ALLAHYARHAM
DATUK JAMIL SULONG menghembuskan
nafasnya yang terakhir pada hari Khamis 25 September 2014 pada usia 88 tahun. (Al Fatehah).
Banyak
orang mengenal beliau hanya sebagai pengarah filem. Beliau juga banyak berjasa
pada dunia sastera kerana beliau salah seorang pengasas Angkatan
Sasterawan 50 (atau lebih dikenal
sebagai Asas 50).
Saya
mengenal Jamil sewaktu menyunting bukunya yang pertama, Kaca Permata: Memoir Seorang Pengarah pada penghujung tahun
1980-an. Proses itu mengambil masa dua tahun sehinggalah buku itu diterbitkan
oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada tahun 1990.
Beliau
telah menghasilkan buku Jamil Sulong:
Warisan dan Wawasan pada tahun 2008. Pada Malam “Lagenda Perdana: Tiada
Kata Secantik Bahasa” anjuran Persatuan Seniman di Dewan Tun Ismail, Pusat
Dagangan Dunia Putra, pada 5 Ogos 2010, saya telah diberikan penghormatan untuk
merasmikan buku itu.
Inilah
sebahagian teks ucapan saya malam itu (yang disesuaikan seperti yang tersiar
dalam Majalah Dewan Budaya, September
2010:
Besar
Jasa Jamil Sulong
Pada
Dunia Seni dan Sastera
SAYA
orang yang beruntung kerana kehidupan
saya dalam banyak hal – sama ada saya sedari atau tidak, secara langsung dan
tidak langsung – ada pertaliannya dengan Datuk jamil Sulong. Saya bernasib baik
kerana sewaktu saya berkhidmat di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) saya telah
diberikan amanah untuk menyunting buku beliau. Kami bersama-sama mengerjakan
buku itu selama kira-kira dua tahun, hinggalah buku itu terbit pada tahun 1990.
Malah, seingat saya, sayalah mencadangkan judul buku itu diberi nama Kaca Permata: Memoir Seorang Pengarah,
menggunakan judul filem arahan beliau yang ke-14 di Malay Film Productions
(MFP) yang berjudul Kaca Permata yang
mana Rosnani (Mak Nani) salah seorang pelakon utamanya.
Selama
dua tahun itu saya mengenali Jamil dan Rosnani dengan lebih dekat – saya selalu
berulang ke rumah mereka dan mengagumi koleksi buku dan bahan-bahan dokumentasi
yang dikumpulkannya. Saya menyedari bahawa Jamil bukan karyawan filem biasa – he is a learned one, a thinking one and a
voracious reader - spesis yang amat
kurang rasanya di kalangan karyawan filem. Kecintaannya pada buku dan ilmu
cukup luar biasa.
Malah
jikalau kita melihat kulit dalam hadapan buku yang diterbitkan oleh DBP ini,
jelaslah tertera study room atau
mungkin juga bilik perpustakaan beliau. Malah Jamil selalu selesa digambarkan
bersama buku-buku seperti yang tertera dalam gambar-gambar di dalam bahagian
awal buku ini dan dalam buku-buku beliau sebelum ini.
Saya
lebih beruntung kerana apabila saya mula berkhidmat di DBP pada tahun 1977,
salah seorang ketua saya ketika itu ialah Allahyarham Sasterawan Negara Datuk Usman
Awang atau Tongkat Warrant. Beliaulah orang yang mencuba nasib di Singapura bersama
Jamil pada usia muda. Usman bekerja di Melayu Raya Press sebelum menjadi
keluarga syarikat Utusan Melayu di Cecil Road, syarikat akhbar yang kemudiannya
menjadi tempat saya bekerja pada tahun 1992 sebagai Ketua Pengarang setelah
meninggalkan DBP. Jamil mendapat kerja di MFP, Jalan Ampas kepunyaan Shaw
Brothers.
Usman
menjadi Timbalan Ketua, Bahagian Pembinaan dan Pengembangan Sastera (BPPS) pada
ketika itu, tempat berhimpunnya sasterawan besar seperti Baha Zain (Baharuddin
Zainal), Mohamad Kamal Abdullah (Kemala), Shamsuddin Jaafar, Suhaimi Haji
Muhammad, Ismail Ahmad (Ajikik), Che Shamsuddin Othman (Dinsman), Anwar Rithwan, Wan Omar Ahmad (Sutung Umar RS)
dan orang yang menjadi rakan sebilik saya, Abdullah Hussien atau Bung
Dollah (kini Sasterawan Negara).
