Drama
Pentas Johan Jaaffar
Terbitan
Balang Rimbun Sdn Bhd/ITBM
Cetakan
Pertama 2012
Cetakan
Kedua 2015
Kisahnya Bermula Di Sini…
BUKU ini mengandungi tujuh buah drama pentas saya, hanya
tujuh, dari entah sekian banyak skrip yang pernah saya hasilkan.
Saya mula menulis skrip drama sejak berusia 12 tahun
atau mungkin lebih awal daripada itu. Saya menggilai drama radio yang disiarkan
dari Singapura. Saya mengenal dunia drama dari siaran di udara. Saya mengagumi
dunia make-belief yang datang dari
corong radio. Dengan itu mulalah saya menulis
“skrip” yang saya harap akan disiarkan di radio. Kesemuanya saya tulis dalam
buku latihan sekolah.
Seingat saya sewaktu dalam Darjah Enam, saya telah menghantar
beberapa buah skrip drama ke Radio Singapura. Saya ditegur oleh kerani di
pejabat pos kerana menggunakan alamat yang tidak lengkap, tetapi saya yakin,
naskhah itu akan sampai juga. Kesemuanya telah “dibangkul sampahkan” kerana
kualiti penulisannya, sebab tidak sebuah pun yang disiarkan.
Saya mendapat peluang menulis skrip drama apabila
kumpulan sandiwara kampung saya memerlukan penulis skrip. Saya dalam tingkatan
tiga ketika itu di Sekolah Menengah Semerah, Batu Pahat. Sejak di bangku
sekolah rendah lagi (Peserian Primary English School), saya didedahkan pada
karya-karya pengarang terkenal Inggeris yang bernama William Shakespeare.
Pada mulanya ahli kumpulan sandiwara meminta saya
memperbaiki skrip yang sedia ada – yang selalunya tidak diketahui siapa
penulisnya – mengenai kisah pahlawan dan raja-raja Melayu atau yang didasarkan
dari cerita bangsawan atau filem Melayu yang terkenal. Di dalam kumpulan
sendiwara itu, hanya Cikgu Misdi Abu Bakar, pemimpinnya yang sampai ke maktab
perguruan, yang lainnya hanya belajar setakat sekolah rendah sahaja. Oleh
kerana saya belajar di sekolah Inggeris pada masa itu, maka saya dianggap
“budak pandai” dan boleh diberikan amanah menulis skrip.
Seingat saya, saya menulis skrip berdasarkan kisah “Laksamana
Bentan”, “Sultan Mahmud Mangkat Dijulang”, “Hang Tuah”, “Lembing Awang Pulang
ke Dayang”, “Megat Terawis” dan menyesuaikan beberapa buah cerita dari
bangsawan seperti “Jula Juli Bintang Tiga”, “Mambang Di Awan” dan “Gul
Bakawali”. Saya juga menulis skrip “Semerluki” dan “Cebong Rabong” yang saya
sesuaikan dari kisah dalam kitab Sejarah
Melayu dan lagenda Jawa. Saya juga menyesuaikan cerita Macbeth dan Hamlet
untuk persembahan kumpulan itu, dengan memberikan warna dan rupa Melayunya.
Malangnya saya tidak menyimpan skrip yang saya tulis
itu. Cikgu Misdi rasanya pernah menyimpan tulisan asalnya tetapi
apabila beliau meninggal dunia, bahan-bahan itu tidak dapat dikesan lagi.
Sepanjang pembabitan saya dalam dunia drama, saya
mungkin telah menulis lebih 30 buah skrip drama pentas, tetapi yang saya dapat
kesan dan kumpulkan hanya tujuh buah ini sahaja. Seingat saya, saya pernah
menulis skrip drama pendek berjudul “Sidang Terakhir”, sebuah drama purba, “Pak
Tua” (yang kemudiannya saya tulis semula untuk drama TV) dan “Baju Emas Sang
Maharaja.” Versi pentas “Pak Tua” tidak saya temui. “Baju Emas Sang Maharaja”
pernah digunakan sebagai salah sebuah drama sebagai teks komponen sastera dalam
subjek Bahasa Melayu (KOMSAS) untuk tingkatan satu tetapi versi yang digunakan
itu bukan versi asal saya. Saya juga pernah menulis “Kaduk” yang saya kumpulkan
bersama Hashim Awang dalam Hujan Malam
yang diterbitkan Fajar Bakti (1986). Saya tidak memuatkan drama itu dalam
kumpulan ini kerana ia merupakan versi pendek dari drama asal yang tidak saya
temui.
Saya masih mencari skrip lain yang mungkin dalam
simpanan kawan-kawan atau mereka yang pernah terbabit dengan saya. Tetapi
semakin hari, harapan saya menjadi semakin tipis untuk mendapatnya. Nasib saya
baik bahawa beberapa buah drama dalam kumpulan ini masih saya simpan naskhah
asal dalam tulisan tangan.
Saya kecewa
kerana kelalaian saya itu. Pada dasarnya saya orang yang cukup berdisiplin
dalam soal pengumpulan bahan tulisan saya. Saya menyimpan hampir kesemua
tulisan saya yang pernah tersiar di semua penerbitan di dalam dan luar negara.
Ini termasuklah tulisan pertama saya yang tersiar di akhbar yang merupakan “Surat Dari Pembaca” yang menggunakan nama
“Hantu Semerah”. Surat itu tersiar dalam akhbar Utusan Malaysia pada tahun 1970. Saya menyimpan guntingan akhbar
semua tulisan saya – dari berita hingga rencana, dari cerpen hingga sajak dari
komentar hingga laporan berita dan analisis dalam semua penerbitan.
Saya menulis untuk hampir semua akhbar dan majalah
di negara ini dari tahun 70-an lagi. Sewaktu saya menjadi Ketua Pengarang Kumpulan
Akhbar Utusan Melayu (1 November 1992 hingga 14 Julai 1998), saya mempunyai
kolum tetap di Mingguan Malaysia, Utusan
Malaysia serta beberapa buah majalah terbitan syarikat itu seperti Pemikir, Hai dan Massa. Begitu juga halnya sebelum itu, sewaktu saya menjadi Ketua
Bahagian dan Ketua Pengarang Bahagian Majalah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP)
dari tahun 1988 hingga 1990, saya mempunyai ruangan tetap dalam Dewan Masyarakat, Dewan Sastera dan Dewan
Budaya. Semua tulisan itu saya gunting dan simpan dengan baik.
