Teks penuh Prof Dr Solehah Ishak, Penyandang Kerusi P.
Ramlee, ASWARA memperkatakan buku Jejak
Seni: Dari Pentas Bangsawan Ke Media Prima Berhad oleh Johan Jaaffar
sewaktu majlis di DBP pada 20 Januari 2017. Buku terbitan DBP ini dilancarkan
oleh Tan Sri Dato’ Seri Utama Dr Rais Yatim, Penasihat Sosiobudaya Kerajaan
Malaysia.
Jejak Seni: Dari Pentas Bangsawan ke Media Prima Bhd (2017:
terbitan DBP). Inilah tajuk buku hasil tulisan Tan Sri Johan Jaaffar—penulis (yang
menulis rencana, esei, kritikan), penulis kreatif (yang menulis novel, cerpen,
drama (sama ada drama TV, radio, pentas, adaptasi, terjemahan), pelakon,
pengarah, tokoh budayan, tokoh korporat. Melalui kaca mata anaknya, Syahida,
dalam bukunya Mimpi-Mimpi Ida “...many people know you as many things:
journalist, writer, stage actor, Chairman, CEO, businessman, farmer, “ tapi
pada Ida, Tan Sri Johan Jaaffar “ialah ayah, si penglipur lara, pengumpul
cerita.”
Jejak Seni adalah kumpulan
cerita peribadi seorang penglipur lars glokal yang tersohor. Saya mula melihat
Johan Jaaffar melalui lakonan beliau dengan watak Mahatahu dalam Angin Kering, di Universiti Malaya, walaupun
pada masa itu beliau tidak mengenali saya. Saya mula berkenalan dengan beliau
dan isterinya Puan Sri Sarah, sejak dari zaman Dewan Bahasa dan Pustaka mereka
lagi. Pada saya, mereka ialah Jo dan Sarah. Sesungguhnya, Jo, sangat luar biasa
orangnya.
Pada Dec. 29, 2016, pukul 6:30 pagi,Jo menghantar mesej kepada
saya, yang berbunyi “Hi Sol. Good
morning. Would you be available on Friday, the 20th of January 2017, 3:00pm”
diikuti dengan gambar kulit buku Jejak
Seni [Johan Jaaffar] dengan nota “for
this.” Diikuti lagi dengan mesej “I
need you to talk about the book, please. Wherever you are going, tangguh le
dulu....”
Sebenarnya, apabila saya diminta
memperkatakan dan memperkenalkan buku Jejak
Seni, oleh Jo sendiri, saya menerimanya dengan serta merta, kerana saya tidak
berani menolak permintaan atau “arahan” itu.
Saya telah lama meneliti dan akan sentiasa
mengikuti perkembangan Johan sebagai seorang dramatis yang berwibawa yang
berwacana tentang dimensi sosio-budaya-politik-ekonomi negara dan masyarakat dalam
pelbagai strata sosial dengan beraneka liku dan ranjau kehidupan melalui nada beliau
yang begitu tajam, sinis dan kritis.
Pada 2014 saya menterjemahkan bukunya, Drama Pentas Johan Jaaffar (2012:
terbitan Balang Rimbun Sdn. Bhd.) dengan tajuknya dalam bahasa Inggeris, Johan Jaaffar: These Are My Plays (2014:
diterbitkan oleh Institut Terjemahan & Buku Malaysia). Dengan demikian saya
boleh mengaku bahawa saya telah tahu dengan mendalam bukan saja tentang tujuh
skrip drama karya Johan Jaaffar, tetapi juga tentang minda kepengarangannya.
Dengan hakikat bahawa saya sememangnya tidak
boleh menolak permintaan Johan untuk memperkenalkan buku ini, yang diperkuatkan
lagi dengan kajian saya tentang drama beliau yang saya terjemahkan, dan dengan
persahabatan kami dan keluarga kami yang merentasi zaman, lautan dan pelbagai sempadan,
saya dengan rendah hati,menerima pelawaan/penghormatan ini.
