Sunday, October 6, 2019

Cerita Di Sebalik Drama “Pokok”




Oleh JOHAN JAAFFAR


Rencana ini termuat dalam buku cenderamata drama “Pokok” yang dipentaskan di Auditorium DBP dari 7 Disember hingga 16 Disember 2018. Drama ini merupakan persembahan Drama Perdana DBP dan diterbitkan dengan kerjasama Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN), Perodua dan Institut Terjemahan Buku Malaysia (ITBM). Rencana ini juga tersiar dalam Dewan Sastera, Februari 2019.

Alhamdulillah, drama “Pokok” yang tersiar dalam majalah Dewan Sastera, September 2017 telah Berjaya dipentaskan. “Pokok”  merupakan sebahagian Teater Perdana DBP, yang juga merupakan drama ke-70 yang dipentaskan oleh DBP. Drama pertama adalah “Tamu Bukit Kenyy” karya Usman Awang (Sasterawan Negara) dan diarahkan oleh Baharuddin Zainal (juga kemudiannya menjadi Sasterawan Ngara) pada tahun 1967.

“Pokok” diarahkan U-Wei HjShaari, pengarah filem tersohor yang 10 tahun lalu pernah mengarahkan “Wangi Jadi Saksi” juga terbitan bersama DBP. Drama ini dilakonkan oleh Haliza Misbun, Ebby Saiful, Rahim Jailani dan Buyung Zasdar.

Apakah yang menghilhamkan “Pokok”? Sewaktu proses latihan pelakon yang terbabit ingin tahu bagaimana saya mendapat ilham untuk “Pokok.” Mereka juga ingin tahu apakah watak-watak seperti Mardiah, Darwis, Amud dan Tuk Kaya berdasarkan manusia yang hidup atau komposit daripada watak yang saya kenal. Atau mungkin juga ada watak di dalamnya yang terbina dari latar-belakang saya sendiri.

Memang “Pokok” ada ceritanya yang tersendiri.

Saya membesar di sebuah kampung, jauh dari Bandar yang terdekat. Belukar, kebun getah, sawah padi, pokok, lalang, semak, tumbuh-tumbuhan, menjadi sebahagian daripada backdrop kehidupan saya. Bersama-sama rakan-rakan sebaya di Kampung Sungai Balang Besar, Muar, Johor, saya mengenal kehidupan dari pengalaman bermandi-manda di parit dan sungai, bermain di antara pohon getah dan belukar, mengailikan,  menangkap burung wak-wak serta membantu bapa saudara bersawah atau pergi ke laut.

Kami punya “Laluba Street, Tokyo”, lorong sempit di bawah rimbunan pohon duku dan manggis berdekatan dengan rumah saya. 

Di lorong itu terdapat pohon yang besar dan tinggi yang menjadi tempat kami berteduh. Namun dahannya yang rapuh selalu mengancam kami. Entah siapa yang memberikan nama seunik itup ada locong kecil yang bercakap abila hujan dan sentiasa semak yang harus kami untuk pergi mengaji pada setiap malam.

Lorong itu punya cerita yang tersendiri buat kami. Lorong ini saya abadikan dalam cerpen saya, “Laluba Street, Tokyo” yang pernah tersiar dalam Mingguan Malaysia, 9 Oktober 1977, yang juga terkumpul dalam koleksi cerpen Pelarian Sang Hero (1980, diterbitkan semula 2018).

Dalam buku saya Jejak Seni: Dari Pentas BangsawanKe Media Prima Berhad, saya menceritakan kisah tiga sahabat yang berjanji akan bertemu semulas etiap 10 tahun di bawah sebatang pokok besar dekat sekolah pertama saya di Semerah - Peserian Primary English School. Sekali lagi pokok besar memainkan peranan penting dalam naratif kanak-kanak saya. Pokok itu menjadi tempat kami bermain. Tidak hairanlah jikalau kami  tiga sahabat berjanji akan bertemu di pokok itu selepas meninggalkan sekolah, walaupun di mana dan apa yang kami lakukan dalam hidup kami kemudian.

