Rencana ini tersiar dalam
majalah Dewan Sastera, Februari 2018.
Oleh
JOHAN JAAFFAR
Saya
mendapat khabar dari teman-teman di DBP bahawa Sasterawan Negara Datuk Shahnon
Ahmad tinggal bersama-sama anaknya di Bangi. Pada pagi Selasa, 16 Mei 2017,
saya, Tan Sri Zainuddin Maidin (Zam) dan mantan wartawan Utusan Melayu, Rosle
Azme berkesempatan menziarah beliau.
Shahnon
dibawa keluar dengan kerusi roda. Beliau kelihatan uzur kerena mengidap
Myasthenia Gravis (MG) yang menyebabkan komplikasi daya tahan pada otot-ototnya.
Lebih sukar lagi kerana penyakit itu menjejaskan otot lidah, rahang, mulut dan
kerongkong yang menyebabkan makanan sukar dikunyah dan percakapan menjadi
terhad. Menurut beliau menelan ubat pun satu penyiksaan. Pada waktu yang sama
otot-otot utama di seluruh badan turut merosot.
Tan
Sri Zam banyak bercerita tentang hubungan istimewa beliau dengan Shahnon. Pada
buku Perjalananku Sejauh Ini: Sebuah
Autobiografi (terbit 2006) yang dihadiahkan untuk kami Shahnon menulis
untuk TS Zam, “Kepada sahabat lama yang sibuk di Pasar Yaakob.”
Mereka
sudah mengenal satu sama lain sewaktu TS Zam menyewa sebuah bilik kecil untuk
menjalankan tugas sebagai wartawan sambilan dengan Utusan Melayu sewaktu berusia
18 tahun di Alor Setar. Di sanalah mereka mula bersahabat. Malah Shahnon turut menjadi pengiring sewaktu
TS Zam menikah pada bulan April 1965.
Kami
sama-sama terharu apabila melangkah keluar dari rumah anak Shahnon. Shahnon
yang kami temui hari itu bukan Shahnon yang kami kenal selama ini. Lebih-lebih
lagi bagi TS Zam yang mengenalnya lebih enam dekad. Saya faham kenapa TS Zam
tidak turut terseret untuk “menolak” novel kontroversi Shahnon yang berjudul Shit yang terbit pada tahun 1999. Dalam satu laporan yang tersiar dalam akhbar Utusan Malaysia pada 26 April 1999, TS Zam sendiri menyarankan
Shit tidak perlu diharamkan.
Sayogia
diingat, 1999 adalah tahun “panas” bagi politik Malaysia. Tun Dr Mahathir Mohamad
telah memecat Datuk Seri Anwar Ibrahim, timbalan perdana menterinya pada 2
September 1998. Ekoran daripada itu berlakulah ledakan kemarahan sebahagian besar
rakyat Malaysia. Maka berlakulah Gerakan Reformasi. Kemarahan terhadap Tun
Mahathir membuak-buak ketika itu, khususnya di kalangan orang Melayu.
Saya
turut terlibat dalam peristiwa itu. Proses “membersihkan” media dari “kroni
Anwar” telah bermula awal lagi. Saya sendiri telah diminta meletakkan jawatan
pada 14 Julai 1998. Pada masa itu saya menjadi ketua Pengarang Kumpulan Akhbar
Utusan Melayu. Saya meninggalkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada bulan
November 1992 untuk mengambilalih tempat TS Zam di Utusan Melayu. Usia saya
baru 38 tahun ketika itu dan terpaksa memikul tanggungjawab memimpin akhbar
milik UMNO. Pada era sebelum Internet dan media sosial, akhbar masih amat
berpengaruh.
Selepas
penyingkiran saya pada bulan Julai itu, Datuk Mohd Nazri Abdullah dari Berita Harian (juga salah seorang tuan
punya syarikat MRCB yang memilikki syarikat New Straits Times Press) dan Sdr
Yunus Said dari TV3 juga telah meletakkan jawatan.