Malangnya saya tidak berbuat demikian untuk drama
pentas saya. Pada masa itu semua skrip drama ditulis tangan. Untuk tujuan
mengedarkannya pada pelakon maka ia perlu ditaip menggunakan mesin taip untuk
kemudiannya dicyclostyle. Tidak
banyak salinan akan dibuat bagi menjimatkan kos.
Membesar
Di Pentas Teater…
Teater bergerak Anak Alam 28 Oktober hingga 5 November 1978 |
Saya telah menulis pengalaman saya dalam dunia seni dalam
kolum saya di majalah Dewan Budaya
selama empat tahun (Julai 2007 hingga Jun 2011). Saya rakamkan pendedahan saya pada dunia bangsawan hinggalah
pembabitan saya sebagai pelakon dan pengarah di pentas moden. Pengalaman yang
sebenarnya cukup istimewa bagi saya.
Saya boleh mendakwa bahawa saya besar di pentas
teater. Saya bernasib baik kerana menyaksikan sendiri kumpulan bangsawan
Bintang Timur Opera milik Pak Bakar M mengadakan persembahan berbulan-bulan
lamanya di kampung saya, Sungai Balang Besar, Muar, Johor. Oleh kerana rumah
saya betul-betul di sebelah tapak pertunjukan bangsawan itu, maka saya
berkesempatan untuk mengenali lebih rapat dengan Pak Bakar dan anak-anaknya
Rahman B, Rahim B dan Rohani B serta isteri Rahman B, Rohaya B. Saya mencatatkan
pengalaman dengan kumpulan bangsawan hebat ini dalam Dewan Budaya dari bulan September 2007 hingga Februari 2008.
Kumpulan yang tersohor ini jatuh bankrap di kampung
saya – pengalaman yang saya percaya amat traumatik bagi mereka dan sekaligus
memeranjatkan saya.
Dalam tulisan berjudul “Bintang Timur Opera Gulung
Tikar” (Dewan Budaya, Februari 2008),
saya menulis:
“Sampai ke hari
ini saya tidak tahu apa yang sebenarnya berlaku. Tiba-tiba sahaja Bintang Timur
Opera menghentikan persembahannya. Sepulangnya saya dari sekolah pada satu
hari, ahli-ahli bangsawan itu sudah tidak ada lagi di tempat tinggal dan tempat
pertunjukan di sebelah rumah saya.”
Sebenarnya populariti bangsawan mulai menurun ketika
itu. Bintang Timur Opera kehilangan penonton. Filem Melayu merupakan ancaman besar
pada bangsawan. Ramai pelakon bangsawan yang berhijrah ke filem. Lama kelamaan
kumpulan bangsawan tidak lagi dapat menarik penonton. Bagi kumpulan Pak Bakar
M, mereka berhutang bayaran makanan dan sewaan dengan orang kampung. Apabila
keadaan bertambah buruk mereka terpaksa pulang sehelai sepinggang meninggalkan
semua peralatan termasuk tirai yang mahal dan indah kepada orang kampung.
Saya mempunyai banyak kenangan yang manis dengan
ahli kumpulan Bintang Timur Opera, terutamanya Rahman B dan Rohani B. Rohani B
merupakan “seri panggung” atau primadona yang sangat jelita ketika itu. Saya
percaya sekiranya beliau berhijrah ke filem, sudah pastilah beliau akan sama
masyurnya dengan Sarimah, Zaiton atau Latifah Omar.
Saya amat rapat dengan Rohani B. Pada masa itu umur
saya baru 12 tahun. Demikian masyurnya beliau pada ketika itu, sehinggakan
jikalau sesiapa menulis surat ke alamat “Rohani B, Bintang Timur Opera, Johor”,
surat itu akan sampai pada beliau. Begitu juga jikalau Bintang Timur Opera
bermain di Terengganu atau Melaka, surat dari peminat akan pasti sampai pada
beliau dengan hanya mencatatkan nama beliau dan kumpulan Bintang Timur Opera.
Kejelitaan beliau juga menarik perhatian Usman Awang
atau lebih dikenal dengan nama samaran Tongkat Warrant. Saya dimaklumkan sejak
awal lagi Usman sudah mendampingi kumpulan ini. Malah bukan rahsia lagi beliau
dan sahabatnya yang bernama Majid akan menunggang motorsikal dari Melaka untuk
menyaksikan persembahan bangsawan di Bandar Muar. Itu sebelum mereka bermain di
kampung saya. Mereka menjadi polis dan berkhidmat di Melaka waktu itu. Saya
juga bernasib baik kerana mengenal Majid, yang kebetulan orang kampung saya.
Kisah mereka bertiga saya rakamkan dalam rencana saya dalam Dewan Budaya keluaran Januari 2008 yang
membawa judul “Usman Awang, Rohani B dan Majid.” Kisah mereka juga turut
dijadikan bahan oleh Usman dalam novelnya Tulang-tulang
Berserakan. Itulah satu-satunya novel beliau. Usman mengekalkan nama Rohani
dan Majid, cuma Usman menjadi Leman dalam novel itu.
Rohani yang tidak boleh membaca akan meminta saya
membacakan surat-surat yang diterimanya. Paling istimewa ialah surat Usman dan
sebuah puisi yang ditulis khas untuknya. Saya tidak ingat nama puisi itu. Saya
juga sering membantu Rahman B yang menjadi “orang muda” atau pemegang utama
cerita bangsawan untuk mempersiapkan dirinya sebelum mengadakan pertunjukan.
Saya juga mengambil upah membelikan rokok dan barang-barang keperluan anggota
kumpulan selain bekerja menarik tirai apabila diperlukan.
Apabila anggota Bintang Timur Opera meninggalkan
kampung, Cikgu Misdi bekerja keras menyelamatkan sebahagian barang-barang
mereka. Dengan bahan-bahan tinggalan itulah beliau menubuhkan sebuah kumpulan sendiwara di
kampung. Seingat saya nama kumpulan itu ialah Badan Bistari Sungai Balang.
Sandiwara merupakan istilah yang digunakan bagi satu genre teater transisi
Melayu. Sandiwara wujud di antara bangsawan dan drama moden. Sandiwara di
negara ini dikatakan mendapat pengaruh dari kumpulan yang datang dari Indonesia pada tahun-tahun 30-an seperti
Dardanela, Bolero dan Anjar Asmara. Di antara pelopor dan tokoh sendiwara negara ini ialah Shahrom Hussein,
Syed Alwi Al Hadi dan Kalam Hamidi.
