Wednesday, May 18, 2016

Pelancaran Buku Geruh dan Mencari Cerah Di Hujung Tanjung

Ucapan Johan Jaaffar

Sewaktu Pelancaran Buku Geruh dan Mencari Cerah Di Hujung Tanjung 

Terbitan BYG Publisher

Dewan Besar Utusan Melayu

Kompleks Utusan Melayu (M) Berhad


14 Mei 2016



Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan terima kasih pada Datuk Raja Ahmad Niza Raja Ismail, Pengerusi Eksekutif Kumpulan BYG Worldwide Bhd yang mengundang saya untuk menyempurnakan pelancaran dua buah buku terbitan BYG Publisher.

Saya juga mengucapkan terima kasih pada Kelab Veteran Utusan Melayu (KVUM) yang memungkinkan majlis ini. Saya ingin mengalu-alukan teman-teman mantan Utusan Melayu dan kerabat KVUM yang berkumpul pada hari ini di sini.

Kalau tidak kerana bulan
Tidak bintang terbit pagi
Kalau tidam kerana kenkawan
Tidak kita berkumpul di sini

Saya menganggap undangan ini satu penghormatan.

Ini bukan sebarang penerbitan. Dua buah buku ini  punya maknanya yang tersendiri bukan sahaja bagi penerbit dan penulisnya tetapi bagi tempat istimewa ini  – Utusan Melayu Malaysia Berhad.

Saya percaya kehadiran begitu ramai teman-taman mantan karyawan Utusan Melayu membuktikan makna tempat ini bagi mereka semua.

Anak itik terenang-renang
Anak belibis pulangnya senja
Tempat jatuh lagi dikenang
Inikan pula tempat bekerja

Agaknya sesuailah dengan bait terakhir sajak Tan Sri Zainuddin Maidin (Zam) yang dirakamkan dalam buku Saya Bukan Menteri yang saya percaya memancarkan sikap dan pendirian kami semua, mantan Utusan Melayu, siapapun kami, pada kedudukan apapun kami, dalam hirarki manapun kedudukan kami sewaktu bekerja, di satukan oleh sejarah, nostalgia, semangat, syarikat yang diberi label “Suara Keramat.”

Di manapun singgahku
Utusan Melayu tugus emas
Di hatiku

Hari ini kita menyaksikan pelancaran dua buah buku karya mantan karyawan mantan syarikat ini  – Raja Ahmad Niza dan Zahari Affandi – yang masing-masing berjudul Geruh dan Mencari Cerah Di Hujung Tanjung.


Lebih istimewa lagi, kedua-dua orang penulis buku ini bermula di sini – sebagai wartawan – kemudiannya melalui perjalanan hidup sendiri setelah meningggalkan tempat bersejarah ini.
Premis Utusan Melayu tentulah tidak semewah ini sewaktu mereka berdua menjadi karyawannya. Malah dalam keadaan serba kekurangan itulah, Utusan Melayu mencipta nama dan sejarah, dan karyawannya mencorakkan kerjaya, melakar nama dan membuktikan kemampuan.

Tetapi di sinilah mereka memula langkah melalui suka duka karier yang luar biasa dan menjadi sebahagian daripada sejarah kegemilangan syarikat yang bermula 77 tahun yang lalu hari ini – penerbitan akhbar yang dianggap “Suara Keramat” orang Melayu.



Suara yang lantang menyuarakan kepentingan bangsa, menjadi wadah malah cerminan sebuah bangsa yang mencari citra dan kekuatan.

Kedua-dua penulis buku ini menjadikan Utusan Melayu titik tolak penting kehidupan mereka – Raja Ahmad Niza berada di sini selama 23 tahun, Zahari Affandi selama 11 tahun – menjadikan tempat ini sekaligus “universiti” sebenar mereka.

Hari ini mereka kembali ke sini – kali ini memperagakan satu lagi kemampuan mereka – sebagai sasterawan. Malah sebenarnya mereka telah mencipta nama sebagai penulis novel, cerpen dan puisi lama sebelum ini. Kedua-dua buah buku ini hanyalah satu lagi pencapaian mereka serta mercu tanda baharu kejayaan mereka dalam bidang sastera.

Sayogia diingat, inilah tradisi gemilang Utusan Melayu. Karyawan Utusan Melayu bukan sahaja menjadi pelapor berita, penganalisis peristwa dan perakam zaman, malah sebahagian daripada mereka juga merupakan sasterawan terbilang – yang mencipta nama di persada sastera tanahair.