TS
Zam sendiri dilantik oleh Tun Mahathir sebagai Timbalan Pengerusi Eksekutif di
Utusan Melayu bagi memastikan “kesetiaan” akhbar itu tidak berbelah bagi
kepadanya. TS Zam telah “disingkirkan” oleh Tun Mahathir pada tahun 1992 dan
saya mengambil alih tempatnya di kerusi yang panas itu. Dengan ketiadaan saya,
timbalan saya, Datuk Khalid Mohd telah dilantik sebagai Ketua Pengarang
menggantikan saya.
Dalam
konteks kontroversi ekoran penerbitan Shit,
novel Shahnon yang ke-26 itu, tidak kurang 195 tulisan pro dan kontra telah direkodkan
(banyaknya kontra). Banyak yang mengambil kesempatan mengecam Shahnon malah ada
yang mencadangkan ditarik balik anugerah Sasterawan Negara yang diperolehinya
pada tahun 1982. Shit dikatakan
biadab, lucah, tidak bermoral dan macam-macam lagi. Tetapi terdapat juga suara yang yang tidak kurang rasional
mempertahankan kehadirannya, antaranya kenyataan TS Zam sendiri - sahabat yang
tidak membuang persahabatan semata-mata kerana perbezaan faham politik.
Walaupun Tan Sri Zam tidak bersetuju dengan novelitu tetapi beliau mengambil
pertimbangan kebebasan berkarya dan bersuara dalam konteks itu.
Sesuatu amat jelas pada Shahnon yang kami
temui pagi 16 Mei itu – semangatnya kental, cintanya pada sastera tidak luntur
dan ingatannya masih kuat. Namun demikian agak sukar untuk kami memahami tutur
katanya. Tapi isteri beliau Datin Wan Fatimah dan anak beliau Azrul banyak
membantu kami.
Saya
menyerahkan buku saya Jejak Seni: Dari
Pentas Bangsawan ke Media Prima Berhad pada beliau. Saya catatkan nota ini
untuk beliau: “Tokoh yang saya kagumi, sasterawan terbilang, guru pada
sasterawan.” Saya punya alasan mengatakan demikian. Sekiranya ada sasterawan
yang besar pengaruhnya pada penulisan kreatif saya, orang itu adalah Shahnon.
Memang
banyak sasterawan besar yang lain yang menyebabkan saya mencintai sastera
Melayu. Saya belajar di sekolah Inggeris, maka itu lebih banyak terdedah pada
sastera dalam bahasa Inggeris. Saya mengenal sastera Melayu melalui tulisan
Kamaluddin Mohamad (Keris Mas), Usman Awang (Tongkat Warrant), A. Samad Ismail,
A. Samad Said dan banyak lagi.
Saya
menulis dari usia yang sangat muda, menyumbang untuk majalah Dewan Pelajar (terbitan DBP) dan Utusan Kanak-Kanak dan Utusan Pelajar (terbitan Utusan Melayu)
sejak tahun 1968 lagi. Saya banyak menyumbang pada akhbar Mingguan Malaysia dan Berita
Minggu selain majalah seperti Mastika,
Wanita dan Utusan Filem dan Fesyen terbitan
Utusan Melayu. Pada awal tahun-tahun 70-an saya mencuba kekuatan saya dalam
bidang cerpen.
Pada
tahun 1971, DBP telah menerbitkan majalah Dewan
Sastera yang dipimpin oleh Usman Awang. Saya percaya ia merupakan
penerbitan yang amat penting dalam sastera Malaysia. Saya kemudiannya banyak
menulis untuk majalah itu dan pada tahun 1989 menjadi Ketua Pengarang majalah
tersebut. Dalam bidang drama, saya telah “ditemui” oleh Usman Awang apabila
saya mementaskan drama “Kotaku Oh Kotaku” sewaktu Malam Berbunga Sajak II di
Panggung Eksperimen Universiti Malaya pada tahun 1975. Drama saya itu menjadi
hiasan kulit depan Dewan Sastera pada
bulan Mac 1976.
