Sunday, August 3, 2014

Inilah Sebenarnya Kadir Jasin!

Kunta Kinte Original: Catatan Kopitiam A. Kadir Jasin

Berita Publising Sdn Bhd

Pengenalan oleh Johan Jaaffar

Penulis yang menggunakan nama Kunta Kinte dalam kolekti ini ialah Datuk A. Kadir Jasin, seorang tokoh wartawan terbilang.  

Kadir seorang periwayat, perakam dan pencatat setia peristiwa dan sejarah bangsa dan negaranya. Negara ini tidak pernah kurang peristiwa, tidak pernah gersang personaliti dan Kadir tidak pernah hilang upaya untuk melakar segalanya dalam tulisannya – yang selalunya kritikal, pedas tapi tidak pernah kurang bernas dan berkesan.


Kadir menjadi sebahagian institusi kewartawanan negara yang penuh gemilang dengan tokoh besar dan dan hebat, yang sebahagiannya menjadi wira yang tidak tertonjol, tetapi menyumbang pada tradisi fikir dan kritis yang luar biasa. Kadir merupakan pewaris pada tradisi itu. Sejak pertama kali mencebur diri dalam dunia akhbar, Kadir mungkin telah membuat keputusan, bahawa itulah dunia yang bakal diceburinya. Dan beliau tidak pernah menoleh ke belakang.

Kadir sendiri pernah memimpin akhbar yang berpengaruh dan menjadi salah seorang pencorak lanskap media pada zamannya. Karier beliau bermula di agensi berita Bernama dan pernah berkhidmat dalam pelbagai kapsiti di Berita Harian, Business Times,  New Straits Times,  Sunday Tines,  Malay Mail dan jawatan terakhir beliau ialah Ketua Pengarang New Straits Times.


Selama lebih empat dekad, Kadir menjadi sebahagian daripada keluarga besar wartawanan negara – yang memberikan kita nama-nama saperti Yusof Ishak, Dahari Ali, Salim Kajai, Ishak Haji Muhamad, A. Samad Ismail, Said Zahari, Melan Abullah, Zainuddin Maidin, dan ramai lagi. Sebahagian dari mereka melalui zaman getir, keluar masuk penjara dan menjadi tahanan ISA, malah dalam kes Said Zahari ditahan selama lebih 17 tahun.
Ada di Antara nama-nama ini yang tinggi dijulang, banyak pula yang tenggelam dalam lipatan sejarah negara. Sumbangan mereka sekadar nota kaki sejarah orang yang menang (the victors)  dalam percaturan politik yang besar.

Kadir juga melalui cabaran yang bukan sedikit, dijulang bila diperlukan, dipinggirkan bagai sepah apabila manisnya habis. Ada kalanya beliau berada di persada tertinggi, ada kalanya diabaikan. Ada masanya Kadir menjuarai alam semesta kewartawanan dan dunia niaga, ada masanya, beliau hanya titik kecil dalam kerangka percaturan yang lebih besar. Beliau pernah “membeli” syarikat media bersama tiga sahabat yang lain, tetapi “Empat Budak Melayu” yang mencipta sejarah dalam dunia media dan korporat itu ternyata tidak bertahan lama. Kadir adalah pemain besar yang berkuasa kecil dalam percaturan rumit dan unik itu.

Tetapi Kadir ialah Kadir, hati dan jiwanya wartawan, tubuhnya berdarah wartawan. Sekali wartawan, selamanya wartawan. Maka itu dunia korporat bukan idamannya. Lebih relalah dia menulis, menyunting dan membimbing dari terserat ke dunia tamak yang diukur dari sekadar ringgit dan sen. Kadir tetap Kadir si wartawan sekalipun tertonjol sebagai sebagai salah seorang pemilik media perkasa. Dan Kadir bukan sendirian dalam tradisi orang media menjadi ahli perniagaan.