Malah, ada kalanya sukar dibezakan di antara wartawan dan sasterawan, maka itu oleh seorang pengkaji sejarah kebangkitan kesedaran dan nasionalisme Melayu, W.R. Roff di dalam bukunya Malay Nationalism diberikan label istimewa pada kelompok ini – “sasterawan-wartawan”. Ini merupakan kelompok besar sasterawan Melayu ketika itu – seperti juga kelompok yang tidak kurang berpengaruhnya ketika itu, “sasterawan-guru”.

Malah apabila akhbar Utusan Melayu muncul pada 29 Mei 1939, pengarang pertamanya adalah juga seorang sasterawan – A. Rahim Kajai yang digelar Bapa Kewartawanan Melayu. Beliau juga dianggap Bapa Cerpen Melayu. Ketajaman tulisannya sebagai wartawan sama hebatnya dengan ketajaman penanya menulis cerpen.

Menurut buku Wajah: Biografi Penulis Malaysia yang pertama terbitan DBP, Kajai menulis 48 buah cerpen sahaja sepanjang hayatnya – tidak banyak sebenarnya berbanding penulis lain – tetapi beliau membantu mendefininasikan genre sastera yang bernama cerpen itu. Karyanya terkumpul dalam anotlogi Pustaka Kajai, Banyak Udang Banyak Garam dan Lain Padang Lain Belakang.

Demikianlah Kajai yang bukan sahaja menerajui akhbar yang sepenuhnya “dikendali dan diterbitkan dengan modal orang Melayu Semenanjung” tetapi memulakan tradisi fikir dalam genre sastera yang sangat popular di kalangan orang Melayu. Akhbar Utusan Melayu hanyalah salah satu daripada penerbitan dalam tradisi panjang dan penuh bersejarah persuratkhabaran Melayu yang bermula dengan Jawi Peranakan, akhbar yang terbit di Pulau Pinang pada tahun 1876.

Bagaikan seorang pelopor, Kajai telah menyediakan landas yang diikut oleh yang lain. Ishak Haji Muhammad atau Pak Sako yang menjadi salah seorang pengasas akhbar  itu, juga menjadi sasterawan terbilang. Siapakah yang dapat melupakan karya-karya besar beliau dalam bentuk novel, antaranya Anak Mat Lela Gila dan Putera Gunung Tahan yang amat tebal sinisismenya, kental satiranya, yang digunakannya secara berkesan untuk menginsafkan anak bangsanya dan memperlekeh penjajah.

Berdasarkan buku Wajah, daripada 100 orang penulis dalam senarai awal penulis Malaysia, 33 orang datangnya dari Utusan Melayu atau 33 peratus. Nama-nama mereka bagaikan “Who-Is-Who” dalam dunia sastera tanahair: Kamaluddin Muhamad (Keris Mas), Usman Awang (Tongkat Warrant), A. Samad Said, A Samad Ismail, Jaafar Hj Ahmad (Jymy Asmara), Salmah Mohsin, Zaharah Nawawi, AS Amin, Abu Zaki Fadhil, Abdul Rashid Muhammad (Adi Mas), Alias Ali, Mohamad Dahlan Hj Masud (Hamdam), Harun Hassan, Ilias Zaidi,  Ahmad Lufti, Mohktar Petah, Khatijah Hashim, A. Shukor Harun, A.R. Kamaluddin, Mohd Nordin Andul Rahman (Atondra), Abdul Wahab Muhammad (Awam Il Sarkam), Hamzah Hussein, Ibrahim Omar, Amir Hamzah Shamsuddin (Malungun), Baharuddin CD, Ali Hj Ahmad (Nora) dan Zahari Affandi.

Apabila kerajaan Malaysia merencanakan penghargaan paling tinggi untuk sasterawan yakni Anugerah Sasterawan Negara, penerima pertamanya ialah Kamaluddin Muhammad atau Keris Mas, mantan Utusan Melayu, pada tahun 1981. Sehingga ini, anugerah itu telah diberikan pada 13 orang sasterawan termasuk seorang wanita. Dua orang lagi mantan Utusan Melayu penerima anugerah itu adalah Usman Awang (1983) dan A. Samad Said (1985).

Bukan itu sahaja, gerakan sasterawan yang paling penting dan berpengaruh di negara ini – Angkatan Sasterawan 50 atau Asas 50 – digerakkan antara lain oleh karyawan Utusan Melayu di Singapura pada tahun 1950. Keris Mas, Usman Awang dan Awam-il-Sarkamadalah “orang Utusan Melayu” di belakang penubuhannya.

Ibarat irama dan lagu, sastera tidak dapat dipisahkan dari Utusan Melayu. Malah tradisi ini berpanjangan setelah mereka yang tersenarai dalam buku Wajah yang pertama.

