Monday, September 24, 2018

“Mencari Khalid Dalam Khalid”


Pengenalan Buku Khalid Salleh: Di Mata Kami terbitan ITBM
Buku ini telah dilancarkan pada 23 September 2018 di Wisma ITBM oleh Israr Khalid, anak sulung Khalid Salleh







Oleh JOHAN JAAFFAR


Seperti pengarah filem tersohor, U-Wei Haji Shaari, saya juga sering ditanyakan, “Wak Khalid itu siapa bagi saya?” Dan seperti U-Wei juga, jawaban saya lebih kurang, “usah tanya saya siapa Khalid pada saya.” Khalid adalah Khalid. Dan sehingga perginya beliau ke alam baka, saya yang mengenalinya selama lebih empat dekad, masih menanyakan soalan yang ditanyakan oleh U-Wei.  Saya sebenarnya masih mencari Khalid. 

Benarlah kata dramatis absurd Samuel Beckett, “the danger is always in the neatness of identification”. Mungkin Beckett merujuk pada dirinya sendiri yang sentiasa dianggap kompleks malah enigmatik. Mungkin juga karyawan besar begitu sifatnya, sukar ditafsir, diduga apa lagi diidentifikasi dengan mudah. Mungkin juga Khalid Salleh lebih sesuai dengan frasa itu, oleh sebab itu, rumusan terbaik tentang Khalid diberikan oleh Sabri Yunus dalam koleksi ini, “Wak memang Wak lah!”

Saya mula mengenalnya sebagai “Raden Khalid” si penjual ubat luar biasa di Benteng, Kuala Lumpur. Sejak belajar di Universiti Malaya (UM) bermula pada tahun 1974, saya sudah mendekati Kumpulan Anak Alam. Dan dua sahabat karib saya yang selalu bersama-sama saya berlegar-legar di KL adalah Muhammad Abdullah (Allahyarham) dan Omar Abdullah.

Kami sering ke Benteng bersama-sama teman-teman Anak Alam yang lain, untuk melihat “persembahan” seorang penjual ubat bernama Raden Khalid. Saya tidak pasti dari mana datangnya “Raden” pada nama itu. Seingat saya ayahnya, yang juga penjual ubat, juga menggunakan nama “Raden” – Raden Salleh. Mungkin juga itu “nama komersil” yang digunakan sebagai penjual ubat.

Malah apabila beliau berlakon dalam drama “Bukan Bunuh Diri” karya Dinsman yang diarahkan oleh Krishen Jit, dalam ulasan saya yang tersiar dalam majalah Dewan Sastera, Ogos 1977 (“Bukan Bunuh Diri: Satu Penafsiran Lain”), saya masih menggunakan nama Raden Khalid.

Ada sesuatu yang menarik perhatian saya pada Khalid di Benteng. Jual ubat bukan kerja calang-calang orang. Persaingannya sengit. Di satu tempat pada satu-satu masa, mungkin terdapat beberapa orang penjual ubat. Masing-masing bersaing untuk mendapat perhatian orang ramai yang lalu lalang. Maka itu masing-masing menggunakan pelbagai gimik untuk menarik perhatian.

Khalid seperti yang diceritakan oleh Yusoff Osman dalam koleksi ini (“Khalid Salleh Penjual Ubat Sastera”) menggunakan kaedah yang tersendiri. Bagi saya pula, bukan gimik beliau yang menarik perhatian tetapi cara beliau berjual. Sesungguhnya amat teatrikal. Oleh sebab saya orang teater, maka saya lebih terpukau pada “persembahan” Khalid – gaya, gerak, ekspresi, lontaran suara dan intensitinya.

Seingat saya mendiang Krishen Jit pernah bertanya saya tentang penjual ubat di Benteng pada tahun 1975. Ketika itu saya sudah mula dikenal apabila mementaskan “Kotaku Oh Kotaku” sewaktu Malam Berbunga Sajak di UM. Saya memberitahu Krishen memang saya salah seorang peminat penjual ubat itu.

Mungkin banyak orang lain yang memberitahu Krishen tentang Khalid. Maka itu tidak hairanlah Krishen mengambil Khalid berlakon dalam drama “Bukan Bunuh Diri” pada tahun 1977. Dan saya salah seorang penonton malam itu. Saya juga menulis ulasannya. Malam itu juga saya percaya bintang baharu telah muncul di pentas teater.  Khalid membawa watak Adam dengan keyakinan, kematangan dan keunikan.