Yusof Ishak bekerja keras mencari modal memulakan akhbar Utusan Melayu pada tahun 1939 dan Melan Abdullah pernah mencuba untuk menerajui bahtera urusniaga syarikat Utusan Melayu pada tahun-tahun 80-an.  Nazri Abdullah  bukan sahaja menerajui Kumpulan Berita Harian tetapi tokoh terpenting  “Empat Budak Melayu” yang memiliki syarikat raksaksa yang menguasai media, perbankan, pengeluar janakuasa bebas dan hartanah.

Yusof memulakan Utusan Melayu dengan hanya RM8,000 ketika itu – syarikat yang sepnuhnya dimodali, dipimpin dan didokong oleh orang Melayu – dengan air mata dan semangat. Utusan Melayu menjadi suara keramat orang Melayu dan akhbar Utusan Melayu menjadi senama dengan perjuangan mereka. Yusof kemudiannya menjadi Presiden Republik Singapura yang pertama.

Said Zahari pula  baru memulakan langkah memimpin Utusan Melayu pada tahun 1961 apabila UMNO mengambilalih akhbar lantang dan bebas itu. Mogok Utusan Melayu dilancarkan kerana kaum wartawan menentang pengambilaklihan itu, walaupun ia berakhir selama 90 hari tetapi menandakan satu era dan titik tolak baru dunia kewartawanan negara. Salah seorang jurubicara mogok itu, penyair dan wartawan (kemudiannya Sasterawan Negara) Usman Awang merakamkan dilemma wartawan ketika itu melalui puisinya “Duri dan Api” .

Salah satu bait dalam puisi itu menjadi sebahagian daripada baris-baris yang paling mengesankan dalam sejarah puisi tempatan:

“Kawan-kawan yang dikasehi,
Di belakang duri, di depan api
Kita tidak bisa undur lagi.”   

Demikianlah dunia kewartawanan tanah air yang tidak pernah kontang intrig dan dramanya. Sejak Jawi Peranakan muncul sebagai suratkhabar Melayu yang pertama di Pulau Pinang pada tahun 1876, dunia kewartawanan sentiasa menggelegak dengan kehebatan pengamalnya. Malah tradisi kritis orang Melayu banyak dicorakkan oleh tradisi persuratkhabaran yang sentiasa mencabar dan dicabar.

Debat “Kaum Muda  - Kaum Tua” pada tahun-tahun 20-an dalam persuratkhabaran Melayu mencorakkan minda Melayu pada masa itu.  Pemikiran jumud, lapuk dan tradisional pimpinan agama dicabar oleh golongan muda yang mendapat inspirasi dari gerakan gerakan reformis Islam di Mesir. Nama-nama seperti Syed Sheikh Ahmad Al-Hadi, Syed Mohd Tahir Jalaluddin dan Haji Abbas Taha menggunakan bukan sahaja akhbar berpengaruh seperti Al Imam tetapi dalam kes, Syed Sheikh Ahmad Al Hadi menggunakan sastera untuk mengajukan pendiriannya. Hikayat Faridah Hanum (terbit 1925) karya beliau bukan sahaja merupakan novel Melayu yang pertama tetapi juga menjadi titik tolak penting dalam memberikan harga diri pada kedudukan kaum wanita.

Sepanjang masa, akhbar dan majalah Melayu memainkan peranan penting dalam menggesa pada perubahan, mengajak pada perjuangan dan membangkitkan semangat nasionalisme. Peranan yang dimainkan oleh Majalah Guru, Idaran Zaman, Lembaga, Lembaga Malaya, Warta Malaya dan Majlis amat penting bagi menumbuhkan kesedaran atau consciousness di kalangan orang Melayu. Inilah akar dan teras perjuangan menuntut kemerdekaan dan tuntutan agar  suara dan hak Melayu didengar.