Bung
Dollah pernah membantu pengarah Phani Majumdar bersama-sama Cikgu Buyung Adil
sebagai penasihat cerita dan skrip untuk
filem klasik Hang Tuah. Bung Dollah
juga pernah menyunting majalah hiburan Gelanggang
Filem yang dimilikki oleh P. Ramlee. Beliau juga pernah menjadi suami
kepada pelakon terkenal Zaiton yang pertama kali diperkenalkan oleh S.
Ramanathan dalam filem Kipas Hikmat pada
tahun 1955. Beliau juga yang pernah
berlakon di bawah Jamil dalam filem Lela
Manja, Si Tanggang, Gerhana, Budi dan Dosa dan Kaca Permata.
Bayangkan
berada sebilik dengan Bung Dollah – pada masa itu belum ada konsep ofis
terbuka, dua orang duduk sebilik secara tertutup. Selama lebih dua tahun, saya
sebilik dengan beliau dan diladeni dengan pelbagai cerita beliau mengenai dunia
filem yang penuh intrig, drama dan suka duka di Singapura. Siapa tidak terhuja?
Usman
Awang pula mempunyai rahsia yang tersendiri. Kenalan baik beliau sewaktu
menjadi polis bernama Majid – kebetulan orang kampung saya di Sungai Balang
Besar, Muar. Setiap kali saya pulang ke kampung Usman akan berkirim salam dan
setiap kali saya pulang ke Kuala Lumpur, Majid pula akan berkirim salam pada
Usman. Lama kelamaan tahulah saya bahawa mereka pernah mengejar jelitawan yang
sama - Sri Panggung terkenal Kumpulan
Bangsawan Bintang Timur Opera bernama
Rohani B. Secara kebetulan kumpulan
itu pernah berbulan-bulan bermain di kampung saya.
Saya
berusia 12 atau 13 tahun ketika itu dan mengenali semua keluarga Bakar M
termasuk Rahman B, isterinya Rohaya B, dan adik-adik beliau Rahim B dan Rohani
B. Di dalam novel Usman satu-satunya, berjudul Tulang-tulang Berserakan, kisah persahabatan beliau dengan Majid
dirakamkan begitu juga gadis bernama Rohani yang mereka idamkan bersama.
Persahabatan
Usman dan Jamil, juga membabitkan seorang kawan lain yang sudah berada di
Singapura pada masa itu, Jaafar Haji Muhammad atau Jymy Asmara ada kena mengena
dengan destini hidup Jamil kemudiannya. Jymylah yang menumpangkan mereka di
bilik kecil di Kampung Batak dekat Jalan Eunos. Jymy bekerja dengan majalah Filem Raya pada ketika itu selalu
membawa Usman dan Jamil ke sebuah kedai
makan di Geylang Serai, di mana mereka mengenal seorang wanita yang menjadi
pelayan di kedai itu. Izinkan saya memetik bagaimana wanita ini digambarkan
oleh Jamil di dalam buku ini (halaman 121):
“Dia berkulit hitam
manis dan susuk badannya kecil comel dan parasnya boleh tahan. Pendeknya kalau
dipandang tidak jemu.”
Itulah
Rosnani yang dikahwini oleh Jamil pada bulan November 1953. Suami isteri ini
juga mencerminkan sesuatu yang tidak selalunya menjadi norma dalam masyarakat
artis di Singapura – hidup rukun bahagia hingga ke akhir hayat dan mempunyai
anak-anak yang berjaya dalam pelajaran.
Menurut
buku ini Rosnani telah diuji bakat oleh
L. Krishnan dan menjadi pelakon utama disamping P. Ramlee dalam filem arahan S.
Ramanathan berjudul Sedarah pada
tahun 1952. Pada tahun yang sama beliau berlakon sebagai heroin juga di dalam
filem Lupa Daratan di bawah arahan L.
Krishnan, Miskin (juga disamping P.
Ramlee) yang diarahkan oleh K.M. Basker
dan Cemburu arahan S. Ramanathan. Rosnani
seterus berlakon dalam banyak filem-filem terkenal seperti Ibu, Ribut, Anakku Sazali selain filem-filem
arahan suaminya seperti Raja Laksamana
Bentan, Lubalang Daik dan Kaca
Permata. Rosnani mengarah kali pertama pada tahun 1987 dengan Mawar Merah diikuti oleh Antara Dua Hati pada tahun berikutnya.