Saya pun menunggu untuk membaca buku, yang apabila
dihantar kepada saya, disertakan dengan nota tulisan tangan Johan “Hot from the oven/press.” Buat sekian
lama saya mengenali Johan, dan dalam proses menterjemahkan drama-drama beliau,
sedikit sebanyak saya sudah tahu apa yang akan diperkatakan tentang pengalaman
kehidupan beliau dari kecil sehingga dewasa, dari pelakon kanak-kanak ke
pelakon dewasa sehingga lah ke masa terkini.
Saya pun membaca buku setebal 340 halaman ini
dalam masa dua hari, siang dan malam. Saya ketepikan kerja saya yang lain untuk
menghabiskan buku ini, kerana selepas saya baca, suami saya, Kamaruddin juga,
perlu/mesti membacanya.
Kamaruddin mesti membaca sebab saya
memerlukan feedback dari pembaca “outsider” yang walaupun sudah lama kenal
dengan Johan, tidak mengkaji dan meneliti karyanya sedalam yang saya lakukan. Pada
Kamaruddin, semua yang dibaca semasa
Johan tergila-gila dengan dunia bangsawan amat mengelikan hatinya. Beliau
mengata bahawa “Johan ni lucu dan gila-gila la. Pecah perut baca buku dia.”
Saya pula membaca buku ini sebagai seorang
pengkaji yang “dibebankan” dengan tugas saya untuk memperkenalkan kepada
khalayak pembaca. Justeru itu minda saya tidak terlepas bebas untuk membaca dan
menikmatinya sebagai sebuah buku secara santai!
Pembacaan buku ini sangat bermakna kepada
saya.Sebahagian dari cerita lisan yang sudah diceritakan kepada saya mempunyai
dimensi yang baru apabila diterbitkan sebagai buku. Saya melihat melalui
kacamata yang berbeza tentang keperitan sejarah seni persembahan di tanah air,
daripada seorang tokohyang amat luar biasa, yang sudah mula terlibat dalam
dunia seni persembahan sejak semasa beliau di zaman persekolahan lagi, pada
umur yang masih amat muda.
Membaca buku ini membuka pintu minda saya
seluas mungkin. Minda akademik dengan teori seni persembahan saja tidak memadai
untuk benar-benar menangkap pelbagai pengertian dan beraneka sub-teks yang disajikan
oleh Johan.
Jejak
Seni bukan hanya membincang tentang evolusi seni
persembahan di Semenanjung Malaysia, tetapi juga, malah lebih penting lagi, membincang
tentang transformasi sosial dan budaya, pendidikan dan teknologi, kemiskinan
dan perubahan sosio-ekonomi, dan makna kehidupanyang terjadi selama 50 tahun,
yang mempunyai dampak terhadap seni persembahan, berdasarkan pengalaman peribadi
Johan Jaaffar sendiri.
Johan bukanlah sekadar seorang “orang seni”,
tetapi sesungguhnya beliau adalah seorang pejuang yang tergila-gila berenang
dalam ombak badai dunia seni persembahan, tanpa menyerah kalah. Oleh itu,
memahami kisah perjalanan seorang seniman yang tergila-gila dalam dunia seni
persembahan di tanah air kita ini, membangkitkan dimensi baru dalam pandang
dunia (weltanschauung) saya terhadap
evolusi dunia seni persembahan di Semenanjung Malaysia.
Buku ini mengandungi 76 bab. Sebahagian besar
(48 bab) daripada keseluruhan buku ini ditulis oleh Johan sebagai rencana yang
diterbitkan dalam majalah Dewan Budaya selama
48 bulan (Julai 2007 hingga Jun 2011). Bab-bab ini membincangkan pengalaman
pahit-manis, suka-duka beliau dalam dunia seni. Bab yang lain membicarakan
tentang pengalaman beliau mengarah drama adaptasi, drama tv dan juga tentang
tokoh-tokoh seni dan seniman yang melintasi atau singgah dalam kehidupan beliau.