Bukan rahsia lagi bahawa perjuangan menentang Malayan Union tidak mungkin tercapai tanpa dokongan kaum wartawan dan sokongan persuratkhabaran Melayu. Wartawan memainkan peranan penting dalam hampir setiap ledakan dan gerakan peristiwa yang mencorakkan negara ini – dari peristiwa Natrah, Kemerdekaan, Peristiwa 13 Mei, serta sekian banyak krisis politik, sosial dan ekonomi negara.

Semuanya Bermula Di Sini…

Di tengah geruh negara yang baru dikejutkan oleh Peristiwa 13 Mei itulah Kadir melangkah masuk ke dalam dunia kewartawanan. Itu era sukar yang dicorakkan oleh prasangka, keraguan dan ketidakyakinan. Kadir lahir dari tradisi sekolah yang menjunjung keanekaragaman dan kelainan – sekolah yang dibiayai oleh mubaligh Kristian. Mungkin sikap keterbukaan beliau dicorakkan oleh latar belakang pendidikan Inggeris yang mengamalkan toleransi luar biasa terhadap kelainan. Maka itulah sebenarnya yang membentuk peribadi, minda, pandang dunia (worldview)  dan sikap beliau.

Berbekalkan pendirian sedemikian, Kadir menjadi calon yang terbaik untuk menjadi wartawan dalam negara yang penduduknya pelbagai kaum dan agama. Beliau tidak pernah menafikan ke-Melayuan-nya  namum menjunjung ke-Malaysiaan-nya. Selama menjadi wartawan dan kemudiannya memimpin akhbar,  dia berpegang pada prinsip bahawa negara ini harus menghargai kelainan dan perbezaaan asalnya matlamatnya ialah perpaduan dan keamanan.
Kadir bermula sebagai wartawan pada era akhbar ialah segala-galanya dalam cekrawala media. Beliau menyaksikan dan merakamkan hampir semua peristiwa penting dari tahun 70-an hingga kini – dari krisis politik, perlembagaan,penyingkiran seorang timbalan perdana menteri, hinggalah krisis ekonomi yang getir. Beliau melihat transformasi yang mengubah senario media. Beliau menyaksikan bagaimana media arus perdana mulai mendapat saingan dalam pelbagai gelanggang baru – dari blog hingga kewartawanan rakyat (citizen journalism). Kesannya pada industri kahbar  juga luar biasa – menjejaskan bukan sahaja edaran akhbar tetapi pendapatan iklan dan pengaruhnya. Malah industri akhbar berada pada kedudukan genting apabila banyak akhbar berpengaruh di dunia mulai gulung tikar. Apa yang disebutkan sebagai “stress” dalam dunia persuratkhabaran ini bukan igauan di siang hari lagi.

Kadir juga menyedari berkurangnya keberkesanan media arus perdana apabila beliau adalah di antara orang pertama yang mewujudkan blog sendiri. Dunia blogging merupakan fenomena baru apabila beliau bermula. Malah pimpinan politik pada mulanya menganggap blogging satu lagi keghairahan semasa yang tidak bertahan lama. Kadir menggunakan blognya secara berkesan apabila beliau tidak punya saluran untuk menulis. Kritikan terbuka beliau terhadap seorang Perdana Menteri dan segala juak-juak di sekelilingnya menjadi sebahagian lagenda dunia kewartawanan. Kerajaan BN mengakui bahawa media alternatif termasuk blog banyak mencorakkan sikap rakyat terhadap mereka malah bertanggungjawab terhadap kekalahan beberapa negeri dalam Pilihanraya 2008.

Kadir juga sedar bahawa ketaksuban pada angka dan jumlah edaran tidak banyak gunanya untuk masa depan. Konsumerisme melulu akan hanya merosakkan. Menyajikan sekadar apa yang dimahukan oleh pembaca boleh menjual akhbar tetapi kesan jangka panjangnya tidak menguntungkan bangsa dan negara. Begitu juga obsesi media pada frasa yang digunapakai oleh pengkritik media, “sex, lies and democracy” akan lebih banyak merosakkan. Laporan pasang siap dan mi segera akan menjejaskan kredibilti media sendiri. Integriti masih kualiti yang dituntut. 