Buku
ini meraikan kisah hidup dan kehidupan
keluarganya malah lebih dramatik dari filem-filem yang diarahkannya. Ia
melakarkan kisah kehidupan keluarganya yang penuh peristiwa dari Sungai Udang
dan Paya Rumput di Melaka pada abad ke-19 hinggalah ke kediaman beliau terbaru
di Janda Baik, Pahang. Ia bermula dengan kisah Penghulu Mansor yang kemudiannya
harus melarikan diri ke Batu Pahat kerana berkasar dengan seorang pegawai
Inggeris pada tahun 1884 hinggalah kisah keluarga Jamil di Parit Sulong, Johor.
Malah bukan tidak bersebab nama pekan itu
dikaitkan dengan keluarga
Jamil.
Buku
ini menggalurkan juga peristiwa malang yang menimpa keluarga Sulong bin
Muhammad @ Mansor di Parit Sulong yang menjadi mangsa pengganas komunis apabila
berakhirnya zaman pendudukan Jepun. Mujurlah Jamil tidak ada di rumah waktu itu
– beliau dan sahabatnya Samad pergi menonton filem dari Jawa berjudul Harta Berdarah di panggung Thye Kuan
Hall di Batu Pahat. Tragedi menyayat yang menimpa keluarganya dirakamkan dalam
Bab ke-6 buku itu. Peristiwa itu membawa kesan luar biasa pada Jamil dan
keluarganya. Trauma yang dihadapi oleh anggota keluarganya sukar dipulihkan.
Buku
ini merakamkan pertemuan beliau dengan banyak personaliti – dari tuan punya
studio hinggalah orang politik – juga suka duka yang dihadapi dalam kerja dan
kerjayanya. Beliau menceritakan bagaimana beliau diajar naik basikal oleh
Ghafar Baba, berdepan dengan karenah Tunku Abdul Rahman, Perdana Menteri yang
pertama dalam pembikinan filem Raja
Bersiong dan Sumpahan Mahsuri. Beliau
mencatatkan banyak nama-nama besar dalam
dunia filem, dari S. Sudarmaji hinggalah
Jins Shamsuddin juga mereka dalam dunia sastera dari Hamzah Hussien, Muhammad
Arif (Mas) hinggalah Abdul Wahab Muhammad (Awam il
Sarkam).
Apa
yang istimewa mengenai buku ini ialah kesediaannya untuk berterus terang,
bercerita tanpa ragu dan risau, kisah hidup beliau dan keluarganya secara
bersahaja. Beliau bercerita setiap aspek kehidupannya secara jujur, termasuk
catatan mengenai penolakan awal keluarganya terhadap Rosnani. Dan beliau tidak
berselindung mengenai siapa Rosnani yang dikahwininya. Anak mereka, Anwardi,
yang mengikut jejak ayah dan ibunya menceburi dunia filem dalam bahagian Kata
Pengantar buku ini mengakui bagaimana stigma yang pernah beliau sendiri lalui
sebagai “anak wayang.” Dalam satu peristiwa, seorang Datuk enggan menerima
salam yang diberikannya pada satu hari raya.
Demikianlah
stigma dunia wayang dalam masyarakat Melayu – yang ironisnya paling kuat
menyokong industri itu pada era gemilangnya dari tahun 1955 hingga 1965 menurut
kajian Dr. Hatta Azad Khan dalam bukunya
The Malay Cinema. Bukankah aneh
masyarakat yang berbondong-bondong menonton Bangsawan, filem dan menggilai
drama TV memandang rendah dan sepi pada pemain atau karyawannya?
Tetapi
keadaan telah berubah. Demikian juga sikap orang Melayu terhadap seniman dan
artis keseluruhannya. Dunia artis beserta catatan gossip menjadi bacaan wajib
di akhbar. Artis menjadi selebriti yang digilai dan ikon baru masyarakat
Melayu. Konsep hero juga sudah berubah dari pimpinan politik, agama dan
sosial pada tokoh seni dan hiburan.