Saya tetap menunaikan janji saya. Pokok itu tidak lagi berdiri sejak 20 tahun yang lalu.  Bagaimana pun janji zaman kanak-kanak tetap saya tunaikan setiap 10 tahun bermula pada tahun 1975. Tahun 2015 genaplah 40 tahun selepas perjanjian kami. Kedua-dua kawan saya tidak muncul pada setiap waktu yang dijanjikan. Insya Allah sekiranya umur saya panjang saya akan berada di tempat itu pada tahun 2025.

Maka itu “pokok” sentiasa membayangi kehidupan saya. Pada tahun 1996 saya membeli sebuah rumah di Bukit Gasing, Petaling Jaya. Saya telah menanam sepohon jejawi dari kecil. Dua puluh tahun kemudian ia menjadi pohon besar dan mengancam rumah kami dengan akarnya yang kuat. Dua tahun yang lalu, dengan penuh rasa kesal saya terpaksa menebang pokok besar itu.

Setiap kali saya melihat pokok besar itu, saya teringat tentang “pokok” yang saya “kenal” sepanjang saya membesar.. Dan saya terfikir untuk “menghidupkan” pokok dalam imaginasi kreatif saya. Entah puluhan tahun saya memikirkan tentang sebuah drama yang berkisar di sekeliling “pokok”.  Saya membayangkan pelbagai scenario bagaimana pokok itu menjadi “watak utama”dalam drama saya.

Pada tahun 1980/81, saya menjadi siding pengarang majalah Dewan Budaya terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Ketua Bahagian Pembinaan dan Pengembangan Sastera (BPPS) ketika itu adalah Baharuddin Zainal atau Baha Zain (Datuk dan kemudiannya pemenang Anugerah Sasterawan Negara). Beliau mencadangkan saya membuat laporan penyiasatan tentang kehidupan malam di KL. Saya tidak perlu datang ke pejabat selama sebulan. Setiap malam saya akan menyusuri KL melihat sendiri kehidupan pelbagai penghuni malamnya.

Selama sebulan saya menemui penari kabaret dan dangdut, saya menjengah rumah urut dan rumah pelacuran, saya merayau lorong-lorong yang jarang dilalui orang, serta kelab, pelbagai tempat judi haram dan sarang samseng.

Saya mempersiapkan tujuh (7) siri rencana yang saya berikan nama “Bila Malam Bertambah Malam.”Agaknya mungkin terlalu kontroversil pembongkaran itu, Baha Zain mencadangkan hanya sebuah rencana yang disiarkan, itu pun nadanya telah dilunakkan dari laporan asal (Dewan Budaya, Julai 1981).

Daripada sekian banyak manusia yang saya temui, seorang wanita menarik perhatian saya. Beliau adalah seorang bartender di sebuah pub di Jalan Pahang. Saya hanya mengenal namanya sebagai “Ji” – berusia kira-kira 30-an. Beliau khabarnya bekas banduan, pernah terbabit dalam kes rompakan dan dadah. Tetapi Ji yang saya lihat di pub itu seorang wanita yang baik, prihatin dan suka menolong. Saya tahu reputasinya sebagai kasar dan celupar, tetapi dalam profesyen sedemikian, siapakah yang boleh menyalahkan beliau. Beliau masih cantik dan banyak peminat di pub itu.

Bagi anak muda seperti saya yang baru empat tahun keluar university dengan idealisme yang luar biasa, tentulah kehidupan Ji menarik perhatian saya. Saya tidak lama mengenalnya.  Beberapa bulan selepas habis tugasan malam untuk majalah Dewan Budaya itu saya singgah di pub itu, tetapi Ji sudah tidak lagi bekerja di situ. Malang sekali kisah bartender itu tidak dapat saya muatkan dalam laporan yang tersiar dalam majalah Dewan Budaya itu.

Bagaimanapun “Ji” saya rakamkan dalam cerpen saya, “Potret Seorang Anu Sebagai Anu” yang tersiar dalam majalah Dewan Sastera, Februari 1983. Bartender dalam cerpen itu saya beri nama Ji.