Kadir ialah Kadir di mana sahaja, sama ada di blog (“The Scribe”) atau sewaktu menulis dalam kolumnya, “Other Thots”, yang amat besar pengikutnya (di New Straits Times)  dan kemudian di majalah Malaysian Business) atau dalam halaman “Kunta Kinte” di akhbar Berita Harian.

Kita semua tahu dari mana nama Kunta Kinte itu diperolehi. Ia datang dari watak utama novel terkenal Alex Haley, Roots: The Saga of an American Family (terbit 1976) yang kemudiannya menjadi asas siri TV yang begitu besar jumlah penontonnya.  Dalam novel separuh autobiografi itu Kunta Kinte lahir pada tahun 1750 di sebuah desa bernama Juffure, Gambia di Barat Afrika. Beliau berusia 15 tahun apabila ditangkap dan dibawa ke Amerika Syarikat sebagai hamba, dan dibeli oleh seorang tuan tanah bernama Waller di Virginia. Dia diberikan nama baru, “Toby.”

Seperti Haley yang menghabiskan banyak masa mengesan akarnya, Kadir menggunakan lambang Kunta Kinte sebagai usaha mencari kebenaran dan mengejar idealisme dunia kewartawanannya. Mungkin secara kebetulan bahawa bangsa Kunta Kinte tidak banyak berubah sekalipun salah seorang dari keturunan kulit hitam kini menjadi Presiden negara yang terkuat dan terkaya di dunia.

Bangsa Kunta Kinte, si penulis buku ini juga telah melalui entah sekian banyak dasar, program, bantuan, pemayungan, pembelaan, tetapi entah mengapa nasib mereka tidak juga jauh berubah.

Sememangnya bangsa Kunta Kinte telah melalui revolusi berfikir dan evolusi sosial luar biasa tetapi bangsa majoriti ini masih mengeluh di negara sendiri, masih jauh dari berdiri sama tinggi dengan kaum lain dalam bidang ekonomi dan masih berasa kecil dan terpinggir dari arus kejayaan dan kekayaan negara mereka.

Entah mengapa bangsa Kunte Kinte di sebalik memiliki kuasa politik dan merupakan bangsa majoriti masih tidak boleh melepaskan diri dari kekakangan bantuan dan belas ehsan. Malah tidak banyak bangsa majoriti di negaranya sendiri yang berasa lebih gelisah dan resah dari bangsa Kunte Kinte di negara ini. Inilah ironi bangsa Kunte Kinte.

Kunta Kinte si penulis mengabdikan dirinya untuk menulis tentang keraguan, keresahan, kekacauan dan kerisaun bangsanya dalam kolum ini. Bukanlah beliau penganut ahli falsafah Jerman bernama Arthur Schopenhauer (1788 – 1860) yang dilabelkan  prophet of doom, jauh sekali. Cuma Kunta Kinte merakamkan “dilema” Melayu di negaranya sendiri, istilah yang dipopularkan oleh Dr Mahathir Mohamad dalam analisisnya mengenai sikap dan minda Melayu dalam The Malay Dilemma. Sebaliknya Kunta Kinte melanjutkan perbincangan mengenai dilema Melayu dengan menggunakan pendekatan kewartawanan.

Koleksi terbaru Kunta Kinte ini memuatkan sebahagian dari  pencarian ini – baik sebagai seorang patriot yang mencari kebaikan, kejernihan dan keluhuran bagi negaranya atau sebagai seorang idealis yang mahu melihat bangsa, agama dan negaranya bergerak ke hadapan dengan penuh keyakinan. Koleksi ini mengandungi tulisan beliau dalam Berita Harian dari 14 Ogos 2009 hingga Disember 2011.