Cikgu Misdi menggerakkan kumpulan ini bersama-sama
Hassan Haji Yaakub (pekerja Jabatan Parit dan Tali Air ketika itu), Ahmad
Alias, Ahmad Sidek dan Hashim Mohd Yassin (kesemua anak-anak muda kampung).
Mereka berlatih di berek Jabatan Kerja Raya (JKR) di tepi pekan Sungai Balang yang
dikenal sebagai “Kaman”. Di situlah mereka mengadakan latihan dan di situ
jugalah saya mula berjinak-jinak dengan kumpulan drama. Saya akhirnya menjadi
penulis skrip di samping turut berlakon dan mengarah.
Sandiwara
Yang Memenatkan…
Pengalaman terbabit dalam sendiwara ini cukup luar
biasa. (Sila baca “Berguru Di Pentas Sandiwara”, Dewan Budaya, April 2008). Saya mengagumi dedikasi Cikgu Misdi dan
anggota Badan Bistari. Apabila mereka dipanggil bermain di mana-mana, tenaga
kerja yang dicurahkan bukan sedikit. Pada tahun-tahun 60-an, majlis kerja
kahwin atau walimatul urus tidak ada lagi khemah seperti sekarang. Di kampung
saya, biasanya “balai” akan didirikan.
Ahli pakatan kampung akan mendirikannya
beberapa hari sebelum majlis perkahwinan. Di dalam masyarakat Jawa, akan ada
upacara “lek-lekan” atau “rewang” untuk membantu tuan rumah. Semua anggota
masyarakat akan menyumbang tenaga untuk tujuan itu. Balai ini biasanya untuk
tempat berjamu. Tetamu akan duduk bersila sambil menjamah makanan.
Majlis selalunya berakhir jam 4.00 petang.
Sebaik-baik sahaja dulang makanan terakhir dikeluarkan, kumpulan Badan Bistari
akan menyediakan pentas untuk pertunjukan di sebelah malam. Balai yang hanya
mempunya lantai, tiang dan zink akan ditukar menjadi pentas sandiwara.
Ahli-ahli Badan Bistari akan memasang tirai, menyiapkan “seben” (istilah
kampung untuk layar kecil di tepi), menyediakan prop dan peralatan yang sesuai.
Selalunya akan dipanggil kumpulan pemuzik dan seorang penyanyi wanita. Bagi
menjimatkan wang, penyanyi itu juga selalunya akan menjadi pelakon wanita utama
dalam drama. Ini bermakna pelakon wanita sekaligus akan menjadi penyanyi di
antara adegan. Oleh sebab itulah drama yang dimainkan hanya boleh menampung
watak seorang wanita sahaja.
Katakan pada malam itu, mereka akan memainkan kisah “Sultan
Mahmud Mangkat Dijulang”. Raja selalunya dimainkan oleh Hassan, Bendahara oleh
Cikgu Misdi, Laksamana Bentan oleh sama ada Hashim Mohd Yassin atau Ahmad
Alias. Begitulah mereka digilirkan bersama-sama Ahmad Sidek. Bagi menarik
perhatian penonton, akan ada watak badut atau lelucon, yang selalunya dibawakan
oleh Tamyiz atau Ismail. Sebagai penulis
skrip saya akan berada di belakang pentas, mengingatkan dialog pada pelakon.
Selalunya mereka tidak pernah patuh dengan skrip.
Sendiwara seperti juga bangsawan memerlukan extra-turn atau waktu rehat atau break. Ini bagi membolehkan perubahan
adegan dibuat. Selalunya, seperti juga bangsawan, pentas sendiwara mempunyai
beberapa lapisan tirai. Paling hadapan ialah tirai utama yang dibuka sekali
sewaktu pembukaan dan sekali lagi sewaktu penutup. Selepas itu terdapat tirai
umum yang akan digunakan untuk latar nyanyian atau lawak jenaka sewaktu extra-turn. Berikutnya ialah tirai awan,
hutan atau pemandangan desa. Di belakang sekali ialah setting istana sekiranya
cerita itu mengesahkan raja-raja.
Ada kalanya watak badut akan mengambil masa yang
panjang kerana penonton selalunya suka dengan aksi jenaka. Dalam cerita yang
dianggap serius seperti “Sultan Mahmud Mangkat Dijulang”, comic relief amat diperlukan. Bukan sekali saya muncul bersama
badut memainkan peranan anak yang menuntut sesuatu dari bapa. Malah, saya juga
sering diminta untuk berlawak bersama-sama pelawak veteran kumpulan itu.
Saya belajar stage
managemant dari kumpulan ini, pengalaman yang saya gunakan dengan banyak
penyesuaian apabila saya sendiri mengarahkan drama. Tetapi di kampung, kumpulan
ini sebenarnya membakar diri mereka sendiri demi seni. Kumpulan ini akan
dibayar kira-kira RM35 untuk satu pertunjukan, RM15 untuk pemuzik dan penyanyi
dan selebihnya untuk kumpulan. Bayangkan kerja yang harus mereka lakukan. Tirai
yang sepanjang enam meter dibawa dengan basikal, begitu juga dengan pelbagai
peralatan lain. Jarang sekali lori digunakan kerana kosnya terlalu mahal.
Sebaik-baik sahaja pementasan selesai, kerja-kerja membuka tirai dan peralatan
akan dilakukan. Sehingga jam 1.00 pagi, lama setelah penonton yang terakhir
pulang, petugas Badan Bistari masih mengemas peralatan untuk dibawa pulang.
Saya tidak nampak bezanya di antara ahli kumpulan
sandiwara saya dengan pengorbanan ahli
kumpulan bangsawan Bintang Tiga Opera. Saya sendiri tidak pernah dibayar kerana
skrip saya, begitu juga kerana lakonan
atau bantuan yang saya berikan di belakang pentas.
Dari pengalaman itulah, saya membuat keputusan,
bahawa inilah dunia yang akan saya ceburi – sukar, menyakitkan tapi memuaskan.
Pada masa Badan Bistari mengadakan persembahan di
rumah-rumah orang kahwin, elektrik masih belum masuk ke kampung. Kami
menggunakan “lampu gas” atau “gasoline lamp”. Maka itu usah dimimpikan pertukaran lampu atau spot light. Siang dan
malam sama sahaja. Selalunya dua lampu gas itu diletakkan di luar pentas. Ada
kalanya, lampu itu kejam celik dan memerlukan angin atau perlu dipam. Pelakon
yang berada paling hampir akan pergi ke lampu, mengepam sambil menyebut dialog,
pada sepanjang masa in-character!