Lama selepas perkenalan saya dengan Ji, saya masih mengingat tentang perwatakan dan kehidupannya.  Saya enggan menggunakan ukuran moral dan agama untuk menilai beliau. Saya tidak mahu menetapkan buruk baik profesyen beliau. Tetapi saya melihat aspek kemanusiaan dari kehidupan Ji yang saya percaya penuh drama dan cabaran.

Ji saya jelmakan sebagai“Mardiah” dalam drama ini. Saya berikan latar-belakang saya sendiri tentang watak Mardiah. Saya tidak tahu apakah Ji ada kekasih, suami atau tinggal sendirian. Mardiah saya berikan sedikit latar-belakang Ji, tetapi dengan permasalahan yang berbeza. Saya tidak tahu siapa ayah Ji tetapi dalam watak yang saya jelmakan dalam “Pokok” Ji punya latar kehidupan yang amat dramatik.

Beliau anak kepada seorang ayah yang baik, terlalu baik hingga Mardiah menjatuhkan hukum:

“Kadang-kadang terfikir juga saya, apakah dia akan diberi ganjaran di akhirrat kerana jujurnya atau dihukum kerana kegagalannya mendidik anak-anaknya.”

Mardiah, mungkin juga Ji, melihat dunia yang brutal, kasar dan tanpa kemanusiaan. Mungkin orang baik tiada tempatnya di dunia yang menggilai kebendaan. Mardiah mahu menjadi baik. 


Mungkin dia tidak menemui kebaikan itu. Mungkin dia hanya menemui salvation apabila mengenali Darwis.

Saya tidak tahu apakah dilemma Ji sama dengan Mardiah. Saya tidak dapat menyelami kehidupan Ji dengan lebih mendalam. Tetapi saya dapat membina karaktor Mardiah dengan cermat.

Ji memang inspirasi saya untuk watak “Mardiah” – watak utama dalam “Pokok.” Tetapi Mardiah bukan Ji. Mungkin juga secara tidak sedar Mardiah adalah komposit pelbagai karaktor manusia yang pernah saya kenal atau saya temui. Tetapi Ji tidak terhenti setakat tahun 1981, watak itu mengganggu imaginasi saya bertahun-tahun hingga saya rakamkan dalam drama “Pokok”. 

Ji muncul dalam”Pokok” 36 tahun kemudian, tidak sepenuhnya tetapi sebahagian daripada watak yang saya bina.Entah mengapa saya berasa begitu puas. Pokok yang menjelma dalam pelbagai situasi dalam hidup saya kini saya gabungkan dengan seorang wanita yang penuh warna-warna yang mengharapkan pokok besar di hadapan rumahnya akan menaunginya.

Watak-watak lain melengkapi kehidupan Mardiah dalam “Pokok”. Darwis, lelaki malang yang akhirnya mengenal ketenangan dan kebahagiaan bersama Mardiah. Amud punya cerita panjang tentang perkahwinan dan survival dan Tuk Kaya yang sebenarnya melihat dunia hanya dari kaca mata kekayaannya.

Mardiah bagi saya terlalu berharga. Mardiah bukan sekadar seorang wanita yang kompleks – keras hati, degil, celupar, combative, tapi penuh humour serta playful, tetapi mendefinisikan semula kehidupannya setelah menemui Darwis. Banyak orang mungkin tidak faham (seperti juga Tuk Kaya dalam drama ini) mengapa orang secantik Mardiah boleh mengahwini Darwis yang “tidak punya apa-apa.”

“Mardiah” muncul 14 tahun selepas watak besar ciptaan saya bernama “Asiah Samiah”.

Saya jadikan Asiah Samiah judul drama saya, drama yang memenangai Hadiah Sastera pada tahun 2003. “Asiah Samiah” juga pernah memenangai Hadiah Sastera Negeri Johor pada tahun yang sama. Terdahulu daripada itu saya pernah memenangi Hadiah Sastera pada tahun 1986 kerana adaptasi pentas novel Hari-Hari Terakhir Seorang Seniman karya Anwar Rithwan.

Saya telah mengarahkan drama adaptasi itu dan selama dua tahun Badan Budaya DBP membawanya ke banyak tempat termasuk di Singapura. 