Tentulah
sewaktu Jamil pertama kali terbabit dalam filem sebagai penolong pengarah,
penterjemah skrip dan pelakon watak kecil dalam filem Jiwa Lara arahan S. Ramanathan pada tahun 1952, industri filem
berada dalam era yang berlainan. Memang industri filem tempatan jauh
ketinggalan berbanding Hollywood dan Bollywood ketika itu. Tetapi itu tidak
bermakna bahawa filem-filem-filem Melayu tidak mendapat tempat di hati rakyat.
Malah selain filem-filem arahan pengarah dari India, filem arahan P. Ramlee,
Jamil, Omar Rojik, S. Kadarisman (di MFP), Salleh Ghani, Hussein Haniff dan M.
Amin (di Cathay-Keris) mencipta nama sebagai filem-filem laris di pasaran,
malah selalunya mengalahkan
filem-filem import dari segi pungutan
tiket. Filem Melayu digilai di Indonesia dan Brunei. Malah filem Melayu lebih
maju dan popular dari filem-filem Indonesia yang baru mencari tapak pada
tahun-tahun 50-an itu.
Dengan
kesederhanaan dan modal terbatas, filem-filem keluaran MFP dan Cathay-Keris
Film mampu bersaing dengan filem-filem luar.
Pada
peringkat awal, dalam keadaan “primitif”
sekalipun, filem Laila Majnun yang
dikatakan filem Melayu pertama (terbit tahun1933) telah memberikan warna baru
pada industri kreatif Melayu. Dengan itu filem menjadi saingan baru pada
kegiatan kesenian yang lain termasuk Bangsawan serta pelbagai bentuk teater
tradisional. Hanya dengan kelahiran secara rasmi syarikat-syarikat filem
seperti Shaw Brothers dan kemudiannya MFP dan Cathay-Keris Film, barulah filem
Melayu secara rasmi mendominasi dunia hiburan popular.
Sewaktu
di MFP, Jamil berpeluang menjadi penolong pengarah, penulis cerita, penulis
skrip, penulis lakonlayar, penulis lirik, penterjemah skrip dan berlakon untuk pengarah-pengarah
dari India seperti S. Ramanathan, K.M. Basker, P. Majumdar, B.S. Rajhans dan
B.N. Rao dan L. Krishnan (27 buah filem yang membabitkan mereka kesemuanya).
Beliau
mendapat peluang bekerja untuk pengarah tempatan pertama kali apabila P. Ramlee
mengarahkan filem pertamanya Penarik Beca
pada tahun 1955, itupun sebagai penulis lirik. Salah sebuah lagu yang liriknya
ditulis semula oleh Jamil dari lagu asal P. Ramlee untuk Penarik Beca ialah lagu “Azizah” salah sebuah lagu signature bagi P. Ramlee.
Banyak
orang yang terlupa bahawa Jamil seorang sasterawan, maka menulis sajak dan
lirik lagu menjadi sesuatu yang natural pada beliau. Banyak orang juga terlupa
bahawa lagu-lagu nyanyian P. Ramlee yang dianggap klasik dan evergreen seperti “Tiada Kata Secantik
Bahasa”, “Semerah Padi”, “Aduhai Sayang”, “Anakku Sazali”, “Bulan dan Juga
Angin”, “Inang Baru”, “Berkorban Apa
Saja”, “Sekapur Sirih Seulas Pinang”, “Dengarlah Gemala Hati”, “Engkau Laksana
Bulan”, “Joget Tari Lenggang”, “Manusia Miskin Kaya”, “Mari Dengar Ini Cerita”,
“Merak Kayangan” dan banyak lagi
merupakan hasil nukilan Jamil. Beliau juga menulis lirik untuk banyak lagi
pengarah lain. Beliau telah menghasilkan buku Tiada Kata Secantik Bahasa yang yang antara lain bertujuan membetulkan
banyak kesilapan yang membabitkan penulis lirik lagu-lagu yang popular pada zaman gemilang
filem Melayu.
Jamil
diberikan peluang untuk mengarah pertama kali pada tahun 1958 dengan filem Batu Belah Batu Bertangkup yang
disesuaikan dari cerita teladan popular dalam khazanah cerita lisan orang
Melayu. Berdasarkan buku kecil yang
beliau susun bersama-sama Hamzah Hussein dan Abdul Malik Mokhtar, Daftar Filem Melayu: 1933 – 1993), Batu
Belah Batu Bertangkup merupakan filem ke-100 terbitan MFP.