Antara lain saya menulis.

“Watak Adam didukung oleh Raden Khalid, seorang pendatang  baru yang berpotensi besar dalam bidang teater. Ternyata Krishen Jit begitu mengambil berat setiap gerak dan dialog pelakon ini. Itu satu keistimewaan  Krishen yang tersendiri. Tiap gerak dan laku dalam penghasilan teater ada kepentingannya yang tersendiri bagi Krishen. Bukan mudah mahu menjadikan Raden Khalid sebagai Adam yang dikehendakki oleh Krishen.”

Selebihnya adalah tafsiran Khalid tentang watak Adam. Saya malah membandingkan tafsiran yang dibuat oleh Khalid “lebih meyakinkan” daripada yang dilakukan oleh penulisnya sendiri. Saya mungkin tidak berlaku adil pada Dinsman, tapi saya percaya, Khalid telah memberikan dinamisme luar biasa pada Adam, lantas memperhebat dan mendalami kekuatan watak yang amat istimewa itu.

Saya melihat transformasi seorang penjual ubat menjadi pelakon teater di hadapan saya. Saya melihat lapisan lain pada Khalid.

Demikianlah saya mengenal Khalid dari gelanggang jual ubat pada mulanya hingga dia diperkenalkan di pentas teater. Saya sudah lama bersama Kumpulan  Anak Alam sewaktu Khalid mula berjinak-jinak dengan kumpulan itu. Malah apabila beliau mulai menetap di Studio Anak Alam pada tahun 1977, saya sudah tidak lagi tinggal di Anak Alam. Namun saya sering ke sana. Khalid mengambil tempat Mustapha Haji Ibrahim (Bang Tapa) yang berpindah dari Rumah JKR No 905 itu. Khalidlah yang menjadi ketua tidak rasmi di rumah itu. 

Studio Anak Alam punya cerita yang tersendiri. Banyak kawan-kawan dalam kumpulan ini punya kisah peribadi bersama Khalid di situ. Pyanhabib melalui tulisannya dalam koleksi ini, (“Kereta Langgar Di Udara”) punya banyak peristiwa intim bersama Khalid. Malah menurut cerita Pyanhbib, beliaulah yang “memperkenalkan” Anak Alam pada Khalid. Pyanhabib bukan sahaja mengikut Khalid berjual ubat tetapi turut membantu  “menguli majun yang siap diramu” untuk jualan. Pada masa saya mula mengenal Khalid majun buatan bapanya itu dikenal sebagai “Majun Pak Tani.” Tetapi Khalid menukar namanya pada “Majun Sirna Bayu.”

Teman-teman secara bergurau mengatakan bahawa Khalid menukar nama itu dek terhuja dengan kejelitaan pelakon kumpulan Teater Keliling dari Jakarta yang bernama “Deri Sirna.” Kebetulan kumpulan yang dipimpin oleh Rudolph Puspa itu berkeliling di KL membawa “Kapai-Kapai”. Di antara pelakon yang ikut serta adalah Buyung Zasdar, Ucok Hashim, Mayawati Direja, Johan Kalayan dan Yayang C Noor. Salah seorang pelakon Teater Keliling itu, Buyung Zasdar menetap terus di KL dan terbabit dengan beberapa buah pementasan teater saya sendiri, antaranya “Angin Kering” dan “Sang Puteri”. Beliau juga pernah tinggal di Anak Alam.

Sudah tentu cerita pertukaran nama majun disebabkan oleh Deri Sirna itu tidak betul. Tetapi “Majun Sirna Bayu” ternyata bunyinya lebih komersil daripada “Majun Pak Tani” walaupun produknya sama! Meminjam istilah sekarang, itu namanya “branding.”

Khalid dan saya banyak menghabiskan masa bersama-sama teman-teman lain di Benteng. Dan kami juga terlibat dalam banyak aktiviti di Anak Alam. Walaupun Khalid tidak pernah berlakon di bawah arahan saya dan saya juga tidak pernah diajak berlakon di bawah arahannya, tetapi kami saling hormat menghormati.