Drama itu juga memperkenalkan banyak pelakon yang kemudiannya menjadi pengarah dan pelakon teater dan filem yang hebat di negara ini.

“Pokok”adalah pengalaman menulis yang luar biasa. Saya jarang menulis drama yang berciri realis untuk pentas. “Asiah Samiah” masih terlihat nada eksperimental dan “absurd”nya. Sehingga ini “Asiah Samiah”  belum dipentaskan. Ia menjadi naskhah wajib untuk sastera tingkatan enam (Sijil Tinggi Persekolahan) sehingga ini.

Saya lebih dikenali sebagai salah seorang dramatis yang dikaitkan dengan aliran absurd di Malaysia bersama-sama Nordin Hassan, Dinsman, Hatta Azad Khan, Mana Sikana, Anuar Nor Arai, Zakaria Ariffin dan ramai lagi. Orang mengenal saya kerana teater eksperimental seperti “Kotaku Oh Kotaku”, “Angin Kering”, “Sang Puteri” “Dia” dan “Pemain”. Untuk menulis drama TV saya menggunakan nama “Jaafar Khan”. Pada penghujung tahun 70-an dan 80-an, drama-drama TV saya (yang hamper kesemuanya diterbitkan oleh Allahyarham Abdullah Zainol) disiarkan oleh RTM. Antara drama-drama terbitan RTM karya saya adalah “Asy Syura”. “Angin Bila Menderu”, “Anjung Batu”, “Pemandu Teksi”, “Pelari”, “Pak Tua” dan “Pendekar Raibah.”

Saya sudah meninggalkan dunia teater sejak tahun 1987. Arahan saya yang terakhir ialah “Tuk Selampit” karyaAllahyarham Dr Anuar Nor Arai. Itu pun tak dapat saya habiskan. Zakaria Ariffin mengambil alih tugas mengarahkan drama itu yang kemudiannya dibawa ke Pesta Teater Asean di Manila pada bulan Ogos tahun itu. Namun demikian saya tidak pernah melupakan teater. Kecintaan saya pada dunia teater tidak pernah padam. Sewaktu di UtusanMelayu (sebagai Ketua Pengarang dari 1992 hingga 1998) saya membantu menerbitkan beberapa buah drama besar, antaranya “Lantai T. Pinkie” karya A. Samad Said. Saya beruntung menjadi Pengerusi Media Prima Berhad, yang merupakan syarikat media terbesar dan memiliki syarikat menerbitkankan dungan atau content,  Primeworks.

Saya melihat perkembangan drama semasa yang jauh berbeza dengan zaman saya, Dinsman, Hatta, Anuar Araidan  Zakaria. Di KL, Panggung Eksperimen dan Panggung Drama DBKL selain Balai Budaya DBB, menjadi lantai di mana berkocaknya seni teater pada tahun-tahun  1970-an dan 1980-an.

Semua itu hanya tinggal kenangan.

Maka itu apabila saya menulis “Pokok” secara sedar saya mahu mengembalikan tradisi drama realis ke pentas –sesuai dengan semangat yang pernah ditiupkan oleh Usman Awang, Kala Dewata, Kalam Hamidi dan Bidin Subari.

Pengalaman menulis “Pokok” cukup istimewa bagi saya. Apabila ia tersiar dalam majalah Dewan Sastera pada bulan September 2017, saya tidak pernah terfikir ia akan dipentaskan sebegitu cepat. U-Wei menyatakan beliau terhuja dengan drama itu lantas berhasrat untuk mengarahkannya. U-Wei pengarah besar yang mencipta nama dengan Perempuan, Isteri Dan…, BuaiLaju-Laju, Kaki Bakar, Jogho dan Hanyut bersedia mengarahkan drama dari naskhah saya ini. Saya menganggapnya satu penghormatan.

Akibat banyak siri “ngeteh” bersamaU-Wei (pengarah), Syahid (penerbit), Sabri Yunus dan Aris Othman maka muncullah “Pokok” di pentas.
·        



No comments:

Post a Comment