Buku ini merangkumi perjalanan seni Johan
Jaaffar dari kampungnya, Kampung Sungai Balang Besar, “pekan koboi” di Muar,
Johor. Dekad 1960an ialah era hiburan funfair dan
juga era seni persembahan bangsawan masuk ke kampung, sebagai satu produk yang
diperniagakan. Pada tahun 1965 itu, kumpulan Bintang Timur Opera masuk dan
memperniagakan persembahannya kepada penduduk Kampung Sungai Balang Besar,
tempat Johan Jaaffar dilahirkan dan membesar.
Ketika kumpulan Bintang Timur Opera mula
mengadakan persembahan bangsawan di pekan koboi tersebut, Johan sudah berusia
11 tahun, iaitu di darjah enam di Peserian Primary English School, di pekan
Semerah. Kumpulan ini diketuai oleh
Bakar M., dan dibantu oleh anak-anaknya iaitu Rahman B, Rahim B, dan Rohani B.
Johan merapatkan dirinya dengan kumpulan bangsawan ini.
Pada mulanya dia bekerja sebagai pembekal
barang tertentu yang diperlukan (buluh) dan tukang beli barang keperluan dapur,
minuman dan rokok untuk mereka. Kemudian dia diupah sebagai penarik tirai
panggung bangsawan tersebut.
Johan melihat seni persembahan bangsawan pada
pertengahan dekad 1960an itu dengan ingatan yang tajam. Dia melihat pelakon
bangsawan terpaksa mengepam lampu gas yang menerangi panggung, kerana ketika
itu Kampung Sungai Balang Besar belum mempunyai bekalan letrik. Oleh itu,
persembahan bangsawan tersebut tidak dapat menggunakan teknik pencahayaan
tertentu. Pada masa itu juga, panggung bangsawan penuh dengan serangga yang
datang kerana tertarik dengan cahaya lampu gas tersebut. Dia juga melihat
bagaimana Bakar M menjaga disiplin kelurga kumpulan operanya itu.
Pada usia sebelas tahun tersebut Johan sudah
tergila-gilakan kecantikan dan bakat Rohani B, primadona atau seri panggung kumpulan
bangsawan itu. Oleh kerana Rohani B tidak boleh membaca, Johan menjadi tukang
baca surat-surat yang diterima oleh Rohani B daripada para peminatnya,
termasuklah surat cinta daripada tokoh penyair yang sudah pun terkenal ketika
itu.
Amat lucu cara Johan menukilkan kisah membaca
surat cinta tersebut, menapis isi surat tersebut (di mana perlu) sebelum
diceritakan kepada Rohani B, dan memakan kuih-kuih yang diberikan oleh para
peminat primadona tersebut (kerana Rohani B takut memakannya. Subteksnya ialah
kerana beliau mungkin takut dikenakan ilmu pengasih terhadapnya).
Bangsawan mengisi kalbu Johan Jaaffar. Dia
mengkagumi dan hidup bersama bangsawan hinggalah kumpulan Bintang Timur Opera
berkubur tanpa nesan di pekan koboinya itu. Keluarga Bakar M menghilangkan
diri. Rohani B, seri panggungnya, juga menghilangkan diri. Tiada lagi surat
peminat yang akan dibaca. Tiada lagi tirai panggung akan ditarik. Kalbu Johan kehilangan panggungnya.
Tetapi kematian bangsawan digantikan oleh
seni persembahan “baru”: sandiwara. Walaupun sandiwara di Kampung Sungai Balang
Besar itu lahir tidak dirancang dan tidak mempunyai primadona seanggun Rohani
B, Johan tetap melibatkan dirinya. Sandiwara ini adalah produk seni orang
kampung Johan Jaaffar. Mereka
menggunakan peralatan panggung yang kesemuanya ditinggalkan begitu saja oleh
kumpulan Bintang Timur Opera yang terpaksa gulung tikar itu.