Pada tahun-tahun 60-an, mementaskan drama bukan
kerja yang mudah. Sayogia diingat, di kampung saya pada masa itu, pelbagai
bentuk kesenian hidup subur. Dalam masyarakat Jawa teater tradisi seperti ketoprak,
wayang wong, barungan, wayang kulit selain kuda kepang bersaing dengan
sendiwara. Pada waktu yang sama terdapat cumpelingan atau kemplingan. Semua
kumpulan ini bergerak tanpa banyak bantuan kewangan melainkan dedikasi dan
kesungguhan penggiatnya.
Pembabitan saya di pentas sandiwara membawa kesan
yang besar pada pelajaran saya. Pelajaran saya merosot dengan teruknya. Pada
waktu saya hampir-hampir akan mengikuti peperiksaan Malaysian Certificate of
Education (MCE) pada tahun 1970, kumpulan saya mendapat kesempatan mewakili mukim dalam pertandingan drama Kementerian
Kebudayaan Belia dan Sukan (KKBS) di Muar. Drama yang dipertandingkan ialah pilihan
di antara “Menyerahnya Seorang Perempuan”
dan “Denyut Jantung”, kedua-duanya karya Usman Awang. Badan Bistari membawakan “Menyerahnya
Seorang Perempuan”.
Dua hari sebelum kami ke Muar, pelakon yang membawa
watak Tun Ali dihinggapi campak. Kumpulan jadi panik. Tidak ada orang lain yang
menghafal dialog Tun Ali melainkan saya. Saya berusia 17 tahun ketika itu. Tun
Ali ialah Bendahara Melaka yang dicabar oleh Tun Perak. Sultan Melaka harus
membuat pilihan sama ada mengekalkan Tun Ali sebagai Bendahara dan berdepan
dengan krisis terburuk dalam sejarah kerajaan itu atau mengambil Tun Perak
tetapi akan menghadapi resiko perang saudara. Sultan telah menghantar Sri
Amerta, seorang pembesar Melaka untuk bertanya apakah yang dimahukan oleh Tun
Ali.
Tun Ali meletakkan syarat untuk mengahwini
Permaisuri Melaka pada masa itu, Tun Kudu, kakak Tun Perak sebagai ganjaran
untuk beliau mengundurkan diri.
Apa yang ditulis oleh Usman tentang keinginan
Tun Ali akan terakam sebagai salah
sebuah dialog terbaik dalam sejarah drama negara ini:
TUN
ALI: Dapatkah kau menyatakan padaku, perempuan manakah di bumi Melaka ini yang
cantiknya separas bulan, yang lembutnya mengutus angin, suaranya buluh perindu
gunung Ledang, rambutnya mayang mengurai ketika petang….ditambah dengan bidang
dadanya tekukur diagah, lembut lengannya baldu Cina, harum tubuhnya cempaka
digunung, bersama sifat lembut menyerah, merelekan tiap gerak dan laku seorang
lelaki, lelaki yang tahu menumpahkan berahi.
Sultan Melaka tidak ada pilihan melainkan melepaskan
Tun Kudu. Tun Kudu telah berkorban demi Melaka, pengorbanan wanita yang
terbesar dalam sejarah kesultanan Melaka. Sekiranya Tun Kudu tidak berbuat
demikian nescaya Melaka akan hancur lebih awal dari serangan Portugis pada
tahun 1511.
Saya dituakan, dimake-up
tebal dan dijadikan si biang keladi dan ulat bulu. Saya menang Pelakon
Pembantu Terbaik kerana lakonan itu. Sewaktu saya mengambil hadiah, Pegawai
Daerah bertanya saya, “Mana pelakon tadi?” Dia terperanjat apabila saya
memberitahu beliau, sayalah yang memainkan watak Tun Ali. Malangnya apabila
drama itu mewakili mukim ke Johor Bahru, kumpulan kami tidak menang apa hadiah,
termasuk pelakon pembantu terbaik lelaki yang saya menangi di Muar. Watak itu
dibawakan oleh pelakon asal.
Dari
Kampung Ke Universiti Malaya…
Usman Awang saya kenal melalui surat-surat dan
sajaknya pada Rohani B, primadona Bintang Timur Opera. Seperti yang saya
ceritakan di atas, Rohani akan meminta saya membacakan sajak dan surat-surat
Usman dari semasa ke semasa. Saya tidak kenal siapa Usman masa itu. Apabila kemudiannya
saya menemui drama-dramanya seperti “Menyerahnya Seorang Perempuan”, “Matinya
Seorang Pahlawan”, “Degup Jantung” dan “Tamu di Buklit Kenny”, saya mulai
mengilai Usman. Sayogia diingat bahawa saya mengenal banyak dramatis Inggeris
sebelum saya menemui dramatis tempatan. Saya didewasakan dengan sajak-sajak
Usman yang terkenal seperti “Ke Makam Bonda”, “Pak Utih”, “Duri dan Api”,
“Bunga Popi” dan lain-lain.
Pada tahun 1977, cita-cita saya untuk menjadi
petugas di DBP menjadi kenyataan. Saya bekerja di Bahagian Pembinaan dan
Pengembangan Sastera (BPPS) di DBP dan Usman ialah ketua saya. Beliau menjadi
timbalan ketua BPPS sementara Baharuddin Zainal, penyair dan eseis terbilang
negara menjadi ketuanya.
Saya mengagumi bagaimana Usman menggunakan bahasa
yang indah dalam karya-karyanya. Bagi saya dalam bidang drama, beliau merupakan
Shakespeare di kalangan orang Melayu yang memberikan diginiti atau maruah pada
Bahasa Melayu seperti yang dilakukan oleh Shakespeare pada Bahasa Inggeris.
Beliau menyempurnakan Bahasa Melayu sebagai bahasa sastera dan seni.
Saya meneruskan minat saya dalam bidang drama
apabila saya masuk ke Sekolah Tinggi Muar dalam tingkatan enam. Di situ saya
mengarah dan berlakon dalam sebuah drama yang saya tidak ingat namanya dalam
pertandingan drama antara sekolah-sekolah Muar. Kumpulan kami ditewaskan oleh
pelajar yang memainkan drama “Malam Perhitungan” karya Mottingo Boesje dari
Indonesia. Lebih menyakitkan semua pelakon drama itu perempuan sebab mereka dari
sekolah Sultan Abu Bakar, Muar (SAB).
Apabila saya menulis skrip “Kotaku Oh Kotaku” pada
tahun 1975, saya berhasrat untuk mencari seorang pengarah bagi mengarahkannya.
Saya orang baru di Universiti Malaya (UM) masa itu. Kumpulan Kesenian
Universiti Malaya (KESUMA) memang tersohor.
