Friday, November 13, 2015

Teks Ucapan Balas YBhg. Tan Sri Johan Jaafar Sewaktu Penganugerahan Ijazah Kehormat Doktor Falsafah (Komunikasi dan Pengurusan Kreatif)

Ahad, 1 November 2015

Dewan Canselor Tun Abdul Razak
(DECTAR)


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh
dan Salam Sejahtera.

Yang Amat Berbahagia
Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid
Pro-Canselor Universiti Kebangsaan Malaysia

Yang Berbahagia
Prof. Datuk Dr. Noor Azlan Ghazali
Naib Canselor UKM

Timbalan-timbalan Naib Canselor

Pegawai Pengurusan Utama

Ahli-ahli Senat dan Akademik

Pegawai Kanan Universiti

Para ibu bapa

Serta graduan yang diraikan

Pada suatu pagi, hari Jumaat 21 April, musim bunga tahun 1989, bersamaan 15 Ramadan 1409, 26 tahun yang lalu, dalam perjalanan ke pos terakhir Mujahiddin,  melalui tebing Sungai Kunar, Wilayah Kunar, Afghanistan, saya dan dua orang teman wartawan dari Malaysia menemui orang tua ini (Slide).

Beliau duduk di antara kotak-kotak peluru sambil membaca Al Quran.

Masakan kami dapat melupakan imej luar biasa ini yang dirakamkan oleh Haji Mohammad Ali Zakaria, jurtufoto majalah Dewan Masyarakat terbitan  Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) ketika itu.

Pada masa itu, Presiden Najibullah, boneka yang diletakkan oleh Soviet Rusia berada dalam kedudukan telur di hujung tanduk. Selama 10 tahun pejuang kebebasan yang dikenal  sebagai “Mujahiddin” menentang bala tentera kedua terbesar di dunia dengan hanya berpakaian shalwar kameez dan pakol;ada kalanya dengan berbekalkan senapang lama Lee Anfield atau jikalau bernasib baik, menyandang  AK-47; bekalan  makanan yang terhad; tetapi dengan semangat juang luar biasa. “Rag-tag army” (dengan maaf) ini menumbangkan bala tentera Rusia yang bersenjata canggih.

Di antara luang kecil yang dipanggil “no man’s land”, di tengah ledakan peluru meriam dan bunyi tembakan senapang yang bagaikan tanpa hentinya, pengiring kami, Muhammed Munier, mengarahkan pemandu Land Cruiser menghentikan kenderaannya.

Imej ini luar biasa kerana beberapa hal. Pertama, orang tua itu bagaikan tidak mempedulikan atau oblivious pada apa yang berlaku di sekelilingnya. Kedua, beliau berlindung di sebalik kotak-kota peluru yang sekiranya terkena tembakan boleh menjadi letupan besar. Beliau hanya tahu bahawa kitab suci Al Quran adalah sumber kekuatan dan keyakinannya, juga ketaqwaan dan keberaniannya.

Kami tidak mengetahui nama beliau. Waktunya terlalu singkat untuk membolehkan foto ini diambil. Tetapi saya percaya ia merupakan salah satu imej yang amat bermakna atau enduring yang pernah dirakamkan dalam sejarah perang di Afghanistan.

Saya teringat apa yang disebutkan oleh Profesor Abd Rabb Rassol Sayyaf apabila beliau saya temui,yang ketika itu menjadi Perdana Menteri Kerajaan Sementera (interim) Afghanistan, “Iman punca kekuatan kami.” Saya menemui Gulbuddin Hekmateyar, pemimpin Hisbi Islami, pertubuhan yang paling teratur dan berpengaruh ketika itu yang mengatakan, “Kita akan perangi musuh kami, walaupun kami tinggal seorang.”

Kita tahu apa yang berlaku di Afghanistan selepas 1989. Dan negara itu belum mengenal keamanan sehingga hari ini. Label “Mujahiddin” yang satu waktu dahulu didewakan oleh Barat dan dinobatkan dalam karya popular Hollywood, kini mendapat label baharu “terrorist” atau pengganas. Hanya dengan perubahan makna atau linguistic twist akibat peristiwa 11/9 2001, mereka kini menjadi musuh Barat.