Melalui
Dewan Sastera dan ruangan sastera
majalah dan akhbar tempatan saya mengenal Shahnon melalui cerpen-cerpennya. Cerpen-cerpen
beliau seperti “Denak” (Dewan Masyarakat,
Jun 1970), “Kalau Ibu Sampai takah Tiga” (Dewan
Sastera, Februari 1971), “Igau” (Dewan
Sastera, Disember 1971), “Lagu Kit
Kit Kit” (Berita Minggu, 13 Ogos
1972) dan “Kelapa Nan Sebatang” (Dewan Sastera, September 1973) membuka
cekerawala saya pada dunia penulisan cerpen.
Saya
mengagumi teknik penulisan Shahnon melalui cerpen-cerpen itu. Dalam proses awal
saya untuk mencari stail dan bentuk, cerpen-cerpen itu memberikan saya
inspirasi baharu. Malah saya mengakui bahawa cerpen-cerpen awal saya seperti
“Surat Dari Kampung” (Mingguan Rakyat,
14 Ogos 1976), “Warkah Dari Kota” (Utusan
Zaman, 27 Jun 1976), “Surat Seorang Siswa” (Mingguan Malaysia, 9 Oktober 1978) dan “Peah” (Mingguan Malaysia 16 September 1976) banyak dipengaruhi oleh gaya
Shahnon.
Kesemua
cerpen ini serta 11 cerpen yang lain terkumpul dalam antologi Pelarian Sang Hero (terbitan Eastern
University Press, 1980), saru-satunya antologi cerpen saya.
Saya
juga terdedah pada novel Ranjau Sepanjang
Jalan, novel ketiga beliau yang diterbitkan oleh Penerbit Utusan Melayu
pada tahun 1966. Seperti ribuah pelajar pada penghujung tahun 60-an dan awal
70-an, Ranjau Sepanjang Jalan menjadi
bahan teks sastera. Generasi kami terdedah dengan kisah penderitaan keluarga
petani bernama Lahuma dan isterinya Jeha serta tujuh orang anak perempuan
mereka. Kami diperkenalkan dengan desa yang bernama Banggul Derdap serta banyak
istilah dan ungkapan unik dari utara.
Ranjau Sepanjang Jalan adalah sebahagian daripada
siri novel desanya yang bermula dengan Rentung
(1965), novel beliau yang pertama. Dalam novel dan cerpenlah kekuatan Shahnon
begitu ketara sekali. Shahnon menulis 33 buah novel, paling akhir Mahabbah. Banyak novelnya unik dan
istimewa dan menjadi sebahagian daripada khazanah penting sastera Malaysia.
Siapakah yang dapat melupakan Sampah
(1974), Srengenge (1974), Seluang Menodak Baung (1978), Tuk Guru (1988), Sutan Banginda (1989) dan Tunggul-Tunggul
Gerigis (1989)?
Shahnon
bukan tanpa kontroversi. Novel beliau yang kedua Terdedah (1965) dianggap separa lucah. Ummi & Abang Syeikhul dihasilkan akibat pembabitan beliau
dengan gerakan Al Arqam yang kemudiannya diharamkan. Soal ketuhanan
dihujahnkannya dalam Protes (1967). Beliau menyentuh isu politik dalam Menteri (1967) dan Perdana (1969). Shit
tentunya menjadi novel yang paling kontroversil dalam sejarah novel tempatan
kerana subjeknya.
Shahnon
mengakui bahawa pada satu tahap dalam hidupnya beliau memanifestasikan “keberangan
dan kepongahannya” melalui karya-karyanya. Beliau menghasilkan Kemelut (1977), Seluang Menodak Baung (1978), Patriarch
(1991).
Shahnon
terbabit dalam Al Arqam kerana keyakinannya pada gerakan itu. Ini berlaku
sepulangnya beliau dari Australian National University di Canberra, Australia.
Selama empat tahun di sana (1968 hingga 1972) beliau juga terdedah dengan
banyak perbincangan spiritual dan keagamaan. Menurut buku Perjalananku Sejauh Ini: Sebuah Autobiografi, beliau mencari “jemaah
yang tersurat rapi yang sahih matlamatnya dan sahih kaedahnya selaras dengan
tuntutan Islam.” Di sana juga beliau mengenali seorang paderi Katholik bernama
Jim Cox. Jim Cox akhirnya masuk Islam (menggunakan nama Yaakub bin Abdullah)
dan mengahwini seorang gadis Melayu dari Kampung Kangkung, Simpang Empat,
Kedah.