Memang waktu dua tahun tidak lama dalam sejarah mana-mana bangsa dan negara, tetapi di Malaysia tidak pernah ada waktu yang membosankan dalam politik  juga di gelanggang sosial, agama, ekonomi dan situasi luar negara. Maka itu, koleksi Kunta Kinte ini cukup untuk memperlihatkan sebahagian detik sejarah bangsa dan negara.

Kunta Kinte Senama Dengan Kejujuran…

Kunta Kinte menulis tentang banyak hal, menyentuh hampir semua isu di bawah matahari – dari soal rasuah, kelaku pimpinan politik, musibah perkauman, sikap bukan Melayu, haloba korporat, pemborosan, kejumudan agama, soal toleransi hinggalah bias dan prasangka Barat dan pendirian Obama. Tidak ada siapa yang terlepas dari pemerhatian dan pengawasan beliau.

Dengan menggunakan frasa paling disukainya, “maaf cakaplah…” Kunta Kinte menggunakan kolumnya untuk membuat teguran dan kritikan, atau menasihat dan memberikan  pilihan bagi tujuan pembaikan. Kunta Kinte tidak perlu menggunakan bahasa standard, sebaliknya memanfaatkan lingo perbualan hari-hari bagi menyampaikan mesejnya yang keras, tegas dan waras. “Cara menteri cakap macamlah kita cap duit” merupakan tamparan jelas pada yang terkena. Dengan ungkapan “tabik spring” beliau menghargai pandangan orang lain, termasuk Profesor Khoo Kay Kim yang berani mempertikaikan pencapaian sebenar sekolah jenis kebangsaaan Cina (SJKC). Beliau juga secara berjenaka mencipta istilah PELES (pendatang yang lesap) bagi menunjukkan betapa bolosnya rangkaian kawalan hingga banyak pendatang yang lesap dari radar dan rekod.

Beliau juga mengingatkan pembaca bahawa orang Melayu ada etika dan agama, kalau tidak, nescaya ramai lagi yang kaya raya dalam rencana berjudul, “Kalau Berniaga Judi, Melayu Pun Boleh Maju.” Banyak daripada tajuk tulisan beliau cukup provokatif bagi menarik perhatian, antaranya “Tambah Ramai Pemandu Pelesit dan Pemandu Tidur”,  “Hutang Cepat, Bayar Liat”, “Di Mana-Mana Melayu Tak Hilang”, “Musibah Ada Otak Tapi Tak Pakai”, “Mutu Khidmat Awam Makin Merosot”, “China Tembak Pesalah Rasuah di Kepala”, “Kalau Nak Tiru, Tiru yang Berguna”, “Yang Kaya Lagi Besar Subsidi’, “Peniaga Melayu Perlu Pengeras”, “Shahrizat Jangan Cakap Saja”, “Umat Islam Malas Membaca dan Berfikir” dan “Apa Beza Obama, Osama.”

Kunta Kinte mengingat kita pada ruangan pojok yang dipelopori oleh A. Rahim Kajai, Bapa Wartawan Melayu di Utusan Melayu pada awak penerbitannya. Pojok mendapat populariti luar biasa di kalangan orang Melayu kerana caranya yang bersahaja, santai, penuh santun tetapi menegur dengan keras. Pojok (yang secara literal bermakna sudut, ruang atau bucu) menurut Kamus Dewan merupakan “ruangan dalam akhbar atau majalah yang memuatkan kata-kata lucu tetapi pedas serta menyindir.”

Mungkin ia ada kaitannya dengan hati budi orang Melayu yang lebih selesa membuat teguran cara berhemah, sikap yang dirakamkan dengan tepat oleh Usman Awang dalam puisinya
“Melayu’:

“Melayu itu orang yang bijaksana
Nakalnya bersulam jenaka
Budi bahasanya tidak terkira
Kurang ajarnya tetap santun
Jika menipu pun masih bersopan
Bila mengampu bijak beralas tangan.”   