Pada tahun 1979 saya mula menulis drama TV menggunakan nama “Jaafar Khan”. Nama samara itu diberikan oleh Atondra (Datuk Ahmad Nordin Abdul Rahman). Beliau ketika itu menjadi penyunting drama TV di RTM. Saya mencuba menulis drama TV berjudul “Menapak Di Paya”. Beliau menyukai skrip  itu dan mencadangkan agar Rosli Jalil menerbitkannya. Seperti yang saya ceritakan dalam buku Jejak Seni: Dari Pentas Bangsawan Ke Media Prima Berhad (Bab 64), saya mahu menggunakan nama samaran “Hantu Semerah.” Tetapi Atondra tidak bersetuju dengan nama yang hodoh untuk seorang penulis skrip RTM. Saya tidak mahu menggunakan nama saya sendiri oleh sebab “Johan Jaaffar” itu lebih dikenal sebagai dramatis pentas, saya mahu gunakan nama lain untuk TV. “Saya bagi awak nama Jaafar Khan, boleh?” cadang beliau. Saya bersetuju.

Selepas “Menapak Di Paya” yang dilakonkan oleh Rubiah Suparman, saya menulis “Anak Tiong Si Noni Sayang” terbitan Hasiah Ariffin. Selepas itu kesemua drama TV saya diterbitkan oleh Abdullah Zainol (Allahyarham), bermula dengan “Asy Syura.” Di antara drama TV karya saya yang diterbitkan oleh Abdullah adalah “Angin Bila Menderu” “Pak Tua” “Pendekar Raibah”, “Anjung Batu” dan “Pelari”. “Pelari” ditulis khusus untuk Khalid.

Saya, Khalid dan Abdullah selalu minum di belakang bangunan lama ibu pejabat  UMNO di  Jalan Tuanku Abdul Rahman (Jalan TAR). Pada satu malam Abdullah sedang membelok masuk ke ruang letak kereta yang kosong apabila sebuah kereta memintas masuk hingga hampir melanggar kereta Abdullah. Saya tahu Abdullah dan Khalid ada kalanya panas baran. Mereka meluru keluar dan berdiri tercegat menghadapi empat orang pemuda sasa dalam kereta yang satu lagi. Saya juga menumpang keberanian mereka berdua. Mungkin mereka tidak mahu mencari gaduh atau takutkan kami bertiga, kesemuanya masuk semula ke kereta dan keluar dari situ.

Malam itulah idea untuk sebuah drama TV tentang seorang manusia tabah dibincangkan dengan hangat. Masing-masing punya idea sendiri untuk drama itu. Akhirnya mereka bersetuju dengan saya bahawa saya akan menulis drama TV tentang seorang lelaki yang menggunakan lariannya sebagai manifestasi perasaannya.

Watak utama itu akan akan mencari makna daripada kegilaannya berlari – baik di sepanjang lebuh raya, di taman, di mana sahaja. Saya sendiri gila berlari ketika itu.  Ada kalanya saya  berlari dari pejabat saya di DBP hingga ke rumah di PJ. Apa sahaja alasan untuk saya berlari. Maka menggunakan pengalaman saya menjadi “road runner” terhasillah drama “Pelari”. Watak itu bukan sekadar “jogger” tetapi “runner” – pelari yang sebenar! (Malang sekali saya tidak menyimpan naskhah asal skrip itu dan RTM tidak pula menyimpan salinan tapenya).

Ada sesuatu yang menarik tentang drama ini. Ia disiarkan oleh RTM pada bulan Januari 1981. Pada bulan Februari tahun itu, Khalid mengarahkan drama “Si Kebayan” karya Utuy Tatang Sontani menggunakan label Kumpulan Anak Alam. Ini merupakan drama arahan pertama Khalid.

Krishen Jit menulis ulasannya mengenai drama ini dalam Dewan Budaya bulan Mac 1981. Dalam ulasan itu beliau mengaitkan “Si Kebayan” dengan “Pelari.” “Si Kebayan” dilakonkan juga oleh Omar Abdullah dan Buyung Zasdar. Agak menarik “bacaan”  Krishen tentang “Si Kebayan.” Beliau melihat “Khalid yang lain” dalam drama itu. Menurut Krishen, Khalid telah “membawa dirinya sendiri” dalam “Si Kebayan”. Di antara Khalid Si Penjual Ubat dan Khalid Si Kebayan hampir menjadi satu dan serupa. Malah Khalid sendiri menjadi tema drama itu dan “pendekatan Khalid tidak dapat dipisahkan dari keperibadiannya sebagai seorang penganut teater kontemporari dan lebih tegas lagi, kehidupannya sebagai seorang penjual ubat.”