Pengarah Kebudayaan UM pada masa itu, Encik Ariff Ahmad berkeras mahukan
saya mengarahkannya sendiri. Dia mencadangkan saya mementaskannya secepat
mungkin.
Tetapi tragedi menimpa keluarga saya pada tahun itu.
Abang saya, Ismail, yang merupakan breadwinner
bagi keluarga kami ekoran keuzuran ayah meninggal dunia akibat kecelakaan
motorsikal, motorsikal milik saya pada tahun 1975.
Kesan pemergian abang besar sekali. Ayah terlalu
uzur untuk bekerja. Mak juga kurang sihat. Tapi mak tidak ada pilihan melainkan
menoreh di tanah seluas satu setengah hektar. Adik saya Kahtijah baru sembilan
tahun waktu itu. Ayah dan emak mengambil saya sebagai anak angkat dan
memelihara saya sebagai anak sendiri dengan penuh kasih sayang. Kathijah juga
anak angkat.
Ayah buta huruf tetapi dia berani menghantar saya ke
sekolah Inggeris di Semerah, Batu Pahat. Saya anak kampung kedua yang pergi ke
sekolah itu. Pelajar pertama itu bagaimanapun bersekolah setakat tamat darjah
enam. Ayah juga menjadi tulang belakang pada keyakinan saya dan sentiasa
menghormati keputusan saya. Walaupun orang kampung mencemuh pembabitan saya
dalam drama, tetapi beliau mendiamkan diri. Apabila saya diterima masuk ke UM,
beliau menganggapnya sebagai kemasukan ke sebuah sekolah lain, sedang saya anak
pertama dari kampung yang masuk ke universiti dan orang kampung menganggapnya
satu pencapaian besar.
Malah beliau sendiri tidak menghantar saya ke UM,
sebaliknya menumpangkan saya menaiki lori sayur kenalannya yang menghantar
sayur ke Pasar Chow Kit tiga minggu sekali. Saya membawa sebuah beg dan wang
dua puluh ringit dan menumpang lori yang memulakan perjalanan dari kampung ke KL dari
jam 3.00 pagi, perjalanan yang memakan masa hampir lima jam.
Tragedi yang menimpa abang itu membuatkan saya ada
kalanya terfikir untuk meninggalkan universiti sahaja. Saya tidak tergamak
melihat keadaan ayah dan mak. Sewaktu masih sihat, ayah menoreh getah sewaktu
pagi dan menjadi tukang gunting pada sebelah petang. Dia merokok. Apabila
semakin tua, dia mengidap lelah yang kronik. Malah dia pernah ditahan selama
enam bulan di hospital kerana disyakki mengidap TB. Keadaannya semakin buruk
apabila abang meninggal.
Saya masih menyimpan surat yang dihantar oleh
Kahtijah pada saya yang saya terima pada 9 Disember 1975. Antara lain beliau
menulis,
“…Ya,
Engah kan suruh beli Utusan Pelajar, tetapi Jah tak mampu membelinya. Kalau ada
duit bolehlah Jah beli.”
Dalam surat itu juga Jah menulis,
“…Ayah
semput tidak boleh pergi ke kedai, tetapi Engah jangan susah hati. Engah terus
menghadapi peperiksaan Engah juga..”
(Panggilan “Engah” atau “Ngah” menandakan saya anak
kedua dalam keluarga. Harga Utusan
Pelajar yang pernah diterbitkan oleh syarikat Utusan Melayu ialah 25 sen
pada waktu itu. “Semput” ialah istilah kolokial yang bermaksud lelah atau wheezing).
Di KL, saya membuat banyak kerja bagi menampung
pengajian saya. Biasiswa Negeri Johor yang saya perolehi tidak mencukupi bagi
membiayai pengajian saya. Saya harus bekerja sebagai budak jaga kereta di
Seksyen 14 Petaling Jaya selain menjual nota kuliah pada pelajar baru. Modalnya
diberikan oleh seorang “mahasitua” yang baik dengan saya (pendekan “mahasiswa
tua”, gelaran yang diberikan pada guru-guru yang datang belajar ke universiti
masa itu). Ada kalanya saya ikut bekerja mengumpul akhbar lama dan membersih
tandas awam di KL. Saya pernah bekerja di Pusat Kesihatan Bangsar dan bangunan milik
Arts Printers dan beberapa buah bangunan di sekitarnya.
Malah saya pernah dibawa ke bangunan Straits Times
di Jalan Riong untuk memunggah surat
khabar lama. Shahril Lembang (Allahyarham) yang bekerja dengan Berita Harian pada masa itu selalu
menarik saya ke warung di hadapan bangunan itu untuk minum teh tarik selepas
saya membuat kerja. Pemilik kedai menjual motorsikal di Bangsar juga menggaji
saya untuk membersihkan kedainya seminggu dua kali, dengan itu saya tidak perlu
membayar sewa bulanan motorsikal yang saya beli dari kedainya.
Di Bangsar, saya mengenal dua orang manusia yang
turut mencorakkan pendirian saya tentang kehidupan – Pak Amin dan Leng Apek.
Amin bekerja sebagai tukang sapu dengan Majlis Bandaran Kuala Lumpur (sebelum
menjadi Bandaraya) dan Leng seorang pengangkut najis. Pada masa itu masih
terdapat “night soil carrier” di KL. Mereka akan membawa tong mengangkut najis
dari tandas di rumah-rumah orang. Amalan ini berlanjutan sehingga awal tahun 80-an.
Sewaktu saya baru berkahwin dan tinggal di Jalan Raja Muda Musa 5 pada tahun
1982, tandas rumah kediaman kami masih menggunakan cara itu.
Selepas menyiapkan kerja sambilan tiga kali
seminggu, saya akan berkumpul di sebuah warung di Jalan Bangsar. Selain manusia
seperti Amin dan Leng, terdapat pemandu bas dan teksi, pemandu kereta tuan,
pekerja Majlis Bandaran KL dan Pusat Kesihatan
Kecil Bangsar, anggota polis, penghuni Kampung Abdullah Hukum dan Kampung
Kerinchi selain seniman dan beberapa orang gelandangan yang berkumpul di situ. Amin
tinggal di Kampung Kerinchi sementara Leng mengayuh basikal dari Puchong. Pada
jam 10.00 pagi warung itu penuh dengan manusia.
Merekalah yang memberikan saya ilham untuk
menghasilkan “Kotaku Oh Kotaku”.
Saya amat terhutang budi pada mereka.