Ini ada kaitannya tradisi adab orang Melayu yang bermula sejak sastera lisan lagi. Malah penulis istana (pujangga) yang menhasilkan karya besar seperti Sejarah Melayu, Hikayat Melayu dan Bugis, Hikayat Raja-raja Pasai dan lain-lain menggunakan kekuatan bahasa dan berselindungan di balik sindiran bagi menegur raja-raja mereka. Kerakusan nafsu seorang Sultan Melaka digambarkan melalui episod meminang Puteri Gunung Ledang, yang mana sultan sanggup menunaikan kesemua syarat puteri jelita itu (membina jambatan emas dan perak dari Melaka ke Gunung Ledang, mencarikan tujuh dulang hati nyamuk dan hati kuman dan air mata tujuh tempayan dan sebagainya) tetapi enggan menumpahkan semangkuk darah anaknya.

Kunta Kinte memberikan dimensi baru pada dunia kepojokan Melayu – dengan membawakan elemen jurnalisme dan fakta semasa secara berkesan.

Seperti juga “Other Thots” Kadir menulis secara jujur dan berani. Kadir mendapat ramai kawan dan sama banyak musuh. Dia dihormati, tetapi juga dibenci dan ditakuti. Bagi yang berprasangka Kadir wartawan yang “menyukarkan”, bagi yang lain beliau menjadi sebahagian conscience negara ini. Kadir akan menulis tenatang apa sahaja – mengikut selera dan sesedap rasanya.

Apabila beliau menulis pertama kali sebagai Kunta Kinte pada tahun-tahun 90-an di Berita Harian, tidak ramai yang meragui bahawa tulisan itu akan menjadi mendapat ikutan ramai di samping menimbulkan kemarahan dan keresahan yang bukan sedikit.

Menulis, Dulu, Kini dan Mungkin Selamanya….    

Kadir manulis sejak sekian lama, dan sehingga kini masih belum tumpul penanya. Dan Kadir masih menulis, tanpa penat lelah, dengan ltizam yang tidak pernah luntur dan keyakinan yang tidak boleh digugat.

Generasi Kadir semakin berkurang. Kontemporarinya banyak yang sudah berada dalam kedudukan penting di pelbagai syarikat dan  agensi atau meninggalkan sama sekali dunia kewartawanan. Beliau merupakan the last of the Mohicans dalam konteks ini – yang masih percaya pada peranan kewartawanan dan romansa journalism (the romance of journalism).

Tidak pernah rasanya kredibiliti kewartawanan dipertikaikan sedemikian hebat seperti pada masa ini. Tuntutan bagi organisasi media menjadi lebih telus, lebih kredibel dan lebih bertanggungjawab semakin lantang. Banyak yang menyalahkan wartawan sendiri kerana membenarkan media hilang kredibiliti. Banyak yang mempersoalkan persekongkolan di antara elit politik dengan wartawan sebagai punca hilangnya wibawa itu.  Banyak juga yang menanyakan apakah wartawan masih lagi menjadi sebahagian daripada warga kritikal dalam melahirkan masyarakat sivil yang kita mahukan.

Apa yang berlaku pada empayar media Rupert Murdoch membetik banyak penilaian semula dan soul searching di kalangan pengamal media. Tindakan tidak beretika segelintir wartawan memberikan nama buruk pada dunia kewartawanan sekuruhnya. Hasil menghalalkan cara tidak lagi praktikal hari ini. Dinamisme masyarakat yang berubah merupakan cabaran pada pemilik dan pengamal media, juga para wartawan dan penulis kolum. Kekuatan dan pengaruh media memang tidak boleh dipertikaikan, malah media dianggap the fifth estate tetapi pada akhirnya penanggungjawapan dan akauntabiliti mengatasi segala-galanya.