Secara kebetulan tulis beliau lagi, “Pelari” baru ditayangkan di TV. Dan bagi Krishen, “drama itu menceritakan kehidupan Khalid sendiri” walaupn sebahagiannya fiksi. Agak menarik, drama yang saya tulis sebagai manifestasi keresahan saya sendiri  pada usia penghujung 20-an, juga memancarkan keperibadian pelakon bernama Khalid yang juga dalam proses mencari diri.

Khalid menjadi Adam dalam drama Dinsman dan menjadi Pelari dalam drama TV saya. Dinsman menulis tentang pencariannya sendiri dalam “Bukan Bunuh Diri” seperti saya juga untuk drama “Pelari”. Alangkah ironisnya apabila kedua-duanya dianggap wahana penting memperagakan kekuatan Khalid sebagai pelakon – satu di pentas, satu lagi di TV.  

Oleh Krishen dirumuskannya, “Dengan munculnya Khalid sebagai penjual ubat di atas pentas dan TV, kita masuk kepada satu lingkungan baru dalam teater kontemporari tempatan.”   
  
Pada satu malam pada tahun 1979, sewaktu saya berkunjung ke Anak Alam, saya sedang berbual dengan Khalid apabila kami mendapat khabar seorang teman yang dikenal sebagai “Uncle” mengalami  musibah yang tragik. Saya dan Khalid bergegas ke studio seni di mana peristiwa itu berlaku. Saya baru sahaja membeli sebuah kereta jenama “Toyota Hard Top” dua pintu. Saya masih belum biasa memandu. Mujurlah kenderaan tidak banyak di jalan seperti  sekarang. Rasa terperanjat melihat keadaan si penggesek biola kesukaan kami yang meninggal dunia itu menghilangkan sedikit rasa kegetaran  saya sewaktu memandu kereta yang baru dua hari di tangan saya.   

Terlalu banyak kisah suka duka saya bersama Khalid. Dan terlalu banyak juga rahsia tersimpan di antara kami. Tidak banyak orang yang tahu rahsia sebenar kehidupan awalnya, juga perkahwinannya yang pertama. Tidak banyak yang tahu tentang keupayaannya mengubat penyakit misteri dan “mengalihkan awan”. Tetapi itu kisah yang lain. Bagi saya Khalid banyak memendamkan perasaannya. Mungkin semua itu diluahkannya melalui karya-karyanya baik puisi atau drama.

Khalid tidak politikal dalam erti kata beliau tidak menyertai gerakan politik secara terang-terangan. Itu bukan bermakna dia tidak prihatin pada apa yang berlaku di sekelilingnya. Tetapi beliau memilih untuk menyatakan pendirian politiknya melalui eseinya, antaranya yang terkandung  koleksi Melayu Hilang Di Dunia yang terbit pada tahun 2011. Isu Melayu dan Islam sentiasa dekat pada hatinya. Khalid yang kaya dengan sindiran menulis juga puisi yang jelas nada politiknya – sebahagiannya terkandung dalam antologi  Kalau Aku Jadi PM (2014).

Ironinya “PM” yang disimpulkan sebagai abreviasi itu adalah “Pemikir Masa”. Antara lain tulis beliau:

“Kalau aku jadi PM
Tak akan siapapun mempedulikan aku
Kerana aku adalah Si Pemikir Masa yang selamanya
Menyukat dan membaca tanda-tanda di segenap pintu kehadiran yang bertandang menitipkan salam
Tentang erti kehidupan dan kematian
Di sempadan makna ada dan tiada…”

Ada kalanya dia mengadu tentang kekecewaannya untuk berkarya. “Aku nak buat teater, nak sumbang pada seni, itupun susah.” Dia akan merungut, setakat merungut. Dia mengatur misalnya program “Monolog Jual Ubat” ke Indonesia dan  Singapura. Beberapa orang kawan termasuk saya sendiri serta persatuan dan institusi  seperti PENA dan Institut Terjemahan Buku Malaysia (ITBM) akan membantu setakat terdaya. Sambutan terhadap persembahannya selalunya sangat memberangsangkan.