Kami melalui perjalanan yang panjang dan penuh berbahaya dari Peshawar North-West Frontiers Pakistan; melalui wilayah  tribal (tribal areas); menyeludup melalui Hewar Pass dan bukan Kyber Pass  untuk masuk ke Wilayah Kunar yang tinggal padang jarak dan padang tekukur, lalu menuju ke Jalalabad, kota utama Wilayah Nangahar.

Secara jujur bukan saya tidak terfikir tentang  isteri di rumah yang ketika itu sedang mengandung anak kami yang ketiga. Begitu juga dua orang teman-teman saya, Wan Omar Ahmad dan Mohamad Ali Zakaria. Tetapi keberanian orang-orang yang kami temui sepanjang perjalanan, termasuk anak-anak, yang ingin membebaskan negara mereka dari cengkaman penjajahan memberikan kekuatan luar biasa pada kami. Gerakan massa yang dikenal dalam bahasa Pushtan sebagai Qiam Omumitidak jauh maknanya daripada Intifada yang kita kenal hari ini di kalangan rakyat Palestin.

Wartawan dan jurufoto terbunuh di tempat berkonflik bagi membawa berita dan maklumat pada pembaca dan penonton TV.

Saya pernah memilih jalan itu.

Saya juga melaporkan apa yang berlaku di Bosnia-Herzegovina sepas perang saudara yang dahsyat pada awal tahun-tahun 90-an dan melihat sengketa yang mengorbankan orang-orang yang tidak berdosa. Saya berada di Afrika Selatan pada ambang perubahan politik yang memungkinan Nelson Mandela yang pernah dipenjara selama 27 tahun menjadi Presiden negara yang pernah menganiyainya.

Saya mengenal Sher Mohamad di pinggir Jalalabad, yang berusia 14 tahun menggalang senjata. Saya mengenal tokoh-tokoh pejuang anti-aparteid di Afrika Selatan, termasuk teman-teman Nelson Mandela.  Saya menenemui Vaclav Havel, bekas tahanan yang menggunakan drama-dramanya untuk menentang penaklukan Soviet Rusia di Czekoslovakia. Beliau menjadi Presiden Republik Czech kemudiannya.

Saya membuat liputan perjalanan perdana menteri saya ketika itu, Datuk seri Dr Mahathir Mohammad (sekarang Tun) ke seantero pelosok dunia, juga mewawancara ratusan pemimpin besar dan kecil, tokoh koporat, pimpinan NGO, agama, masyarakat dan bintang atau selebriti.

Dan saya menjadi pemain kecil tetapi relatif penting dalam pergolakan politik tahun 1998 seperti saya berada di tengah ribut politik sewaktu saya memimpin akhbar-akbar dan majalah terbitan  Kumpulan Utusan Melayu, syarikat yang dianggap Suara Keramat orang Melayu.

Itulah dunia media yang saya pilih.

Tetapi saya juga dikenal sebagai tokoh korporat yang terbabit dalam pelbagai perusahaan daripada pertanian hingga pendidikan dan menjadi lembaga pengarah beberapa buah syarikat  yang terserai di Bursa Malaysia (sebelumnya Bursa Saham Kuala Lumpur atau BSKL).

Selama lebih enam tahun saya harus pula berdepan dengan pemegang saham, penganalisis dan wartawan bisnes sebagai Pengerusi Media Prima Bhd untuk menjelaskan tentang PAT, tangible assets, directors’ renumeration, trade receiveables, aliran tunai, prespek masa depan dan mendengar teguran malah kritikan pemegang saham majoriti dan minoriti sewaktu Mesyuarat Agung Tahunan syarikat saya.

Itu belum lagi tekanan atau pressure politik yang harus saya lalui.