Nampaknya Kadir Jasin a.k.a Kunta Kinte masih percaya pada etika kewartawanan yang sebenar. Beliau juga masih percara bahawa wartawan, penulis dan kolumnis masih perlu menjadi suara dan conscience rakyat. Beliau mungkin masih meyakini bahawa media yang bertanggungjawan, bebas tetapi beretika menjadi teras masyarakat berilmu dan bermaklumat hari ini.

Pengajaran Dari Mudhalvan…

Saya selalu menggunakan analogi filem Tamil berjudul Mudhalvan sebagai gambaran dunia kewartawan dan hubungannya dengan elit politik. Dalam filem yang dibintangi oleh Arjun itu, watak Pugazhendhi (Pugazh) ialah seorang wartawan idealis yang mahu merubah dunia. Beliau dicabar oleh Ketua Menteri Tamil Nadu (lakonan Raghuvaran) untuk mengambilalih negeri itu selama sehari. Pugazh menyahut cabaran itu. Dalam sehari, beliau melaksanakan perubahan luar biasa – menangani isu rasuah dan salahguna kuasa serta memberikan keadilan dan memperbaiki kehidupan rakyat. Rakyat menyokong Puzagh dan Ketua Menteri hilang kuasa.

Moral ceritanya, wartawan tidak sahaja harus pandai mengkritik. Inilah manifestasi hubungan  suka benci di antara pimpinan elit politik dengan wartawan selama ini. Masing-masing punya keraguan dan kecurigaan antara satu sama lain.

Kunta Kinte  tidak berhasrat untuk menjadi Pugazh dalam Mudhlavan. Tetapi apa yang dibangkitkannya selama ini dalam “Other Thots”, “Kunta Kinte” atau “The Scribe” tidak jauh bezanya dengan yang dibangkitkan oleh Pugazh dalam filem itu. Seperti Pugazh, Kunta Kinte seorang idealis, seperti Puzagh, Kunta Kinte mahu melihat perubahan.

Kadir telah melalui empat dekad yang penuh peristiwa – juga pelbagai cabaran yang harus dilalui oleh wartawan dan editor. Kadir menyedari kekangan yang dihadapinya dalam menjalankan tugasnya, juga prasangka pelbagai pihak. Tetapi Kadir tidak pernah menjadikan akta dan peruntukan undang-undang halangan untuk menyatakan pendiriannya.

Kadir bagaimanapun digerakkan oleh satu keyakinan – bahawa kebaikan dan masa depan tidak harus dikorbankan semata-mata untuk menjadi bebas dan kritikal. Beliau melihat tanggungjawab dan akauntabiliti juga pra-syarat yang sama pentingnya. Kebebasan yang mengundang anarki dan kehancuran tidak ada maknanya.  Beliau percaya bahawa pembaikan dari dalam bagi memperbaiki sistem sedia ada  lebih baik dari merosakkan segala-galanya.
Dalam salah sebuah tulisannya dalam koleksi ini beliau mengingatkan “macam manapun kita bergaduh dan berpecah belah kerana politik, Kunta Kinte doakan janganlah sampai jahanamkan negara dan agama.” Itulah pendirian beliau. Itulah misi dan amanat beliau.

Saya percaya tulisan Kadir dalam kolum “Kunta Kinte” ini membawa pengertian yang tersendiri pada pembaca. Sekurang-kurangnya ia mengajak pembaca berfikir. Sekurang-kurangnya ia mengembalikan tradisi berfikir di kalangan pembacanya. Melalui kolum ini juga saya berharap Kunta Kinte akan membantu mencorakkan dan merangsang pemikiran rakyat.  
Atas dasar itu sahaja pun, buku ini sepatutnya menjadi bacaan wajib bagi semua rakyat Malaysia pelbagai kaum.

-         Tamat


1 comment:

  1. Nice writing Datuk. glad I've got a chance to read your blog

    ReplyDelete