Saya menceritakan semua ini kerana pengalaman ini ada
kesannya pada diri saya dan mempengaruhi dunia kreatif saya. Baik drama-drama
saya yang awal atau drama TV yang saya tulis kemudiannya, kisahnya tidak lari
dari kehidupan manusia kecil di Kuala Lumpur atau manusia yang saya kenal di
kampung asal saya di Muar. Manusia inilah
yang mencorakkan persepsi saya tentang hidup dan kehidupan.
Poster pementasan Angin Kering di USM (1979) |
Mereka, seperti juga ramai yang lain yang saya
temui, menjadi latar pada drama-drama
saperti “Kotaku Oh Kotaku”, “Angin Kering”, “Dia”, “Pasrah”, “Pemain” dan
“Asiah Samiah”. Juga drama-drama TV saya seperti “Asyura”, “Pemandu Teksi”,
“Angin Bila Menderu”, “Pelari”, “Pak Tua” dan “Anjung Batu” selain cerpen,
novel dan sajak saya.
Mereka sebahagian dari psyche dan consciousness
saya.
Mereka akan tetap di hati saya.
“Kotaku
Oh Kotaku” Mengubah Saya…
“Kotaku Oh Kotaku” mengubah saya. Kejayaannya pada
Malam Berbunga Sajak tahun 1975 itu menyebabkan saya mulai dikenal sebagai
bintang baru dalam dunia teater. Bukan itu sahaja, Usman Awang yang “menemui”
saya telah meletakkan montaj “Kotaku Oh Kotaku” sebagai hiasan kulit Dewan
Sastera pada bulan Mac 1976 beserta dengan skripnya sekali di dalam majalah
itu. Saya tidak pernah terbayang satu hari nanti karya saya akan menghiasai
kulit Dewan Sastera, majalah sastera
yang bernama, dihormati dan berprestij terbitan DBP. Saya tidak boleh melupakan
jasa Usman dan sidang pengarang Dewan
Sastera.
“Kotaku Oh
Kotaku” juga memberikan kemasyuran baru kepada saya. Saya mulai disamakan
dengan seorang lagi lepasan UM ketika itu, Dinsman yang terkenal kerana drama “Bukan
Bunuh Diri”. Pada bulan Disember 1976, sekali lagi Dewan Sastera menyiarkan drama saya berjudul “Angin Kering”.
Pementasan Angin Kering di USM (1979) |
Dengan itu, para pengkaji teater mulai meletakkan
saya senafas dengan dramatis Nordin Hassan, Dinsman, Hatta Azad Khan, Mana
Sikana dan lain-lain sebagai pendukung aliran
absurd teater di negara ini.
Dengan munculnya karya saya “Pasrah”, “Dia”, “Pemain” dan “Asiah Samiah”, maka
label “pelopor teater absurd” itu semakin kukuh.
Saya tidak akan membincangkan soal itu kerana buku
ini bukan buku kajian sejarah dan falsafah teater, tetapi koleksi drama pentas
saya. Perihal saya salah seorang pendukung teater absurd ini menjadi sebahagian
daripada tradisi kesarjanaan. Apa yang penting ialah saya hanya menulis drama.
Saya tidak menentukan label.
Poster Menjelang Bulan Purnama karya Alis Hj Idris arahan Johan Jaaffar (1980) |
Saya sebenarnya harus mengakui bahawa dua peristiwa
membentuk dunia teater saya di Kuala Lumpur. Pertamanya ialah pengalaman
menonton musikal “Menjelang Bulan Purnama” tidak lama setelah saya masuk ke UM.
Drama itu ditulis dan diarahkan oleh Alias Haji Idris seorang pensyarah di
Maktab Perguruan Bahasa (MPB) yang kampusnya terletak di luar UM ketika itu.
Bagi anak kampung yang hanya mengenal bangsawan dan sandiwara, menonton drama
itu merupakan pengalaman yang luar biasa.
Drama itu dipentaskan di Panggung Eksperimen UM.
Tidak seperti bangsawan dan sendiwara, tidak ada tirai dan tidak ada pula
pengumuman drama akan bermula. Yang menggerakkan teater itu hanya lampu. Saya
mengenal “teater percubaan” melalui musikal itu. Begitu saya terhutang budi
pada drama itu dan penulisnya, saya mengarahkan sendiri musikal itu di Balai
Budaya DBP pada 22 Oktober 1980.
Berita pementasan Menjelang Bulan Purnama di DBP (1980) |
Kedua, ialah kedatangan Teater Keliling Jakarta di bawah
pimpinan Rudolp Puspa. Pada tahun 1974, mereka mementaskan drama “Kapai-Kapai”
karya Ariffin C. Noer yang dilakonkan oleh Rudolp, Bahari Uhum Nasution, Ucok
Hashim, Buyung Zasdar dan lain-lain. Teater Keliling membuka mata saya tentang
realiti teater moden.
“Kotaku Oh Kotaku” turut diilhamkan dari “keterepanjatan” baru itu.
Demikianlah saya menjadi orang teater di UM dan
mementaskan dua buah drama saya yang paling dikenal, “Kotaku Oh Kotaku” dan “Angin
Kering”. Dalam kedua-dua drama itu saya mengarah dan berlakon. Untuk “Kotaku Oh
Kotaku”, saya membawakan watak Jebat dan untuk Angin Kering, watak “Mahatahu”.
Saya juga berlakon di bawah pimpinan orang lain. Othman
Haji Zainuddin mengarahkan saya dalam drama “Titah Tuanku” sebagai Patih Kerma
Wijaya. Pada tahun 1984, Hatta Azad Khan meminta saya melakonkan watak Omar, si
playboy dalam drama karya A. Samad Said, “Di Mana Bulan Selalu Retak”. Pada
tahun itu juga, Mustapha Noor yang baru pulang dari Amerika Syarikat memberikan
saya penghormatan memainkan watak Dr Stockman dalam drama karya Henrick Ibsen, “Enemy
of the People”. Pada tahun 1986, sekali lagi Othman meminta saya membawa watak
jahat, kali ini sebagai Sultan Mahmud dalam “Zaman Gerhana.” Saya juga pernah berlakon di bawah Zakaria
Ariffin dalam “Pelayaran Inderaputra II” (1882) dan “Pentas Opera” (1989). Saya
nampaknya hanya memainkan peranan jahat dalam drama-drama yang saya lakonkan.