Demikianlah  dugaan yang selalunya saya pendam dalam lubuk hati sendiri. Rupanya semua itu diperhatikan oleh anak saya yang ketiga, Syahida, yang merakamnya dalam antologi puisi beliau Mimpi-Mimpi Ida yang baharu diterbitkan oleh Institut Terjemahan Buku Malaysia (ITBM).

Izinkan membacakan dua bait yang relevan dari sajak yang berjudul “Ayah”  dalam bahasa asalnya, dengan izin:

I have seen you, late at night on your own
Your face buried deep in your hands
Your shoulders slouched – like the whole world is on your shoulder
We can see too
How you long for a friendship
Ones that will not turn their back on you

You have been beaten, bruised, trampled, battered
But you are a man of principle
And you always work miracles with that mind and hands of yours
Mind that reads and reads and reads and reads
And hand, soft hands – not meant for tyre changing or cupboard hamering perhaps-
But creative hands
Meant to change the world and stir souls

Dan saya datang dari perjalanan yang panjang, yang disebutkan oleh Prof Dr Hazita Azman, Dekan Fakulti Sastera dan Sains Sosial UKM tadi, dalam dunia seni dan sastera.

Selama 48 minggu dari bulan Julai 2007 hingga Jun 2011, dalam majalah Dewan Budaya terbitan DBP, dalam kira-kira 62,000 perkataan atau 312,000 aksara saya menulis kisah pembabitan saya dalam dunia seni kreatif. Benarlah bahawa saya terdedah pada dunia seni dengan kedatangan kumpulan Bangsawan terkenal ke kampung saya pada tahun-tahun 60-an, kemudiannya terbabit dalam drama Sandiwara, lalu aktif di sekolah dan mencipta nama di Universiti Malaya melalui Kumpulan Kesenian Universiti Malaya (KESUMA).

Saya mewakili generasi dramatis yang turut dicorakkan oleh aktivisme dan gerakan pelajar tahun-tahun 70-an, bersama teman-teman saya seperti Che Shamsuddin Othman (Dinsman) Hatta Azad Khan, Mana Sikana, Zakaria Ariffin dan lain-lain. Saya juga menulis novel, cerpen, esei dan sesekali puisi tetapi lebih dikenal sebagai dramatis – penulis, pengarah dan pelakon.

Dunia media yang saya ceburi telah berubah dengan hebatnya daripada dunia yang saya kenal satu masa dahulu. Transformasi yang berlaku seiring dengan teknologi komunikasi dan maklumat yang luar biasa hari ini. Pada zaman saya mula menjadi wartawan, mesin taip masih membingitkan telinga di pejabat. Telefon bimbit apa lagi telefon pintar atau smartphones masih jauh dari impian. Internet masih berdekad lagi untuk dicipta. Begitu juga kecanggihan aplikasi yang memungkin media sosial hari ini.

Demikian juga dunia seni dan hiburan sudah berubah dengan drastiknya. Saya mengenal filem melalui van Jabatan Penerangan yang masuk ke kampung membawa cerita “propaganda kerajaan” selain filem koboi. TV tidak datang ke kampung saya, Sungai Balang Besar, Muar, Johor melainkan pada awal tahun 80-an. Bangsawan dan Sandiwara sudah lama hilang serinya.

Hari ini industri kreatif dan kandungan (creative content industry)menjadi industri berbilion ringgit yang impaknya amat luar biasa. Hiburan mengambil bentuk yang sama sekali berbeza. Orang tidak lagi menonton TV dalam bentuk dan format yang biasa atau konvensional. Migration berlaku dari format konvensional ke dalam platform yang lain. Konsep “di mana-mana dan bila-bila sahaja” (anywhere, anytime) mencorakkan dunia ciptaan kandungan masa kini. Maka itu generasi muda hari ini menggunakan aplikasi milik mereka – telefon pintar, Ipad, YouTube dan lain-lain untuk mendapatkan maklumat, berita dan hiburan.