Sandiwara ialah genre transisi dalam evolusi
teater moden Melayu. Sejak diperkenalkan oleh cikgu Shaharom Hussein di Batu
Pahat pada 1930, sandiwara menjadi genre drama yang menggunakan skrip. Oleh
itu, pada 1969, Johan mula menjadi seorang penulis skrip drama. Skrip
pertamanya ialah “Uda dan Dara” yang merupakan penyesuaian cerita Romeo dan
Juliet yang dibacanya di sekolah Inggerisnya.
Sejak itu, pementasan oleh kumpulan sandiwara
Badan Bestari Sungai Balang banyak bergantung kepada skrip yang ditulis oleh
Johan Jaaffar. Dalam masa yang sama Johan mula terlibat sebagai pelakon drama,
bermula dengan peranan sebagai seorang pak pacak dan badut. Dalam era sandiwara
ini Johan aktif sebagai penulis skrip dan pelakon drama di kampung. Dalam masa
yang sama, Johan juga aktif menonton filem di panggung Kandar, di Semerah.
Johan bukan hanya gila dengan bangsawan atau
sandiwara tetapi juga dengan filem dan bintang filem. Kegilaan Johan terhadap
bintang filem bermula ketika bintang
filem terkenal seperti P. Ramlee, Saloma, Saleh Kamil, Wahid Satey, Aziz Satar
dan ramai lagi pernah membuat persembahan di funfair di Kampung Sungai Balang Besar. Johan begitu tergila-gilakan kecantikan dan bakat bintang
filem Latifah Omar.
Johan “bekerja” sebagai pembekal air minuman
kepada para bintang filem tersebut dengan upah 10 atau 20 sen semalam. Tugas
beliau yang lain pula adalah sebagai “pembaca surat” dan “penyimpan rahsia”
yang amat dipercayai. Minda Johan mula diisi oleh kegilaan yang mendalam
terhadap seni persembahan. Kegilaan ini berterusan selama setengah abad.
Kerana aktif dalam dunia sandiwara ini, dan
mungkin kerana asyek dengan dunia filem, pelajarannya terabai. Akibat drama dan
panggung wayang, Johan gagal dalam peperiksaan MCE pada tahun 1970. Johan
mengambil peperiksaan MCE pada tahun berikutnya dan berjaya mendapat kelulusan
yang baik. Setahun dia tidak terlibat dengan drama. Ini salah satu sebab kumpulan sandiwara Badan
Bestari Sungai Balang juga berkubur tanpa nesan.
Johan melanjutkan pelajaran di tingkatan enam
di High School Muar. Setelah itu dia melanjutkan pelajarannya di Jabatan
Pengajian Melayu di Universiti Malaya, Kuala Lumpur. Anak penoreh getah yang
miskin ini pergi ke Universiti Malaya dengan menumpang sebuah lori milik orang
Cina yang membawa sayur ke Kuala Lumpur. Kemiskinan memaksanya bekerja
sambilan. Biasiswa yang diterimanya hanya cukup untuk membayar yuran pengajian.
Oleh itu Johan terpaksa bekerja sebagai budak jaga kereta, tukang bersih di
kedai menjual motorsikal, pembersih tandas di bangunan NST di Jalan Bangsar,
sebagai “tukang nangis” di upacara pengebumian orang Cina dan sebagainya. Johan
terpaksa mengharungi ranjau di sepanjang jalan kehidupannya, terutamanya
ketiadaan wang.
Universiti Malaya menjadi tempat Johan
Jaaffar kembali aktif dalam kegiatan teater. Dunia teater di Universiti Malaya tentulah
amat berbeza dari dunia bangsawan dan sandiwara kampungnya. Kumpulan Kesenian
Universiti Malaya (KESUMA) dan Panggung
Eksperimen Universiti Malaya adalah entiti yang menjadi pusat kegiatan
teaternya yang baru. Di sinilah bakat dan komitmen Johan terhadap dunia seni
persembahan semakin mantap, terutamanya dalam penulisan skrip drama.