Saya sendiri menulis cerpen, novel dan drama. Malah saya mencipta nama sebagai penulis melalui penerbitan Utusan Melayu – sejak Utusan Pelajar lagi. Cerpen-cerpen  saya banyak tersiar di Mingguan Malaysia dan Utusan Zaman sejak di bangku sekolah lagi. Dan novel saya yang pertama, Warna Tinta diterbitkan oleh sebuah anak syarikat Utusan Melayu pada tahun 1976. Saya terhutang budi pada Utusan Melayu, pada ramai pengarang akhbar dan majalah Utusan Melayu yang melayan penerbitan saya sejak saya menulis pada tahun 1968 lagi.

Ramai lagi karyawan yang lebih muda yang mencipta nama dalam dunia sastera, antaranya Zainal Rashid Ahmad yang terasa benar kekuatannya dalam genre novel dan cerpen. Entah ribuan lagi penulis muda yang mencambah bakat di Utusan Melayu melalui ruang sastera di dalam penerbitannya.

Maka itu saya menganggap peristiwa hari ini penting oleh sebab kita bukan sahaja menghargai sumbangan dua buah karya mantan Utusan Melayu tetapi kerana kita juga menghargai sejarah gemilang sumbangan Utusan Melayu dalam dunia sastera.

Saya berharap bahawa ada usaha untuk merakamkan sumbangan Utusan Melayu dan karyawannya juga mereka yang mencipta nama dalam dunia sastera melalui penerbitan Utusan Melayu. Tan Sri Zainuddin Maidin telah merakamkan sejarah rasmi Utusan Melayu di dalam Di Depan Api Di Belakang Api. Sudah sampainya sumbangan sastera Utusan Melayu dirakamkan juga secara rasmi.

Anak sembilang makanan puan
Ikan baung si ikan duri
Bukan wartawan sebarang wartawan
Dunia sastera mereka ceburi

Saya melihat potensi luar biasa pada mantan karyawan Utusan Melayu dalam dunia sastera. Tan Sri Zam sendiri mencuba bakatnya dalam bidang puisi. Bakat sastera tidak kurang di kalangan mantan Utusan Melayu, selain nama-nama dalam Wajah, banyak yang lain yang berkarya malah menerbitkan buku sendiri, antaranya Muhammad Jusoh, Webah Salleh, Kamaluddin Mat Lela sekadar menyebut beberapa contoh.

Apabila group whatsapp mantan petugas Jabatan Pengarang Utusan Melayu yang diberikan label “Buletin Suara Keramat” atau BSK bermula pada bulan Februari 2016, ruang itu menjadi wahana pantun oleh karyawan yang selama ini tidak pernah berpantun. 

Bayangkan Datuk Rosnah Majid, Azim Aras, Nasir Ahmad, Norila Daud, Hanafiah Man, Hamid Yahya,Sunarti Kibat, dan ramai lagi berselangseli dengan “pemantun tegar” sedia ada seperti Puan Seri Ashidah Minin, Webah Salleh, Raja Ahmad Niza, Wahi Bakhtiar, Wan Dayang, Kamaluddin Mat Lela, Zahari Affandi dan lain-lain. Malah ada cadangan pantun BSK dibukukan. Ribuan pantun telah terhasil dalam BSK sejak lima bulan kemunculan group whatsapp itu.

Raja Ahmad Niza mungkin diingat sebagai editor sastera Mingguan Malaysia tetapi beliau merupakan novelis yang pernah memenangi hadiah dalam Sayembara Novel Gapena – Yayasan Sabah. Selain Kaul, beliau menulis Politik Hantu, Sejernih Air Mata, Sumpah dan Dia Gadis Kelantan. Beliau juga menulis cerpen dan puisi.

Lebih istimewa lagi, oleh teman-teman dalam BSK melabelkan  beliau “penyair dinihari”. Beliau melayangkan puisi – selalunya tentang cinta dan nostalgia – apabila malam bertambah malam. Dalam dingin malam, Raja Ahmad Niza meladeni teman-teman yang dek lanjutnya usia, semakin sukar untuk melelapkan mata.

Mari ke sawah menanam padi
Pohon meranti di tepi seraya
Semakin tuan semakin menjadi
Itulah Tuk Raja dalam berkarya

Novel Geruh ini menuntut perhatian pembaca. “Geruh” menurut Kamus Dewan membawa dua makna: Malang, celaka, nasib buruk atau sial dan makna yang kedua, berdengkur, meraung.

Saya tidak akan menggariskan sinopsis novel ini bagi memastikan suspens berpanjangan. Memadailah kalau saya mengatakan novel ini sarat dengan drama dan intrig berlatarbelakangkan suasana dan senario politik yang gawat dengan kisah persahabatan, pengkhianatan dan tragedi.