Dalam industri  kandungan, potensinya cukup luar biasa. Di Malaysia ia merupakan industri yang menggelegak atau vibrant yang bernilai lebih daripada  RM16 bilion dan menyumbang pada 1.27 peratus Kandungan Keluaran Negara Kasar GDP). Jumlah  ini masih terlalu kecil sebenarnya.
Ini industri yang entry pointnya murah dan memungkinkan siapa sahaja boleh menjadi bintang besar. Bayangkan dengan hanya satu posting yang dikenal dengan  “Gangnam Style”, seorang lelaki gempal bernama Psy berusia 40-an dari Korea Selatan ditonton 1.4 bilion kali di YouTube. Kita bukan sahaja melahirkan “Fenomena YouTube” tetapi juga melahirkan banyak bakat yang sebelum ini tidak dimungkinkan oleh cara konvensional.

Hari ini dunia kreatif menuntut transformasi yang baharu dengan memberikan penekanan pada differentiation atau kelainan, curation atau pengaturansemula dan location atau tempat atau wilayah. Dengan teknologi yang ada pada hari ini dan dengan mengingatkan bahawa industri kandungan tidak mengenal batas dan sempadan politik dan ras, potensinya tentulah hebat sekali.

Maka itu, saya amat menghargai anugerah Doktor Falsafah  (Komunikasi dan Pengurusan Kreatif)  dari UKM ini. Saya menganggapnya satu penghormatan  bagi diri saya dari sebuah universiti yang kaya dengan sejarah, kental dengan tradisi keilmuan dan sentiasa  menjadi lambang pengukuhan dasar bahasa dan pelajaran kebangsaan.

Bagi saya, ia akan memberikan kesempatan untuk membuat engagement dan berinteaksi dengan para ilmuan dan pelajarnya untuk sama-sama menyelami dunia media dan komunikasi dan serta dunia kandungan kreatif yang menarik itu. Iamemberikan saya peluang untuk melihat kerangka baharu disiplin ilmu yang berkaitan dengan industri bersama-sama teman-teman di UKM.

Saya bukan sarjana dan ilmuan tetapi saya percaya pada tradisi kesarjanaan dan keilmuan yang ada kaitannya dengan bidang media, komunikasi, kreasi kandungan  dan pengurusan kreatif.

Saya menyokong usaha untuk memahami perubahan dinamisme dalam masyarakat yang telah dicorakkan oleh taste atau citarasa yang bebeza. Ini ada kaitannya dengan nilai atau values dan psyche masyarakat itu sendiri. Dan lebih penting lagi kita perlu memahami faktor-faktor yang mengubah dinamisme masyarakat malah negara pada masa ini.

Saya berhasrat untuk menggunakan ruang yang diberikan oleh UKM melalui Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan untuk mengadakan siri wacana membincangkan pelbagai isu yang relevan dalam disiplin yang sangat istimewa  ini.

Lebih penting lagi saya merasakan perlu untuk membantu mangangkat dunia media, komunikasi dan pengurusan kesenian kreatif pada satu tahap yang lebih tinggi di negara ini, Insya Allah.

Penganugerahan ini juga satu pengiktirafan pada teman-teman saya dalam dunia media dan komunikasi serta karyawan dalam bidang seni kreatif yang sebenarnya menjadi unsung heroes di tengah kehidupan yang semakin rumit, kompleks, yang kadang-kala hilang pedoman dan arah, di tengah dunia yang didekatkan oleh teknologi tetapi dijauhkan oleh peralatan teknologi itu sendiri. Dunia yang penuh ironi.

Saya mengucapkan terima kasih pada kalian yang sudi mendengar suara hati seniman, wartawan, tokoh korporat dan manusia yang sentiasa mengangap dirinya  kecil dan  mahu memperbaiki diri, dan sesekali membuat perubahan.

Saya menganggap  penghargaan ini adalah pencapaian tertinggi yang pernah saya rasai dalam hidup saya.


Terima Kasih Universiti Kebangsaan Malaysia!

No comments:

Post a Comment