Dalam
proses pencarian sebuah Jemaah inilah Shahnon menemui Al Arqam. Beliau
mengambil masa setahun untuk memahami Al Arqam sebelum menjadi ahlinya. Beliau juga banyak membaca tulisan pengasas
Al Arqam, Ustaz Ashari Muhammad.
Dalam
buku itu beliau menulis:
“Sayang!
Al Arqam agak tergesa-gesa untuk mengecap nikmat perjuangannya sedangkan nikmat
itu bukan untuknya sekarang, bukan untuk anak cucu cicitnya tapi untuk generasi
masa depan yang bakal tiba.”
Pengalaman
beliau dalam Al Arqam dirakamnya dalam novel Ummi & Abang Syeikhul. Ada banyak pemaparan dalam novel itu
yang tentunya tidak disenangi oleh ahli-ahli Al Arqam. Malah buku itu
mendedahkan tentang bagaimana Abang Syeikhul menjadi pemimpin yang oleh
pengikutnya dipuja dan disanjung secara luar biasa.
Beliau
juga aktif dalam Pas, antara lain kerana kekagumannya pada Allahyarham Tuan
Guru Nik Aziz, mantan Menteri Besar Kelantan. Beliau bukan rapat pun dengan Nik
Aziz, malah hanya bertemu dua kali, itupun tidak ada kesempatan untuk berbual
atau berbincang. Tetapi Shahnon memiliki hampir kesemua rakaman ucapan dan
syarahan Nik Aziz. Malah beliau mewujudkan sebuah ruang yang diberi nama
“Pustaka Tuk Guru” di rumahnya.
Pasa
waktu perdampingan dengan Pas, Shahnon banyak menulis novel yang kritikal
terhadap pemerintah antaranya Sungai
(1995), TIVI (1995), Igauan (1996), Pokok (1996) dan Dongeng Hujan dan Kuda (1996). Pada
kemuncak krisis penyingkiran Datuk Seri Anwar Ibrahim, Shahnon menulis novella
berjusuk Nurul Anak Papaku yang
ditulis khusus untuk puteri mantan Timbalan Perdana Menteri itu.
Beliau
banyak kali menyebutkan sedang menyiapkan “novel terakhir” berjudul “Mahabbah”
yang sehingga ini belum diterbitkan. Perkataan “Mahabbah” itu sendiri membawa
makna yang tersendiri. Menurut beliau, sewaktu diumumkan sebagai penerima
Anugerah Sasterawan Negara pada tahun 1982, beliau terfikir apakah agaknya tema
ucapan balasnya. Dalam satu pertemuan dengan Ustaz Ashari, dicadangkan beliau
bercakap tentang “Mahabbah” – “Cinta”. Maka itulah tajuk dan tema ucapan
penerimaan itu, yang tersiar sepenuhnya dalam Dewan Sastera, November 1982.
Idea
tentang “cinta” itulah yang mahu dipanjangkan menjadi novel terakhirnya.
Wallahualam, sama ada beliau dapat menyiapkan novel itu sehingga
meninggalnya.
Salah
satu polimik yang menarik dalam sastera Melayu ialah tentang sastera Islam,
yang menghujahkan isu kandungan dan arah tujunya. Sebelum ini kita tahu tentang
polemik “Seni Untuk Seni” dan “Seni Untuk Masyarakat” yang mencorakkan gerakan
Angkatan Sasteraan 50 (Asas 50). Shahnon sendiri walaupun bukan ahli Asas 50
berpegang pada konsep “Seni Untuk Masyarakat.”
Bagi beliau sastera ada peranannya, bukan sekadar untuk berkreasi atau
untuk memperagakan kebolehan berkreasi. Soalan beliau adalah, “mengapa
bersastera?” – teras yang menjadikan beliau menggunakan sastera untuk sesuatu
matlamat.