Raja Ahmad Niza memulakan novelnya dengan sebuah sajak berjudul Quran Buruk tentang nasib anak bangsanya. Sajak itu bermula begini:

Melayu kini di persimpangan
Ke hadapan ribut
Ke belakang taufan
Ke kanan guruh bergegaran
Ke kiri petir sabung menyabung
Geruh geruh geruh
Ke mana?

Demikianlah Geruh menggalurkan kisah sebuah bangsa yang diwakili oleh manusia seperti Hashim, Pak Jusuh, Nizam, Pak Ali, Pak Jantan, Pak Larut, Pak Lajis, Haji Kudus, Nik Safiah, Nizam, Tok Din, Wadi, Amran, Roslinda, Datuk Syamsul  dan Datin Anne. Mereka cerminan bangsa Melayu sebenar – yang terbaik, yang terburuk, serta minda, psyche dan pandang dunia keMelayuan sebenar.

Kisah yang berlatar belakangkan Kemaman ini cukup menginsafkan. Ia merupakan refleksi parti-parti Melayu dan keanekaragaman manusia di dalamnya. Raja Ahmad Niza mengambil kesempatan untuk membuat komentar tentang punca kelemahan orang Melayu melalui watak-wataknya.

Bacalah novel ini untuk menyelami dunia politik di sebuah wilayah kecil dengan personaliti yang pelbagai, dicorakkan oleh nawaitu yang berbeza dan kepentingan yang berlainan pula.
Tetapi di sebalik hirok pikok politik dan politik syarikat koperasi di tempat itu muncul juga kebijaksanaan. Haji Kudus menjadi conscience rakyat setempat yang mengingatkan bahawa “Tidak ada tugas yang lebih murni selain dari membela bangsa…seterusnya membela agama dan negara.”

Zahari Affandi tidak perlu diperkenalkan.

Dua tiga kucing berlari
Mana nak sama si kucing belang
Memang nakal tidak terperi
Sebagai sasterawan Zahari terbilang

Beliau telah menghasilkan lebih 30 buah novel dan ratusan cerpen. Beliau dikenal kerana novel Kunang-Kunang dan Bulan Merah Di Tiga Kuala. Baru-baru ini ITBM menerbitkan novel Embargo. Mencari Cerah Di Hujung Tanjung adalah kisah cinta yang terluka – kisah pencarian seorang gadis bernama Asmah yang membesar di tengah kemewahan – yang mencari diri dan akarnya.

Perjalanan Asmah panjang dan berliku melalui suka duka kehidupan seorang yang lepas bebas dan menganggap dunia pentas berbuat apa sahaja, menjadi janda dan beranak dua, sehinggalah bertemu cinta sebenar “di hujung tanjung” dengan Ustaz Khairul.

Novel ini menggetar perasaan, mencabar minda lagi menginsafkan. Zahari Affandi seorang wordsmith luar biasa, menggunakan diksi dan frasa yang memang kekuatannya, membolehkan kita diulit kisah perjalanan Asmah secara bersahaja. Kata-kata menjadi kekuatan Zahari Affandi, kata-katalah yang menjadikan novel ini menarik, ghairah, menyenangkan.

Kisah cinta di dalam novel ini ibarat pantun Melayu ini:

Hijau-hijau bayu si dayang
Untuk di pakai di pagi hari
Hati risau bercampur sayang
Badan mengamuk seorang diri

Zahari memang pandang memilih ayat dan kata-kata:

Bayangkan ayat ini:

“Langit agak cerah, ada pula bulan yang tersipu-sipu malu mengintai sepasang pengantin di malam pertama. Bukit Sutera benar-benar dibungkus sepi…”

Inilah gambaran Zahari Affandi tentang pengantin lelaki pada malam yang istimewa:

“Ombak darah gemuruh yang berpusar di dalam dadanya sejak tadi bertukar menjadi gelombang. Puas menarik nafas dan beristighfar panjang-panjang namun debaran terus juga  merobek dadanya. Dia sendiri tidak tahu kenapakah kali ini dia begitu gementar untuk berhadapan dengan Asmah?”

Itulah Zahari Affandi.

Itu jugalah  di antara alasan mengapa buku ini harus dihayati.

Saya mengalungkan syabas kepada kedua-dua novelis ini. Semoga mereka terus berkarya dan memperkaya perbendaharaan sastera negara.

Kita mengharapkan mereka akan terus berkarya, tanpa jemu, tanpa henti.

Yang nasi dijerang
Yang kuncup dipotong
Yang bermutu dikenang
Yang istimewa disanjung

Dengan penuh gembira, dengan lafaz Bismillah….saya melancarkan secara rasmi novel Geruh karya Raja Ahmad Niza dan Mencari Cerah Di Hujung Tanjung oleh Zahari Affandi terbitan BYG Publisher.






Sekian terima kasih.

No comments:

Post a Comment