Suasana kampus banyak memberikan inspirasi
untuk berkarya: politik kampus, pengalaman menjadi dan bergaul dengan warga
miskin, menonton teater karya dan produksi orang lain, bergaul dengan dramatis
yang sudah berpengalaman, kehadiran infrastruktur yang mencukupi untuk
berteater dan sebagainya. Di kampus juga Johan berhadapan dengan konsep teater
eksperimen yang boleh dilahirkan di Panggung Eksperimen Universiti Malaya.
Pada 1975 Johan memainkan peranannya sebagai
penulis skrip. Dia menghasilkan skrip “Kotaku Oh Kotaku.” Inilah skrip drama
yang dihasilkan oleh seorang anak kampung yang baru berkenalan dengan
masyarakat kota Kuala Lumpur. Oleh itu skrip ini menampilkan 19 watak yang terdiri daripada Pelacur, Tukang Sapu,
Pengangkut Najis, Jebat, Penyair Agung, Pengarang Agung, Perancang Bandar,
Doktor, Peon, dan pasangan Teruna dan Dara.
Kejayaan pementasan teater “Kotaku Oh Kotaku” adalah mercu tanda
kelahiran Johan Jaaffar sebagai seorang tokoh penulis skrip teater yang
disegani. Selepas itu Johan menghasilkan skrip “Angin Kering” dan beberapa
skrip lagi (lihat Johan Jaaffar:These are
My Plays, 2014). Dia mendapat
gelaran “orang teater absurd,” “orang
teater moden,” dan “orang teater generasi ketiga,” dan sebagainya. Jejak seninya semakin ketara sewaktu menjadi
mahasiswa di Universiti Malaya.
Setelah bergraduat, Johan Jaaffar bekerja di
Dewan Bahasa dan Pustaka mulai Julai 1977 hingga Oktober 1992. Antara tahun
1977 hingga 1989, Johan aktif dalam kegiatan teater di DBP. Dia menulis skrip,
berlakon dan mengarahkan teater. Selepas 1989 Johan tidak aktif lagi dalam
dunia teater. Ketika bertugas sebagai Ketua Pengarang Kumpulan Akhbar Utusan
Melayu (1992-1998) beliau masih menulis tentang dunia filem. Antara tahun 1998
hingga 2009, setelah tidak lagi bekerja dengan Kumpulan Akhbar Utusan
Melayu, Johan bekerja sendiri dalam
bidang penternakan dan pertanian, dan masih menyumbangkan tulisannya tentang
dunia seni persembahan untuk majalah Dewan
Budaya mulai Julai 2007. Johan meneruskan
kegiatannya menulis tentang seni persembahan Melayu sehingga Jun 2011.
Beliau dilantik memegang jawatan Pengerusi Media Prima Berhad antara April
2009 hingga Ogos 2015.
Jejak seni dan kehidupan Johan Jaaffar adalah
sebuah drama panjang yang mempunyai ratusan babak dan adegan yang kompleks,tetapi
diikatke dalam satu jaringan lebar oleh rangkaian tali kegilaannya yang jujur
terhadap dunia seni persembahan yang mengisi kalbunya.
Dalam Jejak
Seni, Johan juga bercerita tentang tokoh-tokoh dalam dunia seni persembahan
tanah air seperti Usman Awang, Anuar Nor Arai, Krishen Jit, Zakaria Arifin,
Yassin Salleh, Mustapha Noor, Wan Hanafi Su, Hatta Azad Khan, Sabri Yunus,
Othman Haji Zainuddin, A. Jalil Hamid, Fauziah Nawi, A. Rahim Muda, Dinsman,
Pak Samad Said, Pak Samad Ismail, Anwar Ridhwan, Sutung Umar RS, Zaharah
Nawawi, Tiara Jacquelina, Baharuddin Zainal, Atondra dan ramai lagi.
Peranan setiap orang yang namanya disebut
dalam bukunya ini diceritakan seadanya. Jejak seni Johan Jaaffar sesungguhnya
bercampur baur dengan jejak tokoh-tokoh tersebut.