Dia tidak faham mengapa begitu sukar mendapatkan pembiayaan sedangkan dia bukan tidak punya rekod kejayaan dalam teater dan filem. Dia pelakon terkenal, pengarah yang dihormati dan syifu kepada banyak penuntut seni. Malah dalam filem dia pernah menang anugerah Pelakon Lelaki Terbaik dalam Pesta Filem Asia Pasifik 1998 kerana lakonannya dalam filem Jogho, arahan U-Wei. Sayogia iingat anugerah itu pernah dimenangi oleh Allahyarham Tan Sri P. Ramlee untuk filem Anakku Sazali pada tahun 1957, 41 tahun sebelum itu.

Saya sering mengingatkan Khalid kesulitan yang aktivis teater pernah lalui pada tahun-tahun 70-an dan 80-an. Dalam salah sebuah tulisan Dinsman untuk Dewan Budaya, November 1983, beliau menceritakan bagaimana seorang pegawai Kementerian Kebudayaan Belia dan Sukan (KKBS) ketika itu berasa pelik mengapa “orang teater marah-marah.”

Jawaban Dinsman saya anggap klasik, “Kalau tidak menggunakan pendekatan marah-marah begitu belum tentu kita dapat pecahkan tembok penghalang komunikasi kita, belum tentu kita dapat menembusi dinding nilai institusi KKBS yang menjadi tembok penghalang kerjasama antara KKBS dengan orang-orang teater selama ini.”

“Kemarahan” itu membuahkan gerakan “Teater Generasi Ketiga” yang membabitkan saya dan aktivis ketika itu antaranya Dinsman, Hatta Azad Khan, Zakaria Ariffin, Sutung Umar RS, Latiff Arif, M. Hanafiah A. Samad, Kamaruzzaman Ibrahim dan lain-lain.

Kemarahan orang teater tidak berakhir rupanya.  Pada tahun 2017/18 Khalid masih perlu marah-marah akibat kesukaran untuk memaju dan mengembangkan teater. Bukan Khalid sahaja yang kecewa, Seniman Negara Rahman B yang berharap akan mementaskan Bangsawan terakhirnya juga sehingga rencana ini ditulis, masih menunggu pembiayaan.

Saya dapat memahami antara lain punca kekecewaan Khalid. Penelaah, pengarah dan pelakon teater Zakaria Ariffin yang juga pernah menjadi pensyarah di ASWARA menyumbangkan tulisan yang amat menarik di sini, “Khalid Salleh: Seniman Alam Yang Rencam.” Menurut Zakaria apabila beliau memenangi Anugerah Pelakon Lelaki Terbaik dalam Festival Filem Asia Pasifik ke-42, “kemenangannya itu seolah-olah dipandang sepi oleh pihak yang berkenaan.”

Zakaria yang mengikuti perkembangan Khalid sebagai penjual ubat dan kemudiannya menulis drama TV untuk Khalid memberikan banyak insight baharu tentang tokoh ini.    

Tetapi Khalid tetap Khalid. Khalid tidak putus asa. Dalam menghadapi kesakitannya, dia masih mahu berteater. Maka dia menulis dan mengarahkan “Kena Main” yang dipentaskannya di Istana Budaya pada bulan Mac 2015. Itu merupakan produksi besar yang terakhir untuknya.  Sejak pertama kali diperkenalkan oleh Krishen Jit pada tahun 1977, beliau telah memperkaya teater Malaysia. Sudah 38 tahun berlalu sejak pertama kali beliau membawakan watak Adam dalam “Bukan Bunuh Diri” hingga arahan beliau yang terakhir, “Kena Main.”

Salah sebuah tulisan yang sangat mengharukan dalam koleksi ini ditulis oleh Ibu Ken Zuraida, balu dramatis dan penyair terbilang Indonesia, W.S. Rendra. Rupanya Ken dan Khalid sepakat berhasrat untuk mengetengahkan repertoire “Kelambu Maya”. Mereka banyak bercakap tentangnya setiap kali bertemu.  Malah di dalam rencana berjudul “Kelambu Maya Kita, Bang Khalid”,  Ken menulis “Sungguh repertoir ini telah menjadi hantu dalam kepala saya dan kepala Khalid juga. Ketika saya utarakan padanya, ia tertawa berderai-derai. Ia bilang hantunya makin hari makin membesar.”

Ken mengenali Khalid sejak lama tetapi hanya dua tahun kebelakangan ini menjadi rapat semula. Saya teringat Ken pernah hadir dalam majlis perkahwinan anak perempuan Khalid beberapa tahun yang lalu di perkarangan Rumah Pena.