Menurut
catatan Jamil di dalam autobiografinya ini beliau mengarahkan 30 buah filem,
yang terakhir Raja Melewar, pada
tahun 1997. Beliau terbabit dalam filem sewaktu berusia 26 tahun, pertama kali
mengarah sewaktu berusia 32 tahun, dan kali terakhir mengarah sewaktu beliau
berusia 71 tahun! Ini satu rekod cemerlang bagi mana-mana pengarah filem di
dunia. Beliau terbabit dalam pembikinan 68 buah filem kesemuanya dari Singapura
ke Malaysia.
Demikianlah
dinamisme dan kreativiti Jamil, sasterawan yang menjadi karyawan filem, manusia
berbakat yang diberikan banyak kelebihan. Jamil berada di tengah kehebatan dan
kegemilangan filem Melayu pada tahun-tahun 50-an dan 60-an dan menyaksikan
zaman kemuraman dan kejatuhannya pada dekad-dekad berikutnya. Beliau memberikan
kita filem-filem yang akan diingat kerana grandeur,
keunikan dan kualiti terpuji, antaranya Batu
Belah Batu Bertangkup, Raja Laksamana Bentan, Lela Manja, Si Tanggang, Lubalang
Daik, Bidasari, Kaca Permata, Gerak Kilat, Raja Bersiong, Permintaan Terakhir,
Jiwa Remaja dan Ranjau Sepanjang Jalan
sekadar menyebut beberapa contoh. Beliau membantu menulis semula makna
kecemerlangan dalam industri filem Melayu melalui filem-filem yang
ditanganinya.
Melalui
filem-filem baru seperti Permintaan
Terakhir dan Jiwa Remaja beliau
melahirkan generasi baru karyawan filem seperti Yusuf Haslam, Uji Rashid, Hail
Amir, Norzie Nani, Fauziah Ahmad Daud dan ramai lagi.
Bukti
kemampuannya terlihat daripada lapan anugerah yang diterima oleh beliau dan
filem yang membabitkan beliau dalam Pesta Filem Asia Pasifik dan 10 lagi
anugerah dalam Pesta Filem Malaysia.
Saya
bukanlah penelaah atau pengkaji filem yang akan menilai sumbangan Jamil dalam
konteks dunia perfileman Melayu. Saya menganggap diri saya pencinta filem. Saya
beruntung kerana pernah terbabit dalam pengendalian majalah Dewan Budaya terbitan DBP yang sejak
pertama kali terbit pada tahun 1981 menjadi wahana penting gelanggang seni dan
budaya.
Seperti
juga Jamil yang mengenal dunia filem di Panggung Radin, Parit Sulong, minat
saya terhadap filem terbentuk sewaktu saya menonton filem di Panggung Wak
Kandar, Semerah. Oleh kerana kawan sedarjah saya, Jumadi anak tauke panggung,
maka saya selalu dapat masuk percuma. Tetapi saya juga mengambil upah
menggulung filem untuk Bang Ali, projectionist yang selalunya malas berbuat
demikian.
Bagi
saya buku ini merupakan lanjutan kepada Kaca Permata: Memoir Seorang Pengarah yang
terbit lebih 20 tahun lalu oleh penerbit yang sama. Bagaimanapun buku itu lebih
merupakan rakaman pengalaman Jamil dalam dunia filem, dan mengandungi begitu
banyak gambar-gambar yang sangat berharga. Saya pula menjadi Pengerusi Lembaga
Pengelola DBP sewaktu buku ini
dirancang. Malah saya menggunakan sedikit sebanyak kuasa pada saya untuk
memastikan buku ini terbit pada masanya, dan mencapai mutu penerbitan yang dikehendakki
oleh penulis.
Beliau
mengakhirkan buku Kaca Permata: Memoir
Seorang Pengarah antara lain dengan catatan nasihat ini untuk karyawan
filem;
“Perubahan zaman
memerlukan kita mengikut dan menyesuaikan sesuatu dengan keadaan semasa.
Peganglah ini sebagai satu gagasan, bahawa filem Melayu dan filem Malaysia
mesti terus hidup demi kepentingannya sebagai pencermin sesuatu kejadian,
sesuatu idea, sesuatu kehidupan, demi bukan sahaja satu wadah hiburan, tetapi
sifatnya sebagai bahan dokumentasi dan perakam budaya serta peristiwa sesuatu
bangsa dalam sesebuah negara.”