Antara ratusan seniman, bintang dan kawan
yang menjelma dalam kehidupan Tan Sri Johan Jaaffar, saya ingin menarik
perhatian kita semua kepada rakan beliau bernama Yassin Salleh, dia ‘halimunan
yang baik yang menjelma sebagai sahabat setia semasa susah,” (ms.206). Seperti
dinyatakan didalam buku ini “Selama banyak tahun saya berada ‘di luar lingkaran’...
Yassin...bersama-sama saya, menemani saya, meladeni saya, memujuk saya,
menenangkan saya,” (ms.206). Zaman berada
“di luar lingkaran”ini dinyatakan kepada saya sendiri dengan lebih kesat lagi,
“I became a pariah, Sol....”
Memang wajar dan tepat, dalam buku yang
membincangkan tentang jejak seni, Johan hanya menyatakan secara sepintas lalu
(dalam beberapa ayat, semasa membincangkan tentang sahabatnya, Yassin Salleh) zaman
“di luar lingkaran ini.” Saya memberinya fokas sebagai satu lagi ranjau dalam kehidupan
Johan. Tetapi kesemua ranjau ini sebenarnya menjadikan beliau seperti besi yang
disepuh, semakin kuat dan tajam.
Saya tidak akan membicarakan jejak jejak yang diambil
oleh Johan dengan terperinci, sila beli dan bacalah buku ini sendiri. Tetapi,
sebagai pengkaji drama dan seni persembahan teater, saya mesti mengimbau
khalayak untuk melihat Johan Jaaffar sebagai seorang tokoh penulis skrip teater
yang disegani dan dikagumi, sama ada beliau dilihat sebagai “orang teater
absurd,” “orang teater moden,” atau “orang teater generasi ketiga.”
Pada saya, buat masa ini, kalau saya terpaksa
memilih sebuah drama beliau sahaja, saya akan memilih “Asiah Samiah”, sebagai
drama beliau yang terbaik, buat masa kini. Sayangnya, drama ini masih belum lagi dipentaskan. (Ini satu harapan
dan cabaran saya kepada penggiat teater untuk mementaskannya; dan cabaran saya
juga kepada Tan Sri Johan Jaaffar untuk menulis drama baru yang akan menandingi
dan mengatasi “Asiah Samiah”.
Pada saya secara peribadi, membaca buku ini, adalah satu tour de force bukan semata-mata tentang
kehidupan, tetapi tentang manusia yang bernama Johan Jaaffar. Dulu, pertama
kali saya pergi ke pejabat Tan Sri di bangunan New Straits Times, di Bangsar,
beliau berkata, “Sol, I used to collect
old newspapers here and clean the building;” dan sambil kami berjalan ke tingkap pejabatnya, beliau menambah “and
I used to work at one of the motorcycle shops down there.”
Sememangnyalah, “life is a spinning wheel” -- kita tidak akan sentiasa berada di
bawah atau di atas buat selama-lamanya.Jejak jejak kehidupan Johan membuat kita
kagum dengan kegigihan beliau dan menghormati beliau dengan lebih lagi.
Dan pada saya, Tan Sri Johan Jaaffar, adalah
manusia yang mempunyai “moral compass”
yang tidak boleh dirundingi, dan untuk itu saya tabik dan menghormati beliau.Lebih
daripada itu, Jejak Seni membuat kita
memikir tentang hati dan jiwa Johan, terutamanya tentang nilai kemanusiaannya,
kegigihannya, tentang ketulusan dan semangat juangnya yang sentiasa membara,
yang menyebabkan tanggapan saya terhadap insan yang bernama Johan Jaaffar ini
mengalami pemantapan dan enforcement yang
cukup besar.
Buku Jejak
Seni ini sangat penting dibaca oleh para pelajar dan aktivis teater, para
budayawan, seniman dan ilmuwan yang ingin mengenali dunia seni persembahan
Melayu. Buku ini adalah satu dokumentasi yang mantap dan jitu tentang sejarah
seni persembahan tanah air. Jejak Seni juga
penting untuk mereka yang ingin menyelami makna
kehidupan, persahabatan, kuasa, kekuasaan, pemimpin dan kepimpinan.
ends
No comments:
Post a Comment