Sewaktu di UM saya mulai mendekati Kumpulan Anak
Alam. Kumpulan ini bermula sebagai pengelompokan para pelukis yang dianungi
oleh Usman Awang dan Ismail Zain. Sebuah rumah banglo usang menjadi tempat
mereka berkumpul. Di sinilah tempat berhimpunnya Latiff Mohiddin, Mustapha Haji
Ibrahim, A. Ghafar Ibrahim, Zulkifli Dhalan, Sulaiman Isa, Khalil Ibrahim, Ibrahim
Ghafar, Siti Zainon Ismail, Ruzaikha Omar Basri dan ramai lagi. Saya membawakan
Anak Alam pada dimensi baru – dunia teater - bersama-sama Muhammad Abullah,
Omar Abdullah dan Khalid Salleh. Pada mulanya Muhmmad dan Omar membawakan drama
“Pemburu Perkasa” ke pusat membeli belah. Saya pula mengarahkan drama penuh
Anak Alam, “Angin Kering” di beberapa tempat, termasuk di Universiti Sains
Malaysia (USM).
Apabila saya mula berkhirmat di DBP pada tahun 1977,
saya mula aktif dengan Badan Budaya DBP. Badan ini sudah mempunyai tradisi
gemilang dalam dunia drama tanah air sejak pementasan pertama “Tamu Di Bukit Kenny” karya Usman Awang pada tahun 1967. Drama arahan saya yang pertama dengan Badan
Budaya ialah “Mayat” pada tahun 1979 dan yang terkahir “Rumah Kedai Di Jalan
Seladang” pada tahun 1989.
Saya hanya mengarahkan empat buah drama dengan Badan
Budaya, tetapi saya percaya kesannya agak besar juga dalam melahirkan pelakon
dan petugas pentas. Saya boleh mendakwa bertanggungjawab memulakan karier banyak
pelakon yang kini menjadi nama-nama besar, antaranya Sabri Yunus, Wan Hanafi
Su, Ahmad Busu, Jalil Hamid, Shahrizan Ahmad, Bohari Ibrahim, Kahtijah Tan, Wan
Maimunah Aziz, Rashdi Daud dan Fauziah Nawi. Salah satu kejayaan membanggakan
dari “graduan” Badan Drama ialah Sabri Yunus yang menang Anugerah Pengarah
Terbaik dan Penulis Skrip Terbaik untuk drama “Sanggul Beracun” dalam Anugerah
Skrin anjuran TV3 pada tahun 2011. Drama itu juga memberikan kemenangan Drama Terbaik pada penerbitnya dan
Videografi terbaik pada Mohd Shah Faizul.
Saya juga berkesempatan bekerja dengan petugas
pentas seperti Wahab Hamzah, A. Ghafar
Abdullah, Fadhil Agus Salim, A. Ghani Abdullah, A Rahman Rahim dan ramai yang
lain di Badan Budaya.
Tujuh
Daripada Entah Sekian Banyak…
Enam buah skrip ini sebenarnya mewakili karya saya
sepanjang karier penulisan drama saya. Ia bermula dari “Angin Kering” sehingga “Asiah
Samiah.” Dua daripada drama ini, “Kotaku Oh Kotaku” dan “Angin Kering” yang
saya tulis pada tahun-tahun 70-an masih popular di kalangan penggiat teater.
Malah kedua-dua drama itu menjadi bahan untuk pelbagai pesta dan peraduan
drama. Saya percaya selain “Mayat” dan “Kerusi” oleh Hatta Azad Khan dan “Bukan
Bunuh Diri” oleh Dinsman, “Kotaku Oh Kotaku” dan “Angin Kering” merupakan
naskhah yang paling banyak dipentaskan oleh kumpulan drama di negara ini. Saya
juga sedar bahawa kedua-dua drama saya itu memungkinkan banyak kumpulan drama
yang memenangi pelbagai hadiah – dari persembahan terbaik hinggalah lakonan
terbaik.
Pementasan Pasrah di DBP (1980) |
Saya tidak ingat bila “Dia” dan “Pasrah” ditulis.
Malah seingat saya “Dia” agak unik. Buat pertama kali sebuah drama dipentaskan
tanpa sebarang backdrop, set atau prop. Pementasan di Panggung Drama itu
membingungkan salah seorang pelakon saya yang bertanya tentang setting dan
props. Saya memberitahu beliau bahawa drama itu konsepnya kosong, sekosong pentas. “Pasrah” pula saya
tulis bagi mengisi pementasan sebuah program seni. Saya teringat Balai Budaya
(sekarang Balai Budaya Tun Syed Nasir) kosong malam itu. Saya percaya hanya
kira-kira 30 orang yang hadir. Tetapi seperti yang dikatakan selalu, the show must go on. Pelakon saya tidak
pernah kecewa dengan jumlah penonton yang sedikit.
Buku ini tidak menyusun drama tersebut mengikut
abjad atau susunan penerbitannya. Seingat saya, “Pasrah” dan “Dia” belum pernah
diterbitkan di mana-mana. “Asiah Samiah” dan “Pemain” pula belum pernah
dipentaskan secara menyeluruh. “Pemain” agak istimewa. Dalam rencana saya dalam
Dewan Sastera berjudul “Mengapa Pemain” (Mei 2001), saya
mencatatkan pengalaman saya melahirkan “Pemain”. Malah “Pemain” boleh jadi
drama, novella atau cerpen. “Pemain” mengambil masa yang cukup panjang untuk
menulisnya.
Saya mendisiplinkan diri menulis setengah jam sehari
untuk “Sang Puteri”. Saya akan berhenti setelah setengah jam walaupun ilham
masih melimpah. Itu cara saya mendisiplinkan diri saya, seperti juga saya
menulis catatan/diari sejak saya berusia 12 tahun, tanpa henti. Tetapi “Pemain”
saya tulis dalam keadaan yang agak berbeza. Saya hanya ada sebaris dialog yang
saya jajakan pada teman-teman sejak sekian lama:
Poster Sang Puteri (1976) |
“Dulu
terbitnya di sana, sekarang terbitnya di sini. Esok entah di mana…” Itulah ayat pembuka dalam “Pemain”.
Saya mula menulis “Pemain” pada tahun 1986. Bagi
saya tahun-tahun 1985/86 itu cukup menggelisahkan. Saya berada dalam delima
apakah akan terus menjadi pegawai kerajaan yang bekerja di antara 8.00 pagi
hingga 4.15 ptang atau memulakan langkah baru. Saya terfikir masa itu untuk
mengikuti pengajian perfileman. Atau meneruskan karier sepenuh masa dalam teater.