Janji Ken, “Soal Kelambu Maya kita, takan begitu saja pergi daripada kepalaku. Aku akan terus upayakan agar ia bisa terlaksana. Jika teksmu itu ada jodohnya dengan orang yang tepat ia akan kuhadirkan untuk publik serumpun kita. Untuk itu ku mohon izinmu, Bang Khalid.”

Dalam filem,  beliau pernah terbabit dengan beberapa buah filem yang boleh dilupakan sehinggalah U-Wei mengetengahkannya dalam Kaki Bakar sekembalinya dari berkelana di New York selama lebih  10 tahun. Selepas itu U-Wei membawanya memainkan watak utama dalam filem Jogho yang didasarkan dari novel S. Othman Kelantan, Juara. Dan seterusnya Buai Laju-Laju.

Maka wajarlah U-Wei berasa terhuja dengan Khalid. Khalid tidak berlakon. Khalid memainkan watak itu secara semula jadi. Cuma dia tekun, khusuk dan tidak mahu diganggu apabila menghayati watak yang dibawakannya. Sebagai pelakon, saya melihatnya masih Raden Khalid yang saya kenal di Benteng – dia sedang berjual ubat, bersahaja, tapi penuh tumpuan lagi intens. Hal ini juga diakui oleh Krishen Jit. Khalid membawakan nuansa baru pada filem, dengan  meminggirkan glamour dan lakonan tradisional.

Saya melihat kemuncak keupayaan lakonan Khalid dalam Hanyut arahan U-Wei. Ini filem luar biasa yang disesuaikan dengan penuh hati-hati dan cerdik oleh U-Wei dari novel Almayer’s Folly oleh novelis Jospeh Conrad. Saya pengagum Conrad sekalipun saya tidak menyenangi pemaparan stereotaip Conrad tentang orang Timur atau “orang lain yang bukan Barat” (“the Others).  Tetapi saya menghargai Almayer’s Folly seperti juga saya menggilai The Heart of Darkness dan Lord Jim dua novel  beliau yang lain.

Maka itu saya berasa cemas apabila U-Wei menyatakan hasratnya untuk membuat adaptasi novel kesukaan saya ke layar perak. Banyak kali saya menulis tentang hasrat U-Wei di dalam kolom saya di New Straits Times. Kewaspadaan saya juga dikesan oleh U-Wei. Tetapi U-Wei tidak menghampakan saya. Saya pernah menonton adaptasi yang dibuat oleh Chantal Akerman pada tahun 2010 dari novel yang sama. Saya berasa sedikit kecewa kerana “kesetiaannya” pada novel itu menggangu keaslian filem itu.

U-Wei memilih jalan lain. Setia yang derhaka. Dalam derhaka terhadap kesetiaan itulah, Hanyut menjadi lebih istimewa. Saya kagumi arahannya, reka setnya, lebih-lebih lagi aspek lakonannya. Saya akan menyentuh hanya dua nama – Sofia Jane yang memberikan digniti pada makna “kegilaan” dalam lakonan filem dan Khalid yang menjadikan watak Orang Kaya Tinggi bagaikan Si Kitul baru pada era pendudukan Barat.     

Watak yang dibawakan oleh Khalid mengingatkan saya pada Grima Wormtongue dalam filem The Lord of the Rings dari novel JR Tolkien yang diadabtasi oleh Peter Jackson. Seperti Orang Kaya Tinggi yang menjadi penasihat pada orang besar setempat, Grima Wormtongue adalah penasihat kepada Raja Theoden dari Rohan. Mereka sama-sama-sama licik lagi menjijikan. Dalam tulisan saya dalam Star Online (“Tribute to Khalid Salleh, the medicine seller who redefined acting), saya menulis, “it was his character, Orang Kaya Tinggi, that propelled him to a new high in his acting career.’

Mungkin benar kata Ku Seman Ku Hussain dalam “Khalid Salleh Pemikir Jalanan” bahawa U-Wei benar-benar dapat menghargai bakat alam Khalid. Beliau bukan sahaja melonjakkan nama Khalid di filem tetapi juga membawanya ke pentas dalam drama “Wangi Jadi Saksi.”
Ku Seman merumuskan, “Sebagai Kakang dalam Kaki Bakar atau Mamat dalam Jogho, Khalid memberikan suatu yang sangat luar biasa kepada U-Wei Hj Shaari. Pemilihan Khalid untuk kedua-dua filem ini dan teater Wangi Jadi Saksi adalah kecemerlangan U-Wei Haji Shaari membaca  dan menyusun Khalid.”