Alangkah
tepatnya pemerhatian itu. Karya seni ialah cerminan bangsa. Ia manifestasi
keupayaan minda dan kreativiti sebuah tamadun. Filem merupakan hiburan massa
yang pengaruhnya demikian besar dan implikasi mindanya cukup ketara. Filem
boleh mengubah nilai, mencorakkan pemikiran dan menerajui pemikiran. Filem
digunakan untuk menaikkan semangat, untuk tujuan propaganda ataupun
menyemarakkan cauvinisme. Filem juga seperti juga hiburan massa yang yang lain merupakan
wadah paling berkesan bagi membangkitkan semangat nasionalisme dan kecintaan
pada bangsa dan negara.
Saya
percaya Jamil telah menunjukkan jalannya menuju kecemerlangan baru. Laluan
Jamil jauh lebih sukar dari banyak karyawan semasa. Jamil tidak ke sekolah
filem. Jamil berbekalkan ketabahan dan keyakinan serta ketekunan dan kerja
kuatnya. Jamil mencinta dunia yang diceburinya pada waktu yang sama
mempertahankan dignitinya sebagai sasterawan. Beliau merupakan orang filem yang
diwarnai oleh kecintaannya pada sastera. Maka itu kreativiti Jamil melangkaui
banyak teman-teman sezaman dengannya.
Apa
yang lebih penting ialah Jamil merupakan satu-satu pengarah daripada era
gemilang filem Melayu di Singapura. Beliau
merupakan the last of the Mohicans
dalam konteks pengarah dan karyawan filem yang seangkatan atau sezaman dengannya.
Beliau telah menunjukkan bagaimana filem bukan sahaja menghiburkan tetapi
berperanan memartabatkan bangsa dan memberi maruah pada budaya bangsa.
Sayogia
diingat bahawa Jamil juga salah seorang pengasas Angkatan Sastarawan 50 atau Asas
50 yang berpegang pada prinsip bahawa seni tanpa matlamat tidak ada tempatnya
dalam neraca budaya bangsa. Perjuangan Asas 50 ialah “Seni Untuk
Masyarakat”. Prinsip itu
diterjemahkannya dalam konteks filem tanpa matlamat atau misi tidak lebih penghasilan
kuil seni yang tidak punya halatuju dan
sasaran.
Oleh
sebab itulah saya percaya, di sebaliknya periwayatan kisah kehidupan dan
pembabitan dunia seninya, Jamil memilih tajuk sampingan “Warisan dan Wawasan”
untuk buku ini. Sudah pastilah pemilihan dua kata yang amat kuat atau bermakna
itu ada pengertian dan kaitannnya dengan falsafah berkarya Jamil.
Bagi
saya, buku ini merupakan sebahagian rakaman periwayatan atau naratif besar sebuah
bangsa – bangsa yang pernah mencurigai
kesenimanan anak bangsanya, bangsa yang kemudiannya membina diri untuk menjadi
pemain di tengah asakan globalisasi dan bangsa yang akhirnya menyedari bahawa
dunia seni punya tempat yang istimewa dalam sejarah ketamadunannya.
Jamil
ialah sebahagian dari ikon kegemilangan dan kecemerlangan seni itu. Jamil
mengabdikan dirinya dalam dunia seni selama hampir enam dekad. Beliau
menyaksikan dinamisme yang berubah pada bangsa dan negaranya. Beliau melihat
cabaran baru yang harus ditangani oleh seniman semasa.
Buku
ini merupakan autobiografi seorang karyawan yang berjasa besar. Buku ini seharusnya merupakan tinggalan berharga untuk anak bangsa
kita, selain semua mereka yang bergelar seniman.
Izinkan
saya memetik “Seloka Penutup Kata” yang dirakamkan dalam buku Tiada Kata Seindah Bahasa.
“Kalau permata ada
sinarnya
Kalau wangi ada
harumnya
Kalau emas nampak
kuningnya…”
Begitulah tanda seniman
dengan bakatnya
Tiap bidang ada
keistimewaannya
Demikianlah
pendirian Jamil tentang dunia yang diceburi.
Itulah
Jamil yang sebenarnya.
-
JOHAN
JAAFFAR
No comments:
Post a Comment