Beliau
mengakui bahawa sastera itu “untuk menyedarkan masyarakat, untuk masyarakat
bangun meruntuhkan segala ketidakadilan, memerangi segala rasuah dan sogokan,
menentang segala kepalsuan, dan penyelewengan, dan kalau perlu, mencetuskan
revolusi pun khusus untuk menjatuhkan pemerintah yang zalim dan korup dan
digantikan dengan pemerintah yang baru yang adil dan berilmu.”
Walaupun
polimik “sastera Islam” ini menjadi “panas” pada tahun-tahuin 80-an tetapi
Shahnon telah mula membicarakannya sejak penghujung tahun 70-an lagi. Seingat
saya tulisan beliau dalam majalah Dewan
Bahasa pada tahun 1977 sudah menyentuh soal konsep sastera Islam itu. Pada
bulan Oktober 1978, beliau menulis sebuah esei “Sastera Melayu dan Islam” dalam
Dewan Sastera. Untuk majalah Dakwah pada bulan Januari 1979, beliau
menulis “Nilai Imaginasi Menurut Islam”. Sementara itu pada bulan Februari
1979, beliau menulis rencana “Penerapan Islam Menerusi Karya Kreatif” dalam
majalah Hikmah.
Banyak
reaksi terhadap isu sastera Islam ini pada tahun-tahun70-an dan 80-an membabitkan Kassim Ahmad, Mohd Affandi
Hassan, Ahmad Kamal Abdullah dan ramai lagi. Begitu menarik debat antara
Shahnon dan Kassim Ahmad hingga DBP menerbitkan sembilan buah rencana berkaitan
dalam buku Polimik Sastera Islam Shahnon
Ahmad, Kassim Ahmad pada tahun 1987.
Kita
mengagumi Shahnon kerana keupayaan sasteranya. Sejak cerpennya yang pertama
tersiar (“Bingung” dalam Majalah Guru pada
24 Mei 1956) dan novelnya yang pertama (Rentung,
1965) Shahnon telah membuktikan kekuatan luar biasanya sebagai penulis
kreatif. Kita juga tahu pengaruh Shahnon pada generasi sasterawan muda seperti
saya dan ramai lagi. Kita mengakui bahawa beliau selayaknya memenangi Anugerah
Sastera (penerima yang kedua selepas Keris Mas). Dan beliau telah memenangi
sekian banyak hadiah sastera dalam pelbagai bentuk di dalam dan luar negara.
Kita
juga tahu Shahnon juga tokoh akademik yang dihormati yang memulakan kariernya
sebagai tutor dengan Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains
Malaysia (USM) hingga akhirnya menjadi Professor Emeritus mulai tahun 1993.
Apa
yang lebih pentingnya adalah legasinya dalam dunia persuratan. Jasa beliau sama sekali tidak boleh
dinafikan. Beliau raksaksa di dalam dunia persuratan negara – tokoh besar yang
turut mewarnakan sastera Malaysia.
Di
dalam autobiografinya, pada Bab ke-12 yang diberi nama “Kata Penutup Jalan”, beliau
menulis, “Dan
dengan ketenangan yang dikecapi itulah degupan jantung hati Endar tiba-tiba
terhenti buat selama-lamanya.”
Itu
berlaku pada jam 7.30 pagi hari Selasa 26 Disember 2107.
Maka
berakhirlah perjalanan hidup seorang wira sastera luar biasa selama 84 tahun.
Beliau manusia penuh warna warni dengan catatan kehidupan yang sangat istimewa.
Juga pencipta karya sastera yang akan menjadi perbendaharaan kesusasteraan
negara.
Beliau
sasterawan juga ideolognya yang lantang, beliau seniman dan budayawan, beliau
pencatat zaman, juga ahli politik, beliau penelaah ilmu sebagai sarjana dan seorang
bapa, mentor dan idola bagi ratusan
sasterawan muda.
Beliau
sememangnya bintang gemilang di dada zamannya.
No comments:
Post a Comment