Tulis Ku Seman lagi, “Aktor hebat hanya untuk pengarah yang hebat.”

Khalid pergi meninggalkan kita pada 23 Julai 2018.

Koleksi ini merupakan rakaman penghormatan teman-teman beliau yang sejak sekian lama menjadi sebahagian daripada kehidupannya. Saya berbangga dapat menyumbang dalam koleksi yang amat bermakna ini. Dan saya lebih berbangga kerana banyak teman-temannya di sini mengambil masa merakamkan penghargaan mereka pada Allahyarham Khalid.

Saya tidak mengenal secara dekat kesemua yang menulis di sini, tetapi saya dapat merasakan kesan tulisan mereka yang datang dari lubuk hati. Ada nada kesedihan di dalam tulisan ini – tetapi berisi banyak insight yang bermakna untuk mengenal siapa sebenarnya Khalid, up, close and personal, dengan izin. Tulisan  di sini penuh keanekaragaman. Pemuzik dan penyanyi jalanan Sani Sudin menyumbang pemerhatian yang cerdik dan serius dalam “Monolopong Di Dalam Dalam Wak Khalid”.  Komposer dan penyanyi terkenal Datuk M Nasir menulis kesan ringkas tentang Allahyarham  dalam “Khalid Salleh: Rohaninya Yang Indah”.

Novelis, cerpenis dan penerbit TV Zainal Rashid Ahmad menulis tentang “Khalid Salleh: Perginya Seniman Penjual Ubat” dengan penuh hemah. Dr Mohammad Puat Bebit seorang “pelajar” yang tekun melihat Khalid sebagai idola dan gurunya. Pengalaman itu dirakamkan dengan cermat dalam “Mainan Wak, Bukan Main-Main, Bukan Lawak”.

Tiga orang penulis lain yang turut menyumbang tulisannya dalam kumpulan ini adalah Saidin Omar, Azalan Hussain dan Anuar Manshor. Anuar Manshor seorang editor menceritakan secara lucu bagaimana dia dan Allahyarham Rahimidin Zahari berjaya memujuk Khalid untuk menukar judul buku dari “Benda Sulit”  pada “Pandirnya Pandir” (“Benda Sulit Khalid Salleh”). Azalan Hussain membawakan anekdot lain yang mengesankan bersama Khalid dalam “Tiada Lagi Tembangmu”. Saidin Omar dengan penuh hormat merakamkan hubungannya dengan Khalid melalui “Pelangi Wak.”

Melalui tulisan 37 orang penyumbang untu koleksi ini (maaf, tidak semua dapat saya sentuh dalam ruang yang terbatas ini) kita cuba membuka lapisan demi lapisan manusia bernama Khalid. Kita bagaikan watak Peer dalam drama Henrik Ibsen berjudul “Peer Gynt” yang cuba mencari dan mengenal kompleksiti manusia bernama Khalid. Peer membuka selapis demi selapis lapisan bawang.

Seperti Peer kita tidak sepenuhnya berjaya.  Khalid masih perlu dicari dengan studi yang lebih mendalam. Khalid yang kita lihat dalam tulisan, di pentas teater, di TV dan di filem hanya manifestasi lapisan-lapisan kreativiti yang masih perlu dihuraikan.

“Jangan tanya saya kenapa dia. Juga tak perlu. Saya akan buntu memikirkannya.”

 Demikian rumusan U-Wei.

“Begitulah Wak!” Rumus Sabri.

Saya bersetuju dengan mereka. Dan saya berasa amat kehilangan.

Selamat jalan Pemikir Masa!
Al Fatihah untuk Khalid!
-       Bukit Gasing, Petaling Jaya, Selangor.
27 Ogos 2018.



·   Tan  Sri Johan Jaaffar telah menghasilkan Jejak Seni: Dari Pentas Bangsawan ke Media Prima Berhad, yang merakamkan pengalaman luar biasanya selama 50 tahun sebagai penonton, penulis skrip, pengarah, pelakon,  penerbit dan penelaah seni dan budaya. Beliau juga merupakan tokoh wartawan dan tokoh korporat.

No comments:

Post a Comment