Dalam seatu wawancara dengan wartawan Mingguan Wanita, Haslina Ahmad (2
Oktober 1987), saya berkata,
“Pemain
ialah satu-satunya drama yang begitu memuaskan hati….Saya rasa drama inilah
yang paling dekat dengan diri saya, kerana apa yang saya fikirkan, itulah yang
saya tulis.”
Izinkan saya memetik satu petikan dari Pemain:
“Sialnya saya
sering pula mengimpikan segala-galanya yang indah itu pada saat-saat saya
sendirian. Saya bukan eskepis. Sama sekali tidak. Saya tidak tahu kebjiaksanaan
menjadi satu pilihan di dalam otak saya yang semakin malas berfikir ini. Mahu
tidak mahu saya terseret ke dalamnya. Saya menjadi sesiapa dan di mana
sahaja….”
Mungkin itu cerminan sebenar minda seorang seniman
yang resah.
Seorang teman pengkritik mengatakan bahawa “Pemain”
merupakan drama saya yang terbaik sehingga ini. Beliau juga percaya ia
merupakan drama yang paling under-rated di negara ini. Saya mahu mempercayai
pandangan beliau.
“Asiah Samiah” pula saya tulis setelah
15 tahun tidak menulis drama pentas. Sekali lagi ia lahir dalam zaman gelisah.
Saya meninggalkan Utusan Melayu (M) Berhad akibat krisis politik di antara
Perdana Menteri dan timbalannya pada tahun 1998. Saya terjebak di tengah-tengah.
Saya menjadi persona non grata
selepas itu, dipinggir dan dilupakan. Teman-teman menghilang bersama kabus.
Hanya teman-teman seniman yang kekal menjadi tunggak kekuatan saya. Persatuan
Penulis Nasional (PENA) yang dipimpin oleh kawan lama saya, Ahmad Sebi memberikan
kepercayaaan untuk menjadi Setiausaha
Agungnya pada saat tidak ada orang yang berani mendekati saya. Itu langkah
pertama saya kembali ke arus perdana dan mula dianggap kosher atau halal semula. Penyair dan pengarah Yassin Salleh yang
selalu berada bersama-sama saya dalam tahun-tahun penuh kegelapan itu
mengingatkan saya pada serangkap puisinya;
“Hidup tidak bernama, akhir tidak berahir
Kematian belum namanya kematian
Sebelum dinobatkan.”
Saya juga menulis sebuah sajak berjudul “Aku Di
Limboland” (tidak pernah disiarkan di mana-mana) pada kira-kira tahun 2001.
Antara lain saya menulis;
“Di
sini tanah tanahnya gersang
Tanamannya
banyak yang mati
Atau
kalau hiduppun segan sekali
Lagi
pula mata air yang selalunya menyuburkan tanah
Tiba-tiba
terhenti
Atau
dihentikan alirannya…”
Pada sekitar tahun 2000, saya mula menulis “Asiah
Samiah”. Selalunya saya menulisnya di ladang pisang saya jauh di Sungai Lembing
dan Gambang, Pahang atau di Lenga,
sepanjang Sungai Muar di Johor. Saya menulis mengikut cara lama, menggunakan
kertas dan kemudiannya bila pulang ke KL menaipnya. Saya menulis seperti orang
yang diobsesi. Saya menghantarkannya untuk siaran di Dewan Sastera yang tersiar bersiri dari bulam Oktober 2001 hingga
Februari 2002. Pada tahun 2003, drama
itu memenangi Hadiah Sastera Perdana (sebelumnya dikenal sebagai Hadiah
Sastera), di samping memenangi Hadiah Sastera Negeri Johor.
Saya mencatat sejarah sebagai penulis pertama yang
memang dalam tiga ketegori Hadiah Sastera yang berbeza, adabtasi drama untuk “Hari-Hari
Terakhir Seorang Seniman” (1986), kategori cerpen dengan “Sang Politikus” (2001)
dan drama penuh, “Asiah Samiah” (2003).
Kumpulan drama pentas ini amat peribadi sifatnya.
Ini merupakan hadiah saya pada dunia teater dan dunia seni amnya. Saya
menyerahkan tujuh buah drama ini untuk tatapan semua orang, termasuk mereka
yang mengenal saya dalam kerangka pembabitan saya dalam dunia yang bukan
sastera.
Saya menulis dalam pelbagai genre sastera – dari
novel (tiga buahnyang pernah terbit), novel kanak-kanak (tiga), cerpen (telah
terkumpul dalam sebuah kumpulan), drama remaja (dua antologi) selain sajak,
tetapi saya lebih dikenal sebagai dramatis – baik sebagai penulis, pengarah
atau pelakon. Saya juga menulis drama TV (sebuah antologi telah diterbitkan)
selain menulis skrip untuk sitkom (termasuk siri “Pi Mai Pi Mai Tang Tu” yang
popular di TV3).
Saya terhutang budi pada seni. Saya terhutang budi
pada karyawan seni yang bersama-sama saya dari pertama kali saya didedahkan
pada dunia seni sehinggalah mereka yang terklibat scara langsung dengan
syarikat yang saya menjadi Pengerusinya hari ini - Media Prima Berhad.
Saya telah melalui banyak zaman – dari era
bangsawan, sendiwara, teater realistik, teater absurd, entah apa lagi.
Pendedahan saya bermula sejak saya berusia 12 tahun atau lebih muda. Saya
menulis “drama” sejak di bangku sekolah rendah. Dari puluhan yang telah saya
hasilkan tujuh yang terkumpul ini mungkin bukan yang terbaik.
Sekurang-kurangnya drama-drama ini, i.
dekat di hati saya, ii, banyak diperkatakan dan yang paling penting,
iii, mampu saya kumpulkan.
Dalam ulasannya terhadap “Sang Puteri” yang
dipentaskan pada 20 dan 21 Oktober 1979 di Panggung Eksperimen Universiti
Malaya, Dinsman menulis di dalam Dewan
Budaya (Disember 1979):
“Bagi orang yang mengikuti perkembangan teater
Johan sejak Kotaku Oh Kotaku pada tahun 1975 nescaya mereka akan bersetuju
bahawa dengan Sang Puteri, Johan telah berhasil menemui teater yang dicari dan
dieksperimenkannya.”
Drama-drama ini sebenarnya manifestasi dari
pencarian yang panjang, menarik sekalipun memenatkan itu.
Pencarian itu sebenarnya masih belum berakhir.
JOHAN
JAAFFAR
30
November 2011
Petaling
Jaya, Selangor
Assalamualaikum Tuan Johan Jaafar. Bagaimana saya hendak berhubung dengan Tuan berkaitan projek akhir saya?
ReplyDelete