Sunday, February 28, 2016

Ucap Utama Seminar dan Forum


 “Filem Malaysia Dalam Konteks Masyarakat Hari Ini.”

Anjuran Majlis Belia Malaysia, Finas dan DBP

27 Februari 2016

CPMC Finas, KL Sentral

Oleh JOHAN JAAFFAR



SAYA berpendapat kita harus mendefinisikan semula konsep “Filem Malaysia”.

Ia merupakan gagasan yang ada kalanya boleh menjadi keliru dan bermasalah. Ada banyak aliran pemikiran yang berkait dengan hal ini – ada yang mengatakan patut dibezakan filem berdasarkan ras dan suku kaum. 

Ada yang mengatakan tidak perlu. Atau mengambil semangat pemuafakatan yang sebenarnya, mendefinisikan semua karya filem tempatan dalam sebuah bakul yang kita labelkan “Filem Malaysia.”


Hal ini penting oleh sebab kita sebenarnya semakin jauh terapung dari menjadi sebuah “kesatuan manusia” dalam sebuah negara kepada kelompok yang dipisahkan oleh kaum dan agama. Our people are drifting apart dengan cara yang amat menakutkan hari ini. 

Sebahagiannya berpunca daripada ketaksuban pada ras yang keterlaluan, penafsiran agama yang sempit dan selebihnya kita diadu domba demi kepentingan politik oleh mereka yang memainkan “kad bangsa” secara berkesan tetapi merosakkan untuk generasi kita akan datang.
The Journey arahan Chiu Keng Guan

Saya tidak tahu apakah definisi filem seperti Ola Bola yang ternyata besar sekali impaknya hari ini. Ini filem yang dilakonkan oleh anak-anak Malaysia daripada pelbagai kaum, diarahkan oleh Chiu Keng Guan yang memberikan kita The Journey sebelum ini, yang berbangsa Cina.

Isu perbezaan tidak tertonjol langsung dalam Ola Bola. Kita melihat cerita kegigihan serta kesedihan tetapi yang tertera adalah semangat kesetiakawanan sebuah pasukan bola sepak yang terdiri daripada rakyat pelbagai kaum.

Inikah “filem Malaysia”?

Hanyut karya U-Wei Haji Shaari
Apakah Hanyut karya U-Wei Haji Shaari kurang “Malaysia” berbanding The Journey?

Atau apakah pembikin filem kita yang berbangsa Melayu lebih “Malaysia” karya mereka daripada yang dihasilkan oleh Ho Yuhang, James Lee, Deepak Kumaran, Mark Tan atau Vimala Perumal?

Apakah Puteri Gunung Ledang kurang Melayu di tangan Saw Tong Hin sekiranya dibuat oleh pengarah Melayu? Atau apakah filem Amir Muhammad jauh lebih “Malaysia” dan kurang keMelayuannya berbanding dengan filem Mahadi J. Murad atau Rashid Sibir?

Sejauh manakah kesahihan “ke-Malaysia-an” dalam filem Namawee atau apakah Khabir Bathia menenggelamkan ke-Melayu-an di dalam Cinta atau Sepi semata-mata kerana beliau pengarah ekspatriat?

Saya tidak mahu menghujahkan aspek semantik dan makna di sini. Saya bukan pakar bahasa. Saya bukan berhasrat untuk menjengah kontroversi makna atau huraian apakah “filem Malaysia” yang sebenar.

Filem Sepi arahan Khabir Bathia
Saya lebih berminat untuk melihat potensi yang ada pada kita, kekuatan dan kelebihan kita, sebagai satu bangsa dalam sebuah negara bangsa, bagi melihat masa depan industri filem. Alangkah baiknya sekiranya kita dapat menggembelingkan tenaga dan pemikiran untuk melahirkan satu industri perfileman yang buta pada perbezaan kaum atau ras. Dan yang lebih penting menjadi wahana perpaduan sesama kita.

Kita perlukan “penyatuan” ini. Politik nampaknya gagal menyatupadakukan kita. Kepercayaan agama juga nampaknya menjarakkan jurang di antara kita. Sistem pendidikan kita bertolak daripada teras perkauman – di mana anak-anak kita pergi ke sekolah yang berlainan.

Harapan kita untuk perpaduan rakyat nampaknya banyak bergantung pada seni dan kebudayaan. Artifak seni bersifat universal. Karya kreatif tidak mengenal sempadan. Filem bercakap dalam bahasa yang difahami oleh semua.

Ada yang menjadikan Allahyarhamah Yasmin Ahmad sebagai ikon pembikin filem yang mencerminkan ke-Malaysia-an. Saya tidak dapat menafikan bahawa Yasmin memberikan kita the united colours of Malaysian cinema.” Mungkin ada benarnya Yasmin memberikan “pilihan” atau choices dalam sinema – sinema yang memancarkan keanekaragaman, kepelbagaian serta keunikan bangsa Malaysia. 

Filem-filem beliau memberikan kita Malaysia dalam warna warni perbezaan. Beliau membicarakan isu yang relevan dengan kita sebagai rakyat sebuah negara pelbagai kaum. Beliau menyentuh persoalan yang selama ini ditakuti untuk dibicarakan secara terbuka apa lagi menjadi tema filem.

Antara karya Allahyarham Yasmin Ahmad
Filem-filem beliau seperti Gubra, Mukhsin dan Talentime membicarakan isu hubungan ras secara berani dan tanpa kompromi. Beliau melakukannya tanpa perlu menjadi propagandis tetapi secara bersahaja, dengan penuh sindiran dan kecerdikan. Filem-filem beliau menyegarkan sambal mengingatkan kita tentang kerumitan sebuah negara pelbagai kaum.

Kita memerlukan penegasan ini kerana untuk sekian lama audiens filem juga dicorakkan oleh perbezaan ras. “Filem Melayu” ditonton oleh orang Melayu. Sehinggalah Yasmin memberikan pilihan. Dan pengarah seperti Teck Tan memberikan nuasa baharu filem untuk semua – melalui Spinning Gasingpada tahun 2000.

Orang yang datang memenuhi panggung untuk Ola Bola seperti memberikan gambaran komposisi ethnik negara ini.

Satu ketika dahulu legenda seperti P. Ramlee mampu melampaui batas ras. Filemnya relevan dan ditonton untuk semua. Tetapi P. Ramlee adalah contrarian di kalangan pembikin filem Malaysia. Kita memerlukan lebih tiga dekad untuk melihat kemunculan Yasmin dan sedekad lagi untuk memungkinkan Ola Bola menjadi totem pole kebangkitan consciousness anak-anak muda Malaysia terhadap “filem sendiri.”
Ola Bola arahan  Chiu Keng Guan 2016

Bukan pula tidak ada usaha untuk menggunakan tagline dan slogan seperti “Filem Kita” sebelum ini. Malah Finas sendiri pernah menggunakan slogan itu untuk memperagakan penghasilan filem yang berciri, bernafas dan berwajahkan Malaysia. Tetapi seperti biasa slogan boleh culik, diberikan penafsiran lain dan digunakan untuk kepentingan kelompok tertentu.

Filem dan politik sukar dipisahkan dalam negara ini. Apatah lagi apabila orang politik menggunakan apparatus pentadbiran untuk menentukan dasar perfileman. Dan filem juga boleh “dipolitikkan.” 

Kita tidak menafikan keperluan kuasa politik dalam menaungi, melindungi dan mewujudkan dasar-dasar yang perlu untuk industri. Malah industri perlukan suntikan politik untuk pertumbuhan dan perkembangannya.

Tetapi seperti banyak hal di negara ini, segala-galanya dilihat daripada perspektif politik. Proses “pemolitikan” hampir menyebabkan kita tidak dapat memanfaatkan tenaga dan pemikiran yang terbaik, dasar yang buta ras, perancangan yang dibuat berdasarkan industri semata-mata dan memastikan bahawa filem dilihat sebagai karya seni dan bukan satu lagi platform untuk melanjutkan agenda politik.

Dalam konteks itulah kita tidak dapat mengelakkan daripada wujudnya Identity contestation di kalangan rakyat majmuk negara ini. Masing-masing memperagakan kebangsaan masing-masing. Hal ini tidak salah. 

Tetapi perlu ada garis penemuannya, perlu ada titik interaksi. 
Convergence. Jangan sampai perbezaan yang sepatutnya mengayakan mulai mencorakkan psyche rakyat kita tentang perbezaan.

Kita sedar bahawa kelainan ini adalah sebahagian daripada proses consciousness kaum-kaum dalam sebuah negara bangsa yang muda. Ia ada kaitan dengan bagej silam, world-view dan isu persepsi yang panjang dan nampaknya tidak bersesudahan.

Kita tidak ada pilihan lain nampaknya melainkan menggunakan wahana kreatif untuk menolak pendirian perkauman yang sempit, yang kecil dan batil, yang melihat ke dalam, tanpa bersedia melihat gambaran yang lebih besar atau the big picture sebuah masyarakat majmuk yang unik seperti Malaysia.

Bagi saya, sejarah filem tempatan (filem Melayu/Malaya) sentiasa mengambil sikap toleran,  mungkin by default. Malah ia terlihat sejak filem itu dikeluarkan oleh dua gergasi pengeluar filem Melayu pada era gemilang filem tempatan – Malay Film Profuctions (MFP) and Cathay-Keris – kedua-duanya milik tauke besar berbangsa Cina.

Filem pertama di Malaya 1933
Rekod menunjukkan bahawa filem pertama di Malaya adalah Laila Majnun pada tahun 1933, pengarahnya adalah B.S. Rajhans. Filem itu mengetengahkan M. Suki, Fatimah Jasmin dan Syed Ali Mansor Al Attas. Filem itu dikatakan dikeluarkan oleh syarikat bernama Motillal Chemical and Co of Bombay, Singapura.

B.S. Rajhans kemudiannya mengarahkan Menantu Derhaka pada tahun 1942 dengan syarikat Tan & Wong Film Company. Apabila Malay Film Productions atau MFP bermula secara rasmi pada tahun 1947, B.S. Rajhans mengarahkan Singapura Di Waktu Malam dengan mengetengahkan Siput Sarawak dan Bachktiar Effendi.


B.S. Rajhans mengarahkan lapan buah filem Melayu sebelum seorang lagi pengarah dari India diberikan kesempatan, L. Krishnan dengan filem Bakti pada tahun 1950.

Putus Harapan arahan B.N. Rao 1953
B.S. Rajhans dan L. Krisnan adalah di antara sekumpulan pengarah yang dibawakan dari India untuk mengarah filem MFP ketika itu, antaranya S. Ramanathan (Kembar, Juwita), B.N. Rao (Putus Harapan, Hujan Panas), K.M. Basker (Air Mata, Mangsa) dan Phani Majumdar (Hang Tuah, Anakku Sazali). 

Bukan itu sahaja MFP juga membawa masuk pengarah dari Filipina antaranya  Ramon Estella (Kembali Seorang, Anak Pontianak), B. Aveliana (Sergeant Hassan)  dan  pengarah berbangsa Cina seperti Chew Cheng Kok (Seruan Darah). Hal yang sama berlaku di Cahthay-Keris.

Anak Melayu hanya diberikan kesempatan mengarah setelah mereka mendapat pengalaman secukupnya. Pengarah Melayu pertama di MFP ialah Haji Mahadi dengan Permata Di Perlimbahan (1952) dan di Cathay-Keris, S. Roomai Noor diberikan peluang mengarah kali pertama dengan Adam (1956). 

Filem arahan pengarah Melayu pertama di MFP
P. Ramlee diberikan peluang mengarah pada tahun 1955 dengan filem Penarik Beca setelah berlakon dalam 21 buah filem. Jamil Sulong diberikan peluang dengan Raja Laksamana Bentan pada tahun 1959. Omar Rojik mengarahkan filem Sumpah Wanita pada tahun 1960 dan S. Kadarisman pada tahun 1966 dengan Sri Andalas.

Di Cathay-Keris, pengarah Melayu yang kedua di sana adalah Hussain Haniff dengan Hang Jebat. Beliau hanya mengarah sembilan buah filem yang berakhir dengan Udang Di Sebalik Batu pada tahun 1966. 

Salleh Ghani pertama kali mengarah pada tahun 1961 dengan Sri Mersing dan M. Amin mengarahkan Lanchang Kuning pada tahun 1962. Nordin Ahmad, pelakon hebat yang bermula di MFP hanya mendapat kesempatan mengarah pada tahun 1964 dengan filem Wan Perkasa. Mat Sentul pula mengarah pertama kali pada tahun 1964 dengan filen Mat Tiga Suku.
Filem arahan Mat Sentul tahun 1964

Fakta saya mungkin silap, tetapi saya hanya menekankan fakta yang bukan rahsia:

·       Bahawa filem Melayu tidak dimodali oleh orang Melayu sehinggalah pada tahun-tahun 70-an.

·       Memang wujud Shah Productions yang saya percaya merupakan syarikat filem independen tetapi menurut rekod syarikat itu hanya membuat sebuah filem,  Kasih Menumpang pada tahun 1953. Pengarahnya, L. Krishnan kemudiannya banyak mengarah untuk MFP dan Cathay-Keris.

·       Bahawa filem yang teras dan intinya “kuat” Melayu pun sebenarnya dibuat oleh pengarah bukan Melayu. Phani Majumdar mungkin ada masalah bertutur dalam Bahasa Melayu tetapi Hang Tuah akan diingat sebagai filem yang “totok” Melayu dengan nuansa dan semangat Melayu yang kuat.

·       Bahawa “filem Melayu” yang kita faham sewaktu zaman gemilangnya hanya menjadi “Melayu” kerana bahasa, pelakon dan latarnya. Selebihnya adalah modal bukan Melayu malah banyak pula yang diarahkan oleh bukan Melayu malah orang bukan Malaya.

·       Bahawa filem sebagai artifak seni – dalam konteks filem tempatan – memperlihatkan kadar toleransi yang amat kuat terhadap pemodal, pembikin dan ahli teknik bukan Melayu sejak awal lagi.

·       Bahawa audiens filem Melayu tidak melihat siapa membelakangi filem-filem yang berkualiti tinggi ketika itu sebaliknya melihatnya sebagai hasil make-belief, karya kreatif dan hasil seni yang penting, bahan escapism yang mutlak.

·       Bahawa definisi “filem Melayu” ketika itu hanya didasarkan pada bahasa dan penggunaan pelakon Melayu

Hang Tuah arahan Phani Majumdar 1956
Saya timbulkan hal ini kerana saya percaya audiens – di sini dan di mana-mana pun – sentiasa melihat filem daripada kerangka toleransi yang amat tinggi.

Hari ini, filem Hollywwod yang paling berjaya mungkin dimodali oleh wang Yahudi, diarahkan oleh karyawan dari Mexico, dilakonkan oleh artis Britain dan Amerika Syarikat, menggunakan teknologi bunyi dari India, CGI dari Malaysia dan diedarkan oleh syarikat Jepun untuk pasaran seantero dunia.

Orang Melayu khususnya – yang merupakan kaum terbesar di negara ini –juga punya sikap penerimaan yang cukup tinggi terhadap filem dari mana pun – Hollywood, Bollywood atau Kollywood. 

Mereka menggilai filem kungfu Cina, anime dari  Jepun dan ikut gelombang Hallyu dari Korea Selatan selain menonton siri TV seperti sinetron dari Indonesia dan telenovela dari Amerika Latin.

Maka itu tidak menghairankan filem seperti Sangam, Kuch Kuch Hota Hai dan paling akhir Dilwale mendapat sambutan luar biasa. Malah filem-filem ini sukar menumbangkan box-office hits tempatan seperti The Journey, Polis Evo dan Ola Bola.

Saya melihat peluang di situ. Bahawa filem adalah produk seni yang hasil akhirnya memancarkan nilai seni dan komersilnya yang tersendiri. Bahawa apapun label yang diberikan padanya, tetapi hasil akhir atau the final product itu sebenarnya yang akan dinilai oleh penonton.
Filem Bollywood yang menjadi fenomena hebat
di Malaysia pada tahun 1998

Dalam konteks filem Melayu tadi era gemilangnya ada kaitannya dengan toleransi masyarakat Melayu menerimanya sebagai “filem kita” walaupun penerbit, pengarah dan tuan punya panggung bukan “orang kita.”

Dan apa yang menarik semua itu berlaku sewaktu era yang disebutkan “nasionalisme linguistic” atau linguistic nationalism dimana timbul kesedaran atau consciousness di kalangan orang Melayu untuk memperagakan identiti melalui bahasa.

Tahun-tahun 50-an dan 60-an yang dikaitkan dengan era kebangkitan filem Melayu juga menampakkan zaman kebangkitan kesedaran untuk mendaulatkan bahasa, memberikan penegasan pada dasar peribumi, desakan untuk memastikan hak dan kepentingan Bumiputera dipertahankan dan waktu dasar yang membantu orang Melayu/Bumiputera dirangka.

Industri filem Melayu anehnya terlepas daripada tekanan untuk menjadi relevan dalam konteks kesedaran menyeluruh orang Melayu ketika itu. Malah tidak ada suara untuk “meMelayukan” industri filem semasa. Hal ini terlepas daripada perhatian banyak penelaah filem tempatan.

Selepas kejatuhan filem Melayu, selama beberapa lama, industri filem berada dalam keadaan terumbang ambing – bagaikan tidak bertuan, bagaikan tanpa haluan, diterbitkan oleh kebanyakannya penerbit yang tidak dapat mengekalkan konsistensi daripada segi jumlah apa lagi mutunya.

Kita harus belajar daripada semua ini. Pengalaman filem kita agak unik. Dan ada kalanya mencemaskan. Bayangkan sebuah negara 30 juta orang tidak dapat menyokong industri filemnya sendiri secara konsisten dan lestari. 

Ada yang mengatakan salahnya oleh sebab filem Melayu dibuat untuk audiens Melayu – mengambilkira tidak semua orang menonton filem Melayu dan banyak yang tidak dapat relate dengan permasalah di dalam filem itu, maka bilangan penonton amat terbatas.

Pengalaman saya dalam industri kandungan kreatif (creative content) mengajar saya tetang beberapa perkara:

·       Kita memberikan terlalu banyak tumpuan untuk mengisi platform sedia ada, misalnya stesen TV

·       Kita hanya menggunakan acuan sedia ada dalam membuat penilaian terhadap penerimaan audiens atau penonton. Mengambil sikap “memberikan apa sahaja yang penonton mahukan”  ada kalanya bukan dasar yang bijak

·       Selera audiens berubah, dan dengan pengaruh teknologi maklumat, berubah dengan drastiknya

·       Kita terlalu banyak melihat ke dalam, tanpa banyak membuka jendela cekrawala untuk potensi yang lebih besar

·       Industri kandungan seperti banyak perkara di negara ini, masih berlandaskan keperluan kaum tertentu.

·       Kita sering melupakan stakeholder yang amat kritikal – golongan muda yang dilabelkan millennials – “the Me, Me,Me Generation”. Ini kelompok yang mulai mencorakkan selera dalam pelbagai arena dari hiburan hingga fesyen dan cara berkomunikasi.

Saya percaya banyak daripada kita terlepas pandang kelompok yang penting ini. Atau kita mengambil sikap bahawa kita “serba tahu” lalu cuba memaksakan nilai kita ke atas mereka.
Kelompok ini seperti juga Generasi Y:

·       Buta ras

·       Kritikal

·       Terbuka

·       Tidak dibayangi oleh bagej silam

Bagi pembikin filem, mereka adalah potensi yang besar. Dalam pembinaan negara bangsa, kelompok ini merupakan harapan masa depan. Filem Malaysia memerlukan mereka.

Saya juga melihat kegagalan kita untuk memahami realiti di bawah:

·       Wujudnya revolusi teknologi maklumat

·       Lahirnya masyarakat yang berteraskan ilmu atau kmowledge-based

·       Kepentingan industri kandungan atau creative content industry

·       Kecenderungan global terhadap industri kreatif

·       Potensi pertumbuhan industri keatif Malaysia, khususnya filem


Kita harus menggunakan model Korea Selatan dalam konteks strategi masa depan industri kreatif. Korea sentiasa dipandang mudah oleh negara yang sudah mendahului dalam industri kandungan antaranya Jepun dan China. Tetapi sesuatu berlaku yang mengubah Korea daripada negara pengikut kepada penentu dan pencorak agenda kandungan kreatif dan hiburan.

Secara mudah, “Korean Wave is taking the world by storm.” Tiada siapa yang membayangkan tsunami yang melanda dunia dari Korea – kali ini dengan bahan kreatif yang luar biasa kualiti dan impaknya. Hari ini dunia tidak sahaja mengenal penyanyi, pemuzik dan siri TV Korea tetapi juga filem Korea. Korea sedang menakluk dunia.

Korea sedar bahawa industri kandungan merupakan industri yang paling pantas pertumbuhannya. Pada tahun 2006 pasaran global kandungan kreatif mencecah $1.37 Bilion dan pasaran di Korea sahaja mencecah $69 Bilion. Jumlah itu sudah meningkat sekali ganda pada tahun lalu.

Gangnam Style -Psy antara fenomena Kpop yang
mendapat sambutan di seluruh dunia
Korea sedar bahawa industri kandungannya tidak akan berkembang pantas sekiranya ia bergantung pada penduduk setempat. Bahan kreatif kandung mesti dieksport. Tetapi dengan sistem dan hambatan birokrasi usaha itu tidak akan membuahkan hasil yang dimahukan. Maka wujudlah KOCCA atau Korea Culture and Content Agency yang mengubah segala-galanya.

Prinsipnya mudah – dengan wujudnya KOCCA diharapkan akan berlaku transfomasi yang diharapkan untuk mengubah lanskap industri kandungan di negara itu.

KOCCA telah berjaya menepati sasarannya: Remaking Korea As Creative Star of World Stage.

Saya tidak perlu menghuraikan impak KOCCA pada industri kreatif Korea tetapi kita tahu bahawa Korea tidak lagi mengeksport kereta, TV, peti sejuk atau telefon pintar tetapi pengeluar bahan kreatif yang dihormati di Asia dan di dunia. Korea memanfaatkan setiap aspek teknologi untuk menjaja produknya.

Saya percaya ada pengajaran daripada kejayaan Korea dan kewujudan KOCCA.

·       Memecahkan tembok birokrasi

·       Berfikir sebagai Satu

·       Memberikan tumpuan pada eksport.

Saya percaya kita boleh melahirkan “Brand Malaysia” dan dalam kerangka yang lebih besar memberikan tumpuan pada “Brand Asia.” Eksport harus menjadi keutamaan kita bukan sekadar penumpuan pada pasaran dalam negara yang fragmented dan kecil.

Kita boleh mengambil pengajaran bagaimana Korea memasarkan produk kreatif. Dalam konteks itu, bukan penyanyi Rain, siri TV Winter Sonata atau filemTaegukgi yang boleh dicontohi tetapi juga Psy, lelaki Korea yang bersia 40-an, yang hanya dengan sebuah posting di YouTube, “Gangnam Style” ditonton oleh 1.5 Bilion manusia!

Saya ingin mengajak kita semua menggunakan kekuatan kreatif yang ada pada kita sebagai “bangsa Malaysia” untuk menjual produk kepelbagaian kita. Ola Bola tidak harus berakhir di Malaysia. Ola Bola harus dipasarkan sebagai produk Malaysia seperti juga filem Cahaya Dari Timur: Beta Maluku arahan Angga Dwimas Sasongko dipasarkan. Ada persamaan semangat di antara keduanya.

Kita punya potensi yang jauh lebaih besar daripada Korea. Kita negara majmuk yang mencerminkan kepelbagaian. Kita boleh menggunakan kekuatan dalaman kita untuk melahirkan yang terbaik. Terlalu banyak permasalahan yang mampu kita jadikan karya filem – dari tradisi dan adat hinggalah konflik dan krisis pembinaan sebuah negara bangsa.

Tetapi asas pemetaan konstruksi filem itu harus kita fahami sepenunya. Malah karyawan filem harus berani keluar dari kepompong pemikiran bahawa filem adalah produk eksklusif sesuatu kelompok.

Filem Malaysia dalam konteks masyarakat hari ini harus ditafsir semua secara mutlak. Filem harus menjadi wahana penyataan bangsa Malaysia. Maka itu kita harus mempersiapkan landas berikut:

·       Pemahaman baru tentang dinamisme masyarakat semasa yang mula dicorakkan oleh teknologi maklumat dan industri berteraskan ilmu dan pengetahuan

·       Penilaian semula dasar filem dalam konteks memberikan keanekagaraman yang menjadikan filem Malaysia itu filem Malaysia

·       Mengkaji semula keperluan Dasar Kebudayaan Kebangsaan bagi membolehkannya menjadi relevan dengan keperluan semasa.

·       Menggesa kerajaan memberikan penegasan baharu tentang keperluan mengeksport kandungan kreatif serta menyediakan prasarana secukupnya bagi memungkinkan pemikiran baru eksport yang bukan sahaja berteraskan hasil bumi tetapi juga penghasilan kreatif

·       Memecahkan tembok birokrasi bagi memasarkan produk kreatif

·       Mewujudkan sebuah KOCCA yang berfungsi untuk menjadi penjana usaha pengeluaran dan pemasaran “Brand Malaysia” dalam industri kandungan ke luar negara.

·        Menggunakan model Multmedia Development Council (MDC) sewaktu peringkat awalnya sebagai penggerak gagasan Multimedia Super-Corridor (MSC).

Dan yang lebih penting:

·       Memberikan kuasa secukupnya pada Finas untuk membangunkan industri filem tempatan.  Finas harus diberikan taring dan prasarana secukupnya, juga disokong oleh akta dan peruntukan yang bersesuaian.

Saya ingin mencadangkan penubuhan satu taskforce untuk menggerakan usaha melihat secara tuntas keperluan satu dasar filem yang baharu mengambilkira keperluan industri dan realiti masyarakat semasa.

It cannot be business as usual.

Saya melihat keperluan filem dijadikan sebagai wahana untuk mengurangkan jarak antara kaum dan batas psikologi serta geografi antara Malaysia Timur dan Barat.

Taskforce ini harus juga diwakili oleh stakeholders yang terdiri daripada generasi muda agar mereka dapat menyumbangkan pemikiran untuk membawa filem kita pada satu tahap yang lain.

Pasukan ini harus juga memberikan cadangan untuk melihat sebuah industri filem yang melampaui kepentingan mana-mana kelompok.

Ia juga harus membantu mempersiapkan karyawan filem kita dengan mindset yang betul tentang tuntutan dan keperluan sebuah industri filem yang sebenarnya MALAYSIA.

Saya manaruh keyakinan tentang masa depan industri filem kita.



ends


No comments:

Post a Comment