Cabaran Semasa,
Harapan Masa Hadapan
Oleh JOHAN
JAAFFAR
Terlalu banyak telah berubah sejak filem Melayu pertama,
Laila Majnun arahan B.S.
Rajhans muncul pada tahun 1933. Usia filem tempatan kini 84 tahun. Sepanjang lebih lapan dekad telah berlaku transformasi luar biasa dalam industri filem tempatan dan luar negara.
Tidak ada industri
yang lebih dinamik daripada industri filem. Ini merupakan industri yang sarat dengan cabaran,
sentiasa dihuja oleh perubahan dan sentiasa memerlukan sokongan kecanggihan teknologi.
Filem kini dibuat dengan cara yang tidak pernah dimimpikan oleh pembikin filem satu masa
dahulu.
Lebih penting lagi filem kini berada dalam kerangka industri
yang lebih besar yang dikenali sebagai industri kreatif atau creative industry. Ia merupakan industri yang bernilai berbilion
ringgit.
Filem bukan sekadar hiburan tetapi merupakan sebahagian daripada kegiatan ekonomi kreatif
(creative economy). Filem dipasarkan bukan sahaja sebagai filem tetapi bagi filem
yang berjaya disokong oleh aspek licensing dan merchandizing membabitkan jualan produk yang
berkaitan dengan francais filem berkaitan.
Lebih penting lagi bahawa karya seni buta kaum dan buta sempadan.
Seni berbicara dalam bahasa antarabangsa.
Karya seni seperti filem melampaui tembok geografi dan perbezaan budaya.
Penyataan atau ekpresi seni sifatnya universal. Maka itu filem adalah komoditi ekonomi
yang potensinya amat besar.
Ini peluang terbaik untuk karyawan filem
masa kini – untuk membuka jendela cekrawala pada pasaran yang lebih besar.
Industri domestik terlalu kecil bagi karyawan filem kita.
Untuk filem Melayu sasarannya
juga amat terbatas. Filem tempatan harus mencari ruang baharu.
Sejak Laila Majnun,filem tempatan masih lagi disasarkan pada kelompok kaum tertentu.
Era gemilang filem Melayu pada tahun-tahun 50-an dan 60-an adalah era yang
disokong oleh rata-rata orang Melayu. Walaupun ada peminat bukan Melayu untuk filem Melayu,
tetapi bilangannya kecil. Demikian juga, sekadar bergantung pada audiens sebanyak 16
juta orang Melayu hariini, masih tidak mencukupi.
Akhir-akhir ini dua buah filem membuktikan bahawa sekiranya karyawan mencuba keluar dari sasaran kaum,
impak pasarannya cukup berbeza. The Journey dan Ola Bola sepatutnya merupakan wake-up call bagi pembikin filem tempatan.
Kedua-dua filem ini mensasarkan audiens “Malaysia” yang sebenar. Kejayaan Haji
Burhanuddin Mohd Radzi dengan syarikat Les’ Copaque yang memasarkan Upin dan Ipin ke Indonesia (dan negara-negara
lain) adalah satu lagi contoh yang patut diletadani. U-Wei Hj Shaari memilih novel
Joseph Conrad untuk membawakan fantasi dan satira “Malaya” ke pasaran dunia melalui Hanyut. Usaha ini pasti membuka ruang baru untuk sinema
Malaysia.
Moral
ceritanya, filem kita harus disasarkan pada audiens yang lebih besar – audiens antarabangsa.
Kita
harus belajar dari Korea Selatan yang kini mengeksport karya kreatifnya ke seluruh dunia.
Karya Korea kini menakluk dunia. Dari lagu pop hingga produksi TV dan filem, “demam
Korea” dirasakan di mana-mana. Korea
sedar bahan kandungan kreatifnya tidak cukup untuk dipasarkan di negara itu sahaja.
Dunia adalahlah sasaran mereka.
Kita
harus menjurus ke arah itu. Jawaban masa depannya adalah pasaran luar negara. Kita
punya potensi itu. Korea telah mewujudkan Korea Creative Content Agency (KOCCA) sebagai agensi yang
dipertanggungjawabkan membangun dan mengembangkan industri kandungan kreatif negara itu.
Ia merupakan one-stop-centre untuk tujuan tersebut.
Pada tahun 2012 sahaja terdapat 111,587 buah syarikat yang
terbabit dalam bidang kandungan yang berdaftar dengan KOCCA.
Kita
dapat melihat impak KOCCA pada industri kreatif negara itu hari ini. Nampaknya kita juga
memerlukan agensi seperti KOCCA untuk tujuan itu. Dan kita juga
memerlukan penyelarasan dalam semua aspek membabitkan pembiayaan, perancangan masa
depan, strategiek sport dan sistem sokongan. Pada masa ini terlalu banyak agensi,
jabatan dan kementerian yang bertanggungjawab dalam soal industri kreatif negara. Kita
juga punya terlalu banyak akta yang sebahagiannya memerlukan kajian semula oleh sebab ada
yang sudah tidak relevan malah ketinggalan zaman.
Ini bukan lagi isu hak,
pensepadanan atau kuasa, bagi saya ini isu masa depan industry ini. Ini soal survival! Banyak yang
berpendapat bahawa kita tidak cukup pekerja kreatif untuk tujuan itu. Bagi saya,
itu alasan bebal. Saya percaya kita punya petugas kreatif yang mampu bersaing dipersada dunia.
Kita punya tenaga mahir untuk membuat penyesuaian dengan keperluan industri semasa.
Pertugas kreatif kita terbukti berada di belakang pembangunan teknologi yang
memungkinkan banyak filem-filem besar di Hollywood.
Apa yang
diperlukan adalah dokongan strategik dari kerajaan – strategi masa depan yang
menjadi sebahagian dari Dasar Kreatif Negara. Kita punya pekerja kreatif yang
mampu menerobosi pasaran dunia sekiranya diberikan kesempatan. Kita percaya tumpuan mereka pada pasaran domestik pada
masa ini adalah disebabkan kemampuan kewangan dan kurangnya sokongan institusi dalam industri.
Mereka mahu mengorak langkah keluar tetapi perlukan sokongan agensi pemasaran dan promosi
yang secukupnya.
Tidak ada salahnya melihat kebelakang.
Tetapi kita harus juga melihat kehadapan dengan berani dan yakin.
Saya
selalu mengingatkan bahawa industri kreatif bergerak pantas. Kita
tidak boleh ketinggalan. Teknologi banyak memberikan impaknya. Apa yang
tidak mampu dibuat satu ketika dahulu kini menjadi kenyataan. Filem Star Wars yang pertama kali muncul pada tahun 1977 kelihatan primitif hari ini. Tetapi teknologi
yang diperkenalkan oleh George Lucas dalam film itu telah mengubah industri filem untuk selama-lamanya.
Kunci katanya adalah kreativiti dan inovasi.
Saya juga
melihat kebangkitan generasi baharu yang amat diperlukan dalam menyokong industri kreatif.
Mereka lahir dalam era teknologi maklumat.
Mereka mencorakkan industri komunikasi dan hiburan semasa. Kita juga melihat masyarakat semasa yang
terasnya adalah ilmu(knowledge-based).
Maka itu industri ini memerlukan stretagi baharu bagi melahirkan pembikin filem
yang disokong oleh kemahiran tercanggih dan terkini. Kita
memerlukan tenaga kerja kelas dunia. Pada waktu yang sama kita mahukan pekerja seni kita berfikiran besar,
mampu bersaing dan berani mengambil risiko.
Masa depan industri kreatif negara bergantung pada keupayaan kita mempersiapkan diri untuk bersaing
di persada dunia.
·
Tan
Sri Johan Jaaffar adalah tokoh korporat yang tidak melupakan akar seninya.
Beliau pernah menjadi Pengerusi Media Prima Berhad, syarikat media terbesar negara.
Beliau baru saja menerbitkan buku JejakSeni: Dari Pentas BangsawanKe Media Prima
Berhad yang merupakan lakaran pembabitannya dalam seni selama 50 tahun.
No comments